5 enkle steg til en helhetlig markedsføringstrategi

For små eller mellomstore bedrifter kan ideen om en helhetlig markedsføringstrategi virke overveldende. Hva innebærer en helhetlig markedstrategi, og hvordan finner man frem til den rette? Under følger noen enkle og gode tips.

1. Definer målene dine

2. Identifiser målgruppen din

3. Ta for deg de riktige sosiale nettverkene

Og det er kanskje her det blir vanskelig. For hvilke nettverk er egentlig riktige for deg og din bedrift? Et godt tips er å begynne med to eller tre populære der du kan nå din målgruppe. Tenk også på hva som er de ulike nettverkenes natur – mens Facebooks brukere kan ligge i joggebuksa på sofaen med Ipad-en i fanget, befinner brukerne av LinkedIn seg generelt i et mer profesjonelt miljø. Det handler om å vite hvem du snakker til, hva du sier og hvordan du sier det. Etter hvert kan du utvide horisonten og inkludere flere nettverk.

4. Definer hva det er som gjør deg og din bedrift unik

Hva er det ved deg som skiller deg fra dine konkurrenter? Dette bør være noe som er relevant for både din målgruppe og for de målene du vil nå.

5. Lag en redaksjonsplan

Redaksjonsplanen hjelper deg ikke bare til å koordinere publiseringer i ulike medier frem i tid, – noe den selvfølgelig særdeles utmerket gjør – men bør også fungere som en påminnelse og retningslinje som hjelper deg til eksempelvis å holde deg til satte ukentlige temaer og finne frem til relevante markedskanaler for ulikt innhold.

Følger du de fem nevnte steg, er det ingenting som bør stå mellom deg og din helhetlige markedsførinstrategi!

Webgruppen tilbyr kurs innen strategi og analyse 

Kilde: Socialmediaexplorer

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316