3 tips for å få flere kunder fra Google – helt gratis

Google står for over 50% av all trafikk til nettsteder i den vestlige verden, så Google kan være din aller beste kilde til nye kunder. Når vi også vet at de fleste bruker Google til både å søke etter varer og tjenester, samt å søke informasjon før man kommer i kjøpsmodus, sier det seg selv at synlighet på Google er ekstremt viktig!

Nina har holdt en Facebook Live om nettopp dette:

https://www.facebook.com/webgruppen/videos/1936969639666822/

 

De tre tipsene som Nina kommer med her er:

Tips 1: Registrer deg på Google My Business

Med en slik oppføring kommer du inn på kartet som vises i søkeresultat-sidene på Google. Du får også vist bilder, artikler, stjernerangeringer og mer direkte i søkeresultatet når kundene søker etter deg ved navn, slik du ser på denne siden:

Google My Business finner du her.

Tips 2: Ha dine viktigste søkeord i global meny

Ord som står i lenker blir ekstra synlige for Google, og menyen din består jo av lenker. Menyen på nettstedet ditt bør derfor inneholde dine viktigste produktsøkeord. Selger du for eksempel kjoler, skjørt og gensere, bør du altså ha en meny der ordene “kjole”, “skjørt” og “genser” finnes.

Jo flere lenker som finnes med et gitt søkeord i på et nettsted, jo mer synlig blir dette ordet. Den globale menyen, altså den som er lik på alle sider, har du jo like mange ganger som du har sider på nettstedet ditt. Hardu et nettsted med 100 sider og du har ordet “kjole” i global meny, forteller du egentlig Google 100 ganger at den siden menypunktet lenker til handler nettopp om kjoler.

Med dette i bakhodet er det ikke så vanskelig å forstå hvorfor såkalte “megamenyer” (globale menyer med mange, kategoriserte menypunkter) er veldig gunstig i forhold til Google.

Her ser du ett eksempel på en slik megameny, fra dnb.no:

Tips 3: Lag en bloggseksjon på nettstedet ditt

En bloggseksjon er egentlig bare en del av nettstedet ditt der du har artikler – fagartikler, nyheter, tips og triks og lignende. Den behlver selvfølgelig ikke å heter “Blogg” – den kan godt hete “Til inspirasjon”, “Nytt og nyttig” eller noe helt annet. Poenget er bare at du lager artikler som Google kan indeksere.

Dersom du passer på at overskriftene på disse artiklene matcher det dine potensielle kunder søker etter når de leter etter informasjon innen ditt fagfelt; legger du til rette for at de skal finne nettopp deg. Passer du i tillegg på å gi noe nyttig informasjon som profilerer ditt firma faglig, og avslutter artikkelen med en lenke til at man kan kjøpe, har du laget en “pengemaskin” som vil gi deg et stadig tilfang av nye kunder.

For å finne ut hvilke spørsmål kundene har (og skriver inn i Google) om ditt emne, kan du bruke gratistjenesten AnswerThePublic.

Syns du dette var interessant og har lyst til å lære mer, så har vi også massevis av kurs om søkemotoroptimalisering, innholdsmarkedsføring og digital marketing.

 

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316