10 bud for markedsføring av småbedrifter

Skal du markedsføre et lite firma med et beskjedent (eller ikke noe) budsjett, er det i hvert fall 10 gode råd du burde følge. Disse 10 budene var tema for livesending på vår Facebook-side, og du kan se opptaket her: (Artikkelen fortsetter under videoen.)

Her er de 10 budene:

1. Bud: Glem kataloger, fokuser på Google

Det vanligste brukermøsteret for kunder i dag er å søke på Google. Har du god synlighet på Google, så finner kundene deg der.

Du kan også kjøpe annonser på Google Ads og dette er lønnsomme annonser, fordi du blir funnet av de som søker etter nøyaktig det du selger. Ganske mange av disse vil ende opp med å kjøpe av deg! Vi vil anbefale deg å lage din konto selv på Google Ads, selv om du bestemmer deg for å la noen andre drive annonseringen for deg. Dette gjør at du kan ta med deg historikken om du ønsker å bytte firma.

2. Bud: Registrer deg på Google My Business

Den enkleste måten å bli synlig på Google raskt, er å lage seg en gratis oppføring på Google My Business. Dette gjør at du kommer opp på kartsøk når man søker etter deg ved navn, og dessuten at Google vet hvilken bransje du er i, slik at du kan komme opp på bransjesøk når noen søker fra et sted nær deg.

Det finnes firmaer som tilbyr seg å lage en slik registrering for deg. Hvis du ønsker å betale for dette, kan du gjøre det, men det er altså helt gratis å gjøre det selv. Når du gjør det selv, er det dessuten deg som eier kontoen, slik at du er helt uavhengig av byrået i fremtiden.

3. Bud: Lag en Facebook-side for bedriften din

De aller fleste bedrifter har nytte og glede av å lage seg en Facebook-side. Dette er gratis, og det er dessuten utgangspunkt for Facebook Ads, om du vil betale for å nå ut til helt nye kunder. Annonsering på Facebook er rimelig, og effektivt når man gjør det riktig.

For å lage en Facebook-side logger du inn på Facebook med din private profil og klikker her:

Klikk her for å lage Facebook-side

Klikk her for å lage Facebook-side (velg «Side» fra undermenyen)

I menyen som da kommer opp, velger du «Side» og følger instruksjonene.

Det andre som er bra med å ha en Facebook-side, er at de kunder som ønsker det kan like siden og følge deg, og da vil noen av dem få dine poster opp i sin nyhetsfeed uten at du betaler for det.

Dessuten liker kunder å ta kontakt med deg på Facebook for å få svar på spørsmål etc.

4. Bud: Utnytt mulighetene i Facebook Ads

Annonsering på Facebook er en gavepakke til småbedrifter. For en ganske beskjeden betaling kan du nemlig få oppdateringen din ut i nyhetsfeeden til hvem som helst i hele verden. Er du smart velger du selvfølgelig de som er potensielt interessert i dine produkter på det stedet du bor.

Når du skal annonsere, er det viktig at du ikke bruker «Latmannsknappen», altså den knappen som det står «Frem» på under innleggene dine. Hvis du kjøper annonsering denne veien, får du ikke muligheten til å velge de mest lønnsomme innstillingene for plassering av annonser mm.

Vi anbefaler deg i stedet å bruke Facebook Ads Manager. Du kommer til denne ved å logge deg på Facebook og klikke på denne knappen (samme som i 3. bud):

Klikk her for å lage Facebook-side

Klikk her for å lage Facebook-annonse (velg «Annonse» fra undermenyen)

5. Bud: Hold kundearrangement

Med mindre du driver rent nettbasert, er det mye å hente på å holde kundearrangement. Inviter kundene til en salgskveld med et lite foredrag, litt godt å spise og en rabatt på produktene i butikken, for eksempel. Eller hva med en «Bli Ny»-kveld når sesongene skifter (om du driver klesbutikk, frisør, hudpleie e.l.) eller en «Gjør det selv»-kveld om du selger trelast, garn eller hobbyprodukter.

De som jobber business-to-business kan invitere til frokostseminar, og tjenesteleverandører kan ha arrangementer der de lærer kunden noen tips og triks innen sine fagfelt. Bare fantasien setter grenser for hva du kan finne på!

Hvis du allerede har fulgt 3. bud, kan du også promotere arrangementet på forhånd på Facebook, slik at du får potensielle nye kunder på arrangementet også. I tillegg kan du promotere arrangementet i nyhetsbrev. Og hvis du ikke allerede har et nyhetsbrev, se 6. bud:

6. Bud: Lag deg en epostliste

Bedriftens epostliste er selve arvesølvet – her kan du drive gjensalg nærmest gratis. Epostmarkedsføring er svært rimelig og særdeles salgsutløsende, så her er det veldig mye å hente.

I Norge reguleres epostmarkedsføring av Markedsføringslovens paragraf 15 som sier at det er forbudt å drive epostmarkedsføring uten forhåndssamtykke, så du trenger at interessenter melder seg på listen din selv, av egen fri vilje. Det er imidlertid et unntak for dine egne kunder, så lenge du kun markedsfører dine egne varer/tjenester «tilsvarende de som kundeforholdet bygger på».

Du trenger egen software for å drive epostmarkedsføring. Mailchimp.com er et gratis verktøy som mange bruker.

7. Bud: Skaff deg en webside

Det er vel og bra med en Facebook-side, men bedrifter med ambisjoner trenger en egen webside også. Det er websiden som er grunnlaget for å bygge synlighet på Google, og Google står for over 50% av all webtrafikk. Mao: Google er den beste selgeren du har, men for å få mest mulig ut av Google trenger du en egen webside.

Det finnes mange billigverktøy som er veldig enkle å ta i bruk for små bedrifter som vil ha en webside. Men det er dessverre ikke alle løsninger som er like godt egnet for å få synlighet på Google. Har du ambisjoner velger du en løsning du kan vokse med, som dessuten er gratis: WordPress.

Da snakker vi altså om å bruke WordPress Self Hosted, som gir deg WordPress installert på ditt eget domene. Du trenger et domene og et webhotell (= serverplass der sidene dine kan bo), noe som normalt ikke koster mer enn en tusenlapp eller to i året. De fleste rimelig profesjonelle webhoteller kan enkelt sette opp WordPress for deg, dersom du ber om det.

Nina har også skrevet et blogginnlegg om å komme i gang med WordPress her.

8. Bud: Installer Google Analytics

Når du først har en webside, er det også lurt å finne ut hva som skjer på websiden. Hvilke kilder er det egentlig som gir deg kunder til sidene dine? Hvem er de som bruker websiden din? Hvor i landet kommer de fra? Alt dette og veldig mye mer er spørsmål du får svar på ved bruk av det gratis webanalyseverktøyet som heter Google Analytics.

Du kan lese mer om hvordan du installerer Google Analytics her.

9. Bud: Skriv artikler på websiden din

Det høres kanskje rart ut, men det å skrive artikler på websiden din er en «geriljataktikk» som små bedrifter kan bruke til å skaffe seg nye kunder. Prinsippet er jo at vi ofte søker etter informasjon før vi søker etter direkte produkter.

For eksempel: Hvis du selger svømmebasseng, vil den potensielle kunden lete etter mye informasjon før han begynner å søke etter leverandører. Hvis du kan tenke ut hvilke søk han har (kanskje «Hvordan grave svømmebasseng» eller «Hva skal til for å legge inn svømmebasseng i hagen») kan du skrive artikler om dette.

Disse artiklene kan så komme opp når bruker søker på Google, særlig om disse tre kravene er oppfylt:

  1. Du bruker en god publiseringsløsning, for eksempel WordPress.
  2. Du lager en artikkel som har søkefrasen som overskrift.
  3. Det finnes ikke er for mange artikler om dette fra store nettsteder på Google fra før

Det som da skjer er altså at din artikkel kommer opp, og du gir kunden den informasjonen han leter etter, men nederst i artikkelen sier du også for eksempel «Klikk her for å se våre basengmodeller» eller «Fyll ut dette skjemaet for å få gratis prisvurdering» eller noe lignende.

Denne strategien kalles inbound content marketing, og den er småbedriftens beste venn. Hvis du altså har tid og evne til å skrive artikler om fagfeltet ditt.

10. Bud: Sett av tid til markedsføring

Det å jobbe med markedsføring av et lite firma er en jobb som tar tid. Har du råd, kan du outsource hele eller deler av jobben til leverandører, men de fleste ender opp med å gjøre i hvert fall noe av dette selv.

Vi vil anbefale deg å sette av en fast tid, for eksempel 1 time om dagen, 1 time i uka eller 1 time i måneden til å drive markedsføringsarbeidet. Skriv det inn i kalenderen, og hold denne avtalen med deg selv.

Jo mer tid du setter av, jo mer får du gjort. Med 1 time om dagen, rekker du fint å håndtere alle kanaler bra, og du vil oppleve at businessen din vokser deretter. Har du ikke mulighet til å sette av så mye tid, må du velge hva du vil prioritere å bruke tid på.

Den ene timen du da bruker, per uke eller per måned, kan du bruke til å:

  • Sjekke resultatene av forrige ukes/måneds arbeid i Google Analytics
  • Lage Facebook-poster for kommende uke/måned (forhåndspubliser dem, så kommer de ut på riktig tid)
  • Skrive eposter for kommende uke/måned (legg det klart til utsending på faste dager/klokkeslett)

Innimellom bør du også ta en gjennomgang på dine Google Ads. (Resultatene av disse ser du jevnlig i Google Analytics, men du bør sjekke søkeord, annonsetekster etc. løpende.)

Har du lyst til å lære mer om noen av disse områdene, har vi i Webgruppen en rekke konkrete og matnyttige dagskurs som setter deg i stand til å drive effektiv Facebook-markedsføring, lage Google Ads, tolke Google Analytics og mye mer.

Se kursoversikten her

Markedsføring av småbedrifter

 

 

Kommentarene er lukket