Tips til mobilvennlig epost

grafikk med teksten tips til mobilvennlige eposter leseren er din hovedprioritet gi en god opplevelse tilpass dine eposterHver gang du sender en epost bør du være bevisst på at en stor del av dine abonnenter/følgere kommer til å åpne din beskjed på sin mobil eller nettbrett, og ikke på en laptop eller stasjonær.

Det virker som om det hver uke kommer ut nye studier om omfanget av nettbruk på mobil versus laptop/stasjonær, 51 prosent i følge noen, 66 prosent i følge andre, men selv om tallene varierer vet vi jo selv hvor mye vi bruker mobilen. Derfor blir det viktigere å ha eposter tilpasset dette formatet.

Din jobb er ikke bare å få epostene åpnet og lest, men også å gjøre kundeopplevelsen like god uansett hvilken flate leseren velger.

Vet du hvordan man gjør det?

En responsiv webside viser ditt innhold på riktig måte uansett hvor den åpnes, og du kan se til at epostene du sender også alltid ser bra ut enten du har en mobil-responsiv epostmal eller ikke.

Her er noen tips til hvordan du kan gjøre dine eposter mobilvennlige.

Vær kortfattet i emnefeltet

Selv en god journalist, som er vant med å komprimere tekst, kan gråte seg i søvn over den lille plassen epostemnefeltet har på en mobil.

Emnefeltet i eposten er (som regel) knyttet til overskriften din så du bør ikke kutte den slik at leseren ikke får inntrykk av hva det handler om. En lang setning uten poeng kan gjøre at eposten slettes, ulest.

Forkort enten teksten i emnefeltet til 40 tegn eller mindre, eller få frem hovedordene innenfor de 40 første tegnene for å maksimere sjansen for å fange leseren ved å vise at det er en verdi i eposten.

Bruk en mal som har kun en kolonne

På en mobilskjerm vil en flerkolonnemal være forvirrende å navigere.

Én kolonne gjør at eposten er tilpasset alle flater og er enkel uansett hvilken eposttjeneste din leser bruker.

Én kolonne kan også forenkle designet ditt og fremheve viktig innhold.

Hold eposten under 600 pixler i bredde

Selv om responsivt design passer de fleste moderne mobiler, er det noen unntak.

Når en epost er på 600 pixler eller mindre, vil en mottager lett kunne se den selv om den opprinnelig var formatert for dataskjerm.

Bruk en stor fontstørrelse

Siden en font på 10 pixler er vanskelig å lese selv på en dataskjerm, og små skjermer gjør skriften enda mindre, sletter folk heller eposten enn å myse eller måtte zoome inn.

En font på 13 eller 14 pixler gjør eposten mye lettere å lese på en liten skjerm. Men ikke vær redd for å gjøre den enda større. Større font gjør det lettere å lese på alle flater.

Bruk små bilder

Enda bilder sier mer enn tusen ord er de også tyngre å laste opp, det kan gjøre at du mister lesere.

Bildene kan spesialtilpasses ved koding, men dersom du ikke er et teknisk geni kan du forminske bildet og komprimere det slik at det laster fortere og bruker mindre båndbredde for mottageren.

Gi en klar oppfordring / “call to action”

En ”call to action” bør oppfordre leseren til å gjøre noe, og få leseren dit du ønsker for neste handling. Dette er din konvertering.

Din oppfordring bør være stor nok til å være effektiv på en mobilskjerm, spesielt siden fingre ikke er like presise som musepekere. Må mottagerne trykke mer enn en gang er det mulig å miste dem.

Ikke bruk et bilde som oppfordring

Noen eposttjenester viser ikke bilder dersom avsender ikke er bekreftet. Så dersom du bruker et bilde som lenke til det du ønsker at leseren skal gjøre, kan hele oppfordringen mangle. Men, samtidig viser det seg at når mottagere kan se bildet kan det ofte øke konverteringsraten.

Dersom du velger å bruke et bilde som ”call to action” bør du ha en beskrivendt ALT tekst som er den samme som teksten på bildet, som for eksempel ´vil du vite mer om xx, klikk her´. Da vil ALT teksten komme opp i de tilfellene der bildet blokkeres, og du unngår forhåpentligvis å miste mottagers interesse.

Unngå unødvendige elementer

En epost er ikke en webside, så ikke sett inn en navigeringsmeny eller andre unødvendige elementer. Hold deg til tekst, bilde og lenke.

Unngå flere lenker på samme sted

Flere lenker ved siden av hverandre eller over/under hverandre er forvirrende oppfordring og i tillegg er det vanskelig å navigere/treffe riktig.

Eksempel:

Webgruppen kurs

Webgruppen nyheter

Webgruppen hovedside

Å ha flere lenker i en epost bør unngås dersom du har et konkret mål om hva du ønsker å oppnå. Dersom du skal ha flere lenker bør de ikke være samlet på ett sted, men separert av eksempelvis annen tekst eller bilde.

Test eposten på flere enheter

Du trenger selvsagt ikke kjøpe flere forskjellige mobiler, men du kan for eksempel benytte tjenesten Litmus. Den gjør tester på mer enn 30 eposttjenester. De tilbyr en gratis syvdagers prøveperiode.

For å teste eposten gir du teksten i HTML og Litmus åpner din beskjed i flere eposttjenester, tar en screenshot/skjermdump av hver enkelt og sender deg en epost med resultatet. Testen tar vanligvis bare noen minutter.

En rask analyse av resultatet vil vise deg eventuelle visuelle problemer slik at du kan tilpasse eposten.

Leserens opplevelse er din hovedprioritet

Tenk på hvordan du selv opplever en epost som ikke vises riktig på din mobil. Selv om avsender interesserer deg er det ikke sikkert du gidder å bruke ekstra tid på beskjeden dersom den er vanskelig å lese. Ser du ikke ser hva avsender vil at du skal gjøre, bruker du heller ikke tid på å finne det ut.

Så istedenfor å gi din leser en slik opplevelse kan du lett skape mobilvennlige eposter som vises riktig på enhver enhet.

Vil du lære mer om epostmarkedsføring? Sjekk Webgruppens kurs her.

 

 

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316