Nettkompetanse som skaper resultater

Web med bruker i sentrum, kurs 13. november

Dette kurset gir deg teknikker og metoder for brukertesting og brukerorientering av nettstedet ditt, blant annet personas og scenarier.

De fleste som driver et nettsted vet at det å holde fokus på bruker og brukers behov er en forutsetning for å lage god webkommunikasjon.

Klikk her for å delta på kurset Web med bruker i sentrum

I dette kurset lærer du metoder for å gjennomføre brukerorienteringstiltak med egen web.

Personas og scenarier

Denne anerkjente metoden går ut på å stilisere brukergrupper og å arbeide ut forbedringer på grunnlag av dette. Kurset dekker blant annet:

  • Hvor mange personas bør du ha?
  • Hvordan kan personas lages levende?
  • Hva er forholdet mellom scenarier og personas?
  • Hvordan spille ut relevante scenarier?

Workshops med brukere

Det er alltid lurt å inviterer brukere til en workshop som handler om ditt nettsted og hva brukerne ønsker å få ut av dette. Kurset dekker metodikk for gjennomføring av workshops med brukere, blant annet:

  • Hvem bør du invitere på workshop?
  • Hvor mange personer bør delta?
  • Hvilke spørsmål bør du stille?
  • Hvordan bør workshopen gjennomføres for å sikre gode resultater?

Scenariemodellering

Ved å gå gjennom de viktigste brukescenariene selv, som om du var en bruker, får du ofte god innsikt i problemområder og hindringer som bruker møter. Dette kalles «scenariemodellering», og kurset dekker tankegangen rundt slikt arbeid:

  • Hvordan skille mellom A-, B- og C-scenarier?
  • Hvordan unngå «internblindhet»?
  • Når er scenariet fullført?
  • Kan man bygge persuasive path med utgangspunkt i brukers beste?

Innholdsstyrt webutvikling

Når nye sider skal utvikles, eller eksisterende nettsted skal forbedres, er det nyttig å ta utgangspunkt i en etablert metodikk. I dette kurset går vi gjennom prosessen for innholdsstyrt, eller strategisk, webutvikling:

  • Hva er relevante mål?
  • Hvordan kartlegge brukerbehov?
  • Hvordan definere webkonseptet?
  • Hvordan nedfelle webkonseptet i informasjonsarkitektur og wireframes?

Heuristisk metode

Heuristisk metode, også kalt ekspertevaluering, er en rask og effektiv måte å finne forbedringspunkter på nettstedet. I dette kurset får du enkle metoder som du kan benytte for å bli din egen webekspert.

  • Kvalitetsanalysen
  • WAI-kriteriene
  • Kodevalidering
  • Morville-metoden
Nina Furu
Kursleder : Nina Furu
Nina er en veteran innen norsk webkommunikasjon, Hun har vært nettredaktør for en rekke nettmagasiner og portaler, og startet Nettredaktørskolen i 2003. Hun rådgir flere av landets største nettsteder, sitter i forskjellige nasjonale fagfora, og har skrevet flere av de fagbøkene som brukes i utdannelser innen webkommunikasjon og sosiale medier på norske høyskoler. Til daglig er hun partner i Webgruppen og holder kurs og foredrag i inn- og utland.

Kurset arrangeres 13. november 2012 kl 09.00 – 15.30 i Strandgaten 19, rett ved Oslo Sentralstasjon. Prisen for kurset er kr 4980, inkludert materiell (kurspresentasjon) og lunsj.

Sikre deg en plass på dette kurset ved å fylle ut skjemaet under:

Last_ned_kurskatalog_h_14_02

Praktisk informasjon

Alle kurs holdes i våre kurslokaler i Strandgaten 19, rett ved Oslo Sentralstasjon.

Se kart og veibeskrivelse

Vi holder også bedriftsinterne kurs og foredrag om digital kommunikasjon.

Kommende kurs