5 grunner til at bedrifter bør bruke Instagram Stories

Instagram Stories har tatt helt av. Her har du fem grunner til at også bedrifter bør bruke Instagram Stories som markedsføringskanal.

Instagram Stories for Bedrifter

Har du noen gang lurt på hvorfor du skal bruke dyrebar arbeidstid på Instagram Stories? Har du problemer med å se noen åpenbare fordeler som gjør at bedrifter bør bruke stories-funksjonen i Instagram?

– Jeg kan trygt si at jeg vet hvordan du har det. En liten periode etter at Stories ble tilgjengelig, droppet jeg å ta i bruk det jeg først oppfattet som en Snapchat-blåkopi.

Dette endret seg fort da jeg fikk erfare hvor bra Instagram Stories faktisk kan funke for både små og store bedrifter.

Jeg har lyst til å dele mine erfaringer med deg, så vær så god: her har du fem grunner til hvorfor bedrifter bør bruke Instagram Stories.

1. Du kan nå ut til veldig mange

Instagram Stories har tatt helt av etter at det ble lansert seinsommeren 2016.

Knappe åtte måneder etter lanseringen hadde Instagram Stories alene mer enn 200 millioner brukere hver dag.

For å prøve å få deg til å forstå hvor mange dette faktisk er, kan jeg si såpass som at denne ene funksjonen i Instagram alene har flere daglige brukere enn Snapchat har totalt.

Det tok faktisk Instagram Stories bare et halvår å få like mange brukere som det Snapchat brukte seks år på å få!

Du har altså mulighet til å nå ut til veldig mange potensielle kunder

2. Du kan få flere følgere

En ny følger kan bli en ny kunde. Derfor er det smart å jobbe for å få flere relevante følgere på Instagram.

Instagram Stories kan fungere til det også. En av måtene du kan få nye følgere på, er ved å bruke hashtags bevisst.

En viktig grunn til at bevisst bruk av hashtags fungerer så bra i Instagram Stories, er at hashtagger som er brukt i stories har et eget, stort visningsfelt helt øverst i søkeresultatene i Instagram.

Det er rett og slett lettere for bedriften din å bli oppdaget.

3. Du kan bli mer synlig

Den tredje grunnen til at bedriften din bør bruke Instagram Stories til markedsføring, er at du lettere kan få oppmerksomhet fra kunder og potensielle kunder.

Tall fra Instagram viser at så mange som en tredjedel av de mest sette storyene i Instagram Stories er fra bedriftskontoer. Dette betyr at dersom du har noe vettug å vise fram, så er sannsynligheten for at målgruppa di får med seg budskapet ditt stor.

4. Du kan få mer engasjerte følgere

Flere av bedriftene jeg jobber med, forteller at det er flere følgere som tar kontakt med de direkte i Instagram etter at de begynte å bruke stories aktivt.

Dette stemmer også med statistikk fra Instagram, som viser at hver femte story resulterer i engasjement i form av en direktemelding. Og som du sikkert vet: når en kunde eller potensiell kunde tar direkte kontakt med deg, da har du en gyllen mulighet til å få et salg.

5. Du kan bruke klikkbare lenker

Den femte grunnen til hvorfor bedrifter bør bruke Instagram Stories til markedsføring, er at du har mulighet til å legge til en klikkbar lenke i storyen din. Du må riktignok ha minst 10 000 følgere. Men dersom du først har såpass mange følgere, bør du gripe muligheten med begge hender.

Disse fem punktene jeg har nevnt nå, kan også sammenfattes i en skikkelig god grunn til å bruke Instagram Stories: du kan få flere kunder og økt salg.

Har du lyst til å lære hvordan du kan bruke Instagram Stories og de andre funksjonene i Instagram til å markedsføre en bedrift? Webgruppen har kurs i Instagram for bedrifter:

 

Les også: Tre tips til hvordan du kan bruke Instagram Stories til markedsføring

 

 

 

Kommentarene er lukket