Hvordan drive epostmarkedsføring

epostmarkedsføring. Ikon med konvolutt og send symbol.
Epostmarkedsføring er aktuelt.

I veksten av sosiale medier og andre markedsstrategier har mange hevdet at epostmarkedsføringen er død, eller i alle fall utryddingstruet. Men det stemmer ikke, epostmarkedsføring en av de mest praktiske og kostnadseffektive metodene vi kan bruke til å utvikle og vedlikeholde forholdet mellom et merke og en kunde. Vi må bare tenke nytt og tilpasse oss utviklingen.

Bedre segmenter

Det er enkelt å dele mottagere inn i grupper ut ifra den informasjonen du har om dem. Ved å sende relevant kommunikasjon til segmenter vil denne oppfattes som mer personlig. Du kan også unngå at folk melder seg av nyhetsbrev fordi det blir for mange som er irrelevante for dem.

Mobil evolusjon

Sørg for at tekst/grafikk er tilpasset smarttelefoner. Dette kan lede til raskere respons, og generere salg.

Design

Hold designet enkelt og oversiktlig, men gjerne dynamisk. Tenk merkevarebygging! Ha med logo, nettsidelink og annen relevant informasjon i enhver mail.

Bedre synlighet

I motsetning til poster i sosiale medier blir eposten i kundens innboks helt til de velger å gjøre noe med den manuelt. Men det er opp til deg å skape en god tittel, og et godt innhold, dersom du skal overbevise kunden til å klikke seg inn.

Riktig kommunikasjon

Det er vanskelig å lage fristende og selgende emnefelt/overskrifter, men hold dem relevante og ikke lov mer enn du kan holde.

Ved riktig segmentering og skreddersydd kommunikasjon kan du nå flere, men mottager må forstå at eposten har en verdi for dem.

Klare svar

Salgskvitteringer, bekreftelser, men også fraværsmeldinger og andre automatiserte meldinger gir kunder/kontakter den informasjonen de behøver, samtidig bidrar det til merkevarebygging.

Gjør det enkelt

Hva er formålet med eposten? Informasjon, direkte kjøpsbeslutning eller klikke videre til hjemmesiden deres? Vær tydelig i kommunikasjonen for å unngå avmelding og lave klikkrater. Men husk at avmelding bør være like enkelt som påmelding, dette skaper tillitt.

Fremtiden

Epostmarkedsføring er fortsatt en effektiv strategi for nettmarkedsføring. Du må bare lære deg hvordan du utnytter kanalen i forhold til ditt merke, dine produkter eller dine tjenester. Markedsførere som i tillegg ser på epostmarkedsføringen gjennom forbrukerens øyne og tilpasser seg fremtidens løsninger vil ha en betydelig fordel foran sine mindre innovative konkurrenter.

Ønsker du å lære mer om epostmarkedsføring? Sjekk ut Webgruppens kurs her.

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316