Bilder og SEO

Grafikk med teksten Oppmerksomhet og synlighet med bilder og SEO
Gjør ditt bilde søkbart og en del av din SEO strategi

Alle vet at en artikkel eller et blogginnlegg trenger et bilde som fanger leserens interesse. Å bruke riktig bilder kan holde besøkende på siden lengre og skape mer trafikk. Dessverre er det mange som ikke tenker sammenheng mellom bilder og SEO.

Fordeler ved å bruke bilder som en del av innholdet

Målet med innholdsmarkedsføring er å få trafikk til websiden din og videre til ønsket konvertering. Det å inkludere bilder i innholdet gir bedriften er mulighet til å bli mer synlig i sosiale medier, oppfordrer til engasjement og klikk til din webside.

Visuelle virkemidler kan:

  • Hjelpe til med å fortelle en historie
  • Vise din ekspertise
  • Bryte opp tekst for lettere forståelse
  • Formidle en beskjed
  • Vekke følelser
  • Øke synligheten av ditt innhold

Det å bruke et bilde uten å utnytte mulighetene er en bortkastet sjanse til å bli enda mer synlig. SEO handler ikke bare om hovedteksten, du må utnytte alle elementene på siden som kan lede trafikken til ditt innhold, både tekstuelt og visuelt.

Finn de rette bildene

Å bruke et bilde bare for å ha ett bilde hjelper ikke innholdet. Bildet må underbygge/øke verdien av innholdet.

Sett deg inn i regler for bruk/gjenbruk av bilder. Velger du å søke etter bilder på Google må du velge bilder som er merket for gjenbruk. Se bilde under, eller les artikkel om gratis bilder på Nina Furus blogg her.

Bilde som viser hvordan du får gratis bilder på Google
Inne på bildesøket velger Innstillinger for søket, og deretter Merket for gjenbruk

Bruk aldri bilder uten tillatelse, det kan koste mye i gebyrer dersom det oppdages.

Størrelsen og fart

Hvor fort en side laster er viktig for både brukere og søkemotorer. En side med store bilder laster saktere og kan føre til at leseren klikker seg tilbake til søket. Dette sender et negativt signal om kvaliteten på din side til søkemotoren og kan potensielt gi deg lavere rangering på søk. Men bilder på nett trenger ikke å være store for å bevare kvalitet og effektivitet.

Når du kjøper et bilde fra en billedbank eller tar et bilde selv, er størrelsen kanskje 3 til 5 MB. Reduser størrelsen før du laster bildet opp i for eksempel ditt WordPress mediabibliotek. Har du ikke allerede et redigeringsverktøy kan du laste ned en av disse:

GIMP for Windows og Mac

Paint.net for Windows

Googles Picasa for Windows og Mac

Eller gjøre det enkelt på nett via:

PicMonkey 

Pixlr

Det finnes også WordPress plugins som kan redusere størrelsen på bildene når du laster dem opp, men det lønner seg å redusere før du laster opp. Ønsker du å prøve WordPress plugins kan du lese mer om det her.

Navngi bildene riktig

Mange endrer ikke navnet på bildet og kaster da bort en mulighet for bedre synlighet. Navnet på bilder fra billedbanker gir deg ingen fordel, heller ikke den automatiske koden på de bildene du tar selv.

bilder-seo-eksempel-webgruppen-wordpressbilder-seo-eksempel-webgruppen

Navngi bildene strategisk ved å bruke nøkkelord som beskriver dem innen konteksten av innholdet for å hjelpe søkemotorene avgjøre relevans. Disse kommer opp i billedsøket på Google.

På bildet kan du se at bilder-seo-webgruppen, er skrevet med bindestrek mellom ordene istedenfor understrek. Dette fungerer nemlig bedre fordi søkemotorer tolker bindestrek som delende og understrek som bindende.

Vær smart i bruken av metadata

Søkemotorene kartlegger websidene dine ved å lese all tekst, men de kan ikke lese bilder. For å få frem relevansen av bildene dine må du ha forklarende tekst i metadataen. Dette inkluderer:

Overskrift – navnet du har gitt bildet, og slik det søkes frem i billedsøk.

Alt tag / Alt-tekst– denne teksten vises dersom bildet ikke kan vises, eller det tar for lang tid å laste. I tillegg er dette teksten som leses automatisk for en svaksynt eller blind person.

Captions / Bildetekst – denne teksten er ikke direkte koblet til SEO, men bildetekster kan hjelpe leseren. En besøkende ser ofte over bilder og leser bildetekst før de leser innholdet. Bruker bildetekst der det er naturlig.

WordPress gjør det lett å fylle inn metadata så bruk nøkkelord i alt-tekst og title tag, samt forklarende bildetekster. Å knytte ord og bilde sammen ved bruk av metadata med nøkkelord, gjør søkemotorenes jobb lettere.

Bilder med SEO i tankene er en lett, men viktig måte du kan få flere besøkende til din webside. Ved å være synlig også i billedsøk øker du sjansen for at noen velger din side når de er ute etter noe i din kategori.

Ønsker du å lære mer om SEO? Se Webgruppens kursoversikt her.

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316