7 tips for å lykkes med Youtube for bedrifter

Youtube er den nest største søkemotoren etter Google. Det er per dags dato det største sosiale nettverket for videodeling, med over en milliard unike brukere.

En av grunnene til Youtubes suksess, spesielt blant yngre, er at det er en gratis plattform der brukerne kan se, dele, lagre og kommentere filmer. Brukernes engasjement på Youtube, gjør at denne kanalen gir et stort potensiale for å oppnå viral suksess, også for bedrifter.

Det at Youtube er gratis, gjør det til en verdifull plattform selv for små bedrifter. Dette handler ikke om reklamefilmene brukerne må se minst 5 sekunder av før de kan hoppe videre til det de egentlig ville se. Det handler om at din bedrift eller merkevare kan ha en egen youtubekanal, der du kan rette innholdsmarkedsføring mot dine kunder.

Youtube for bedrifter

Så hva fungerer egentlig på Youtube? Her er en mini-guide til Youtube for bedrifter, fylt med tips til hva du og din bedrift bør gjøre for å få mer ut av Youtube:

1. Husk at Youtube er en søkemotor

Derfor bør du også bruke grunnleggende prinsipper for god SEO, når du lager titler og videobeskrivelser på Youtube. Identifiser dine triggerord, og bruk disse strategisk. Lag detaljerte beskrivelser for filmene dine.

2. Fokuser på kvalitet

Bruk tid på å lage videoene dine. God kvalitet fanger og holder på seernes oppmerksomhet. På Youtube handler kvalitet om godt innhold, god bildekvalitet og lyssetting, samt god videoredigering.

3. Korte filmer blir oftere sett

De mest populære filmene på Youtube er i gjennomsnitt på under 3 minutter.

4. Tilfør verdi

Det lastes opp ca. 300 timer med film til Youtube hvert minutt. Du er avhengig av at filmene dine gir verdi til publikumet ditt, for at du skal lykkes.

5. Oppdatert og relevant innhold

Derosm innholdet ditt er gammelt eller urelevant, vil brukerne slutte å besøke kanalen din. Som bedrift bør du ha en tydelig innholdsplan og strategi for hva og når du skal publisere på Youtube. Dette må ha samsvar med hva du ønsker å få ut av kanalen.

6. Engasjer seerne dine

Youtube er et sosialt medie, og engasjement blant brukerne gir både spredning og høyere rangering i youtubesøk. Lag derfor filmer som trigger til deling og engasjement fra publikum.

7. Og helt til slutt, ikke glem en call-to-action

Youtube er en god kanal for å drive effektiv innholdsmarkedsføring, og som for alle andre kanaler gjelder det samme prinsippet om å implementere en call-to-action for brukerne dine. Hva ønsker du at publikum skal gjøre etter å ha sett youtubefilmen din?

Trenger du inspirasjon til hvordan du skal starte din egen youtubekanal? Her er 5 bedrifter som er flinke på Youtube:

Vil du lære å lykkes på nett? Sjekk ut våre kurs her.

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316