Hvordan finne nøkkelord til SEO

Grafikk Hvordan finne de beste nøkkelordene for SEOÅ finne riktige nøkkelord er en grunnleggende del av enhver SEO kampanje, og må gjøres riktig for å ha god verdi for bedriften.

Hovedfokuset i å finne de rette søkeordene bør være å finne nøkkelordene som skaper god konvertering.

Nøkkelord er avgjørende for en søkeordkampanje enten det er for PPC eller SEO.

Det viktigste for å finne de rette nøkkelordene er:

Tid: å finne de gode nøkkelordene tar tid. Det krever at du bruker tid på analyser og å prøve ut ord eller gjøre A/B-testing.

Tålmodighet: fordi det tar tid å finne de rette nøkkelordene, krever det tålmodighet. Samtidig trenger man å la nøkkelordene gjøre jobben sin over tid, resultater skjer ikke over natten.

Fokus: ha et langsiktig fokus og ikke kun fokuser på kortsiktig omsetting.

5 trinns guide for å finne de rette nøkkelordene:

Mål

Emner

Målgruppe

Verktøy for å finne nøkkelord

Nøkkelordkartlegging

MÅL: Hva vil bedriften oppnå?

Du må forstå hva du prøver å oppnå for bedriften. Er det salg? Merkevarebygging? Få folk til websiden? Informasjon? Har du lokalt fokus? Globalt? Å vite hvor din målgruppe er, geografisk sett, er viktig. Du kan bruke nøkkelord som har geografisk modifisering. I tillegg er et målrettet språk viktig når du utformer nøkkelord fraser/setninger.

EMNER: Hva tilbyr du, og hvordan vil du kategorisere det? Å kartlegge emner handler om å forme forskjellige kategorier rundt produktene og tjenestene du tilbyr. Disse emnene eller kategoriene bør være dem din bedrift ønsker å finnes under. Hvis du for eksempel selger sportsutstyr, kan du selge ”dame” eller ”herre sportsutstyr”, ”utendørs” eller ”innendørs sportsutstyr”, ”klær”, ”fottøy”, ”tilbehør” og innen disse kategoriene kan du ha undermenyer til produkter, merker, størrelser og mer.

Tips: Bruk Google AdWords Ideas Tool til å generere flere ideer og nøkkelord.

MÅLGRUPPE: Hvem vil du skal kjøpe dine produkter/tjenester?

En av de viktigste elementene i å skape en markedsføringsstrategi rundt SEO er å ha eforståelse for din målgruppe.

Kjenn din målgruppes:

  • Alder
  • Kjønn
  • Sted

Når du har identifisert hvem din målgruppe er, trenger du å identifisere hvor de befinner seg, på nett og ellers, hva de liker og ikke liker, hvilket språk de bruker når de beskriver produkter/tjenester og problemer. Er det mangel på informasjon eller kunnskap om spesifikke emner? Har dere mye tekst, men lite konkret innhold? Dette kan gi deg muligheten til å lage god infografikk, eller blogge innhold skrevet om et spesifikt tema. De ordene, beskrivelsene og problemene målgruppen bruker/har bør bli en del av din emnekartlegging.

Tips: Bruk Google Analytics Demographics-rapporter som dekker Alder og Kjønn på hvem som besøker din webside.

NØKKELORDVERKTØY: generer nøkkelordideer, identifiserer de beste nøkkelordene, og deres søkevolum. Du må prioritere dine nøkkelord etter søkevolum i hvert emne. Selvsagt vil lange nøkkelordfraser (long tail) og mer nisjepregede/målrettede søkeord ha lavere søkevolum. Derfor trenger du å se på søkevolumet for det samlede emnet. Å bruke verktøy som Google AdWords for å identifisere søkevolum av nøkkelord, og lage en oversikt er den raskeste og enkleste måten å utføre slike undersøkelser.

Tips: Før inn nøkkelordinformasjon og søkevolum i et Excelark. Dette hjelper deg med å holde en oversikt, og kunne sortere etter emne og etter søkevolum. Nøkkelordverktøy er gode hjelpere til å identifisere hvilke ord det faktisk søkes etter, og kan gi deg ideer til aktuelle emner.

Det er flere nøkkelordverktøy tilgjengelig, for eksempel:

Google AdWords – Keyword Planner

Bing nøkkelordsøk

Ubersuggest – super for å gi deg flere ideer til nøkkelord

Det finnes mange andre verktøy, men mange av dem henter informasjon fra Google AdWords Keyword Planner, så det er muligens det eneste du behøver.

Tips: Har du et intern søkefelt på din webside? Da kan du sette opp en Google Analytics-rapport slik at du kan bruke informasjonen fra søkefeltet til å kartlegge hva folk er ute etter.

NØKKELORDKARTLEGGING: kartlegg nøkkelordene for dine sider. Dette betyr at du samler data og analyser det du har gjort, og bruker dette i websidens navigasjon. For eksempel: hovednøkkelord utgjør det øverste laget av websidenavigasjonen og består av hovedkategorier på produkter/tjenester. Jo dypere du kommer inn i sidenavigasjonen vil du optimalisere for flere long tail nøkkelord. Dette kan føre til et behov for å endre navigeringsstrukturen på websiden for å optimalisere for de produktene/tjenestene dine besøkende søker etter.

Tips: De nøkkelordene, ideene og emnene du eventuelt har ”til overs” fra kartleggingen kan du bruke i innholdsstrategien din. Det gir deg muligheten til å skape spennende innhold om det din målgruppe søker etter, til bloggposter og andre resurser på websiden. Å skrive verdifullt innhold som svarer på din brukers spørsmål er uvurderlig med tanke på å få nye besøkende til din side og fange deres oppmerksomhet under kundereisen.

Enten du har lest deg helt til slutten, eller har scrollet deg hit, så er dette noen viktige ting å ta med deg videre:

  • Nøkkelordkartlegging utvikler seg til markedsstrategi.
  • Å forstå kundereisen gir en bedre mulighet til å fange ditt publikum.
  • Fokuser på å kartlegge emner, identifisere nøkkelordgrupper og forbedre brukeropplevelsen.
  • Tenk på helheten av websiden, ikke bare enkelte landingssider.

Trenger du å lære mer om SEO og nøkkelord kan du finne aktuelle kurs hos Webgruppen her. 

 

 

 

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316