Hvordan få flere til å se innleggene dine på Facebook?

Syns du at du når ut til for få når du legger ut poster på firmasiden på Facebook? Det stemmer nok, for typisk når man gjerne ut til bare ca 10 % av de likerne man har med et innlegg, men tallet varierer veldig fra innlegg til innlegg. Forklaringen på dette er den algoritmen som heter Edge Rank, som styrer hva den enkelte bruker får opp i nyhetsfeeden.

Hovedprinsippet med Egde Rank er at hver enkelt bruker får mer av det han liker og mindre av det han ikke liker. Dette er igjen grunnen til at mange har “sjarminnlegg” med jevne mellomrom (for å få bruker til å like, kommentere og dele); fordi det øker sannsynligheten for at neste innlegg når ut til vedkommende.

Det finnes også en veldig enkel “snarvei” til å nå ut; nemlig å betale for å fremme innlegget. Sammenlignet med annen markedsføring er betalt fremming på Facebook veldig billig – faktisk kommer du langt med hundrelapper. Bare pass på å bestille via Facebook Ads Manager heller enn å bruke “frem”-knappen på det enkelte innlegget, så får du enklere tilgang til alle de flotte mulighetene for å bestemme hvem som skal få innlegget ditt opp i sin nyhetsfeed.

Her er noen av de tingene du kan segmentere på:

  • Kjønn
  • Alder
  • Geografi (hvor folk bor – nyttig for f.eks. butikker som vil vise innlegg til kunder i nærheten)
  • Geolokasjon (hvor folk befinner seg akkurat nå – nyttig for f.eks. restauranter som vil vise innlegg til folk som er i nærheten)
  • Sivil status
  • Foreldrestatus (du kan for eksempel bestemme at bare foreldre med barn på 1-3 år skal få opp innlegget ditt)
  • Interesse (du kan for eksempel bestemme at bare de som er interessert i akvariefisk, eller bare de som liker kjærlighetsromaner skal få opp innlegget ditt)
  • Digital adferd (du kan for eksempel bestemme at bare de som er administratorer på en Facebook-side skal få opp innlegget ditt)
  • … og mye annet

Her er det bare fantasien som setter grenser for morsomme markedsføringsideer!

Lyst til å lære mer om Facebook-markedsføring? – Last ned vår gratis sjekkliste.

Her kan du også se en oversikt over noen av de faktorene Facebook bruker i Edge Rank:

facebook-news-feed-edgerank-algorithm

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316