Hvordan skrive god tekst for nett

Grafisk bilde med teksten Lett å lese er vanskelig å skrive
Øv deg på å skrive god tekst for nett

Som de fleste kan bekrefte er det sjelden vi leser en hel artikkel, vi skumleser. Derfor må det være enkelt å få med seg hovedpoenget. Det handler om å nå ut til både leser og søkemotor.

Det viktigste først, teksten/artikkelen må:

  • ha verdi for leseren
  • være konsis og enkel å lese
  • ha et godt språk/ikke inneholde skrivefeil
  • være søkeoptimalisert

Del opp teksten slik at den blir mer dynamisk og fengende

Bruk av punkter, grafikk, statistikk, sitater og tall. Lag uthevede deloverskrifter og punkter gjennom hele artikkelen slik at du leder leserens øyne og hjelper skumleserne å forstå konseptet raskt og mer effektivt. En god regel (som kan være vanskelig å følge når man har mye man vil dele) er å holde hver paragraf på ca. 4 linjer.

Hvorfor være spurv når du kan være påfugl

Et blogginnlegg har naturligvis en annen tone enn en fagartikkel, men der det er mulig kan det lønne seg å ha en mer personlig tone og litt humor. Bruk ”du”, ”dere”, ”jeg” og ”vi”. Bruk bilder, og eventuelt videoer, som effektive virkemidler. Overskrift og bilde er det som får leseren til å klikke på din artikkel. En kreativ tittel kan være gøy, men er ikke nødvendigvis det som genererer klikk.

Hva får vi med oss når vi skumleser?

  • avsnitt
  • beskrivende deloverskrifter
  • lenker
  • punktlister
  • uthevede ord
  • sitatblokker

Vi er på jakt etter nøkkelord som bekrefter at saken er interessant for oss. Søkemotorene er også interessert i disse ordene.

Hvert ord teller og KOM TIL POENGET!

Godt språk betyr unngå skrivefeil, og kutt ut fyllord.

Begynn med sammendrag og utvid eventuell informasjon lengre ut i artikkelen. Det viktigste først.

Hvordan bruker man lenker

Lenker gjør teksten interaktiv og gir leseren mulighet til å tilegne seg mer informasjon dersom de ønsker det. Flett lenkene inn i teksten slik at de fremstår som uthevede ord. Det fungerer bedre enn ”klikk her” og ”les mer”. Et nøkkelord i lenketeksten øker søkeoptimaliseringen.

Tilgjengelig for alle

Blinde og svaksynte får både tekst og bilde opplest. Ha det i tankene når du skriver tekst til lenker, samt billedtekst. En forklarende tekst gir alle en helhetlig opplevelse, i tillegg hjelper det søkeoptimaliseringen.

Skriv tekst for søkeoptimalisering

De som har lært å skrive god tekst har lært at vi ikke skal gjenta samme ord for ofte. Det gjelder ikke dersom du vil at søkemotorene skal finne deg. Gjentagelse er bra, men ikke overdriv, ellers blir det irriterende for leseren. Leseren er jo viktigere enn Google.

Hva søker folk etter?

Google har et gratis verktøy som heter ”Trends”. Det kan gi deg interessant innsikt i søkeatferd og trender på nett.

Søkere tenker ikke nødvendigvis som en markedsfører, og vil kanskje heller søke på ”billig bøker” enn ”bokhandel”. Få nøkkelordene inn i både overskrift, ingress, deloverskrifter og brødtekst. Formuler overskriften din ut ifra hva folk søker på.

Spar salgsargumentene til selgerne

Å skrive en salgstekst er ikke det samme som å skrive en selgende tekst. Et selgerspråk skaper ikke tillitt. Du må gi leseren en verdi, det er de som bestemmer om de stoler på deg som avsender eller ikke. Gjør de det, klikker de seg videre til Om eller Kontakt-sidene deres, og dere har en mulig ny kunde.

Webgruppen har flere kurs som passer for deg som vil lære mer om å skrive for nett, se oversikt her. 

 

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316