Nettkompetanse som skaper resultater

Content Management, kurs 10. oktober

Dette heldagskurset handler om hvordan man organiserer, administrerer og forvalter innhold på et nettsted, intranett og/eller Facebook-side.

Bonus: Boken «Slik lykkes du endelig med innhold på nett»

Nøkkelen til effektiv innholdsforvaltning, også kalt «content management», er ofte gode verktøy. Redaksjonsplan, årshjul, informasjonseiermatrise og en god multikanalmodell er alle verktøy som bidrar til effektive innholdsprosesser i bedrift og etat. I dette kurset får du en praktisk innføring i verktøyene, og du får med deg en rekke maler til bruk i egen bedrifts content management.

Klikk her for å delta på kurset «Content Management»

Stikkord for innholdet er blant annet:

  • Hvem skal eie innholdet?
  • Hvilke arbeidsoppgaver er kritiske?
  • Hvor ofte skal nyhetssaker oppdateres?
  • Hvordan sikre et løpende tilfang av saker?
  • Hvordan sikre informasjonskvaliteten?
  • Hvordan holde kontroll på krysspublisering og RSS-overføringer?
  • Hvordan sette opp relevante rutiner?
Bonus: Boken «Slik lykkes du endelig med innhold på nett»
Denne fagboken, av bransjeveteranene Ove Dalen og Eirik Rønjum, er en norsk veiledning i innholdsforvaltning, eller content management som det også kalles. Boken er full av praktiske tips, verktøy og forslag for deg som ønsker å arbeide systematisk med nettstedets innhold.

Dette er også et verktøykurs, der du får med deg en rekke praktiske «verktøy» til bruk i egen organisasjon:

Årshjulet

Denne kalenderen minner deg om viktige oppgaver og sørger for at sesongspesifikke hendelser får fast plass.

Redaksjonsplanen

Redaksjonsplanen er oversiktern over hva man har tenkt å skrive om i tiden som kommer, og hvilket innhold som skal ut i hvilken kanal. På dette kurset får du en ferdig Excel-mal for redaksjonsplan.

Informasjonseiermatrisen

Dette styringsdokumentet gir deg oversikten over hvilke medarbeidere som har ansvar for hvilket innhold.

Kanalplanen

Dette dokumentet forholder seg til føringer fra informasjonsstrategi og/eller markedsplan og gir rammene for arbeidet med nettstedet.

Regler og rutiner

Hvor ofte skal innhold oppdateres? Hvor mange nyhetssaker skal ligge ute? Hvordan håndteres tilbakemeldinger? Spørsmålene er mange, og det er lurt å få på plass relevante regler og rutiner.

Content Governance 

Content Governance, eller innholdsforvaltning, handler om å sikre kvaliteten på innholdet som finnes på nettsted eller intranett. I kurset går vi gjennom sentrale prinsipper og modeller for Content Governance.

Nina Furu
Kursleder : Nina Furu
Nina er en veteran innen norsk webkommunikasjon, Hun har vært nettredaktør for en rekke nettmagasiner og portaler, og startet Nettredaktørskolen i 2003. Hun rådgir flere av landets største nettsteder, sitter i forskjellige nasjonale fagfora, og har skrevet flere av de fagbøkene som brukes i utdannelser innen webkommunikasjon og sosiale medier på norske høyskoler. Til daglig er hun partner i Webgruppen og holder kurs og foredrag i inn- og utland.

Kurset arrangeres 10. oktober 2012 kl 09.00 – 15.30 i Strandgaten 19, rett ved Oslo Sentralstasjon. Prisen for kurset er kr 4980 eks mva, inkludert materiell (kurspresentasjon) og lunsj.

Sikre deg en plass på dette kurset ved å fylle ut skjemaet under:

Content Management, kurs 10. oktober 2012

Ja takk, jeg melder meg herved på kurset "Content Management" 10. oktober kl 09.00 - 15.30. Faktura sendes til den adressen jeg oppgir under. Påmelding er bindende.