Hva slags facebookoppdateringer bør du lage?

Slik bør du lage facebookoppdateringerNår ca. 3.2 millioner nordmenn er på Facebook, og 81 % av disse bruker det minst en gang om dagen, gir det gode muligheter for å drive målrettet markedsføring.

Bedrifter som markedsfører seg på Facebook bør derfor stille seg spørsmålet om hvordan de skal klare å nå ut til sin målgruppe. Det er nemlig ikke slik at følgerne dine aktivt oppholder seg inne på bedriftssiden din for å vente på nyheter fra deg. Facebookbrukere flest oppholder seg i sin egen nyhetsfeed. 

Les også: Effektive tips for markedsføring på Facebook

Som bedrift har det blitt nærmest umulig å nå ut til egne følgere uten å investere litt penger på å fremme innlegg i kundens nyhetsfeed.

For å få mest mulig ut av oppdateringene dine bør du sette deg tydelige mål for hva du ønsker å oppnå. Vi kan dele målsettingen for facebookoppdateringer inn i to kategorier:

  1. Klikk: Du ønsker at bruker skal klikke seg inn til en landingsside.
  2. Interaksjon: Du ønsker at bruker skal like, dele, kommentere og interagere med deg.

1. Klikk

Er målet ditt å oppnå flest mulig klikk på en lenke, bør du lage en lenkepost. Dette kan være en måte å føre leserne til din landingsside. Her ser du eksempel på en lenkepost:

Eksempel på lenkepost på Facebook
Eksempel på lenkepost på Facebook

Teksten over lenkeposten bør trigge leseren til å klikke, men pass på å ikke lure leseren med en fengene tekst som ikke henger sammen med siden det er lenket til. Med lenkeposter er det liten sannsynlighet for at leseren vil gå tilbake og «like» facebook-oppdateringen etter å ha klikket på lenken, men hvis hovedmålet uansett er å få leseren inn på for eksempel en produktside som videre leder til et salg, er dette mer verdifullt enn én like eller ti.

2. Interaksjon

Dersom målet ditt derimot er å skape interaksjon mellom din bedrift og facebookbrukerne, bør du sikte deg inn mot å lage oppdateringer som er lette å dele, like eller kommentere.

Grafiske elementer, inspirasjonsbilder eller konkurranser kan være eksempler på dette. Delevennelige oppdateringer består ofte av noe som er nytt, noe som har en nytteverdi for brukeren, og noe gjenspeiler en holdning brukerene ønsker å vise at de står for overfor sine facebookvenner.

Bilde- og videoposter har en tendens til å generere flere likes, samt at de er mer synlige i nyhetsfeeden. Vær oppmerksom på at du ikke kan betale for å fremme bildeposter dersom bildet består av mer enn 20 % tekst. Verktøyet «Facebook grid tool» lar deg sjekke dette, før du publiserer oppdateringen din.

Eksempel på bildepost på Facebook
Eksempel på bildepost på Facebook

For å oppsummere: Ønsker du at bruker skal klikke bør du lage lenkeposter, og ønsker du at bruker skal like/kommentere/dele bør du lage bilde- eller videoposter.

Vil du lære mer om markedsføring på Facebook? Vi tilbyr flere kurs innenfor dette fagfeltet.

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316