5 mål du bør sette for 2019

Et nytt år står for døren, og det er på side å sette noen mål for året som kommer. Nina holdt en Facebook Live om dette i begynnelsen av desember, og videoen ligger her: (artikkelen fortsetter under videoen)

Her er de 5 målene:

1. Bruk ressursene bedre

Se på hvilke kanaler og kampanjer som gir best ROI, og pass på at du bruker budsjettet der du får best uttelling. Dette er enkelt å lese av i Google Analytics på målingen Brukeranskaffelse / All trafikk / Kanaler:

Hvis du ikke har målinger, eller ikke har satt opp mål og målverdier slik at du får en oversikt over hva du faktisk tjener penger på, er selvfølgelig tiden inne til å gjøre dette.

2. Øk trafikken fra forskjellige kanaler

Du kan i samme Google Analytics-måling se på fordelingen av trafikk mellom kanalene. Google står for over 50 % av all trafikk til vestens nettsider, og det burde indikere at det kanskje er et vekstpotensiale her. Eller kanskje det er sosiale medier som kunne trenge økt aktivitet? Eller dialogkanalen?

Det er i hovedsak tre hovedkanaler som skaffer trafikken til ditt nettsted. De tre er søk, sosiale medier ogdialogkanalen; eller Google, Facebook/Instagram og epost, som det betyr i praksis for de fleste. Både Google og Facebook/Instagram har gratis måter å bruke kanalene på, og de har betalte løsninger. De fleste benytter en kombinasjon av begge disse måtene.

3. Bli bedre på kundedialog i sosiale medier

Kundene bruker sosiale medier til å kontakte deg, og ønsker ofte å ta kontakt på disse måtene som er lavterskel og enkle å håndtere for bruker.

Trenden går mot at dedikerte kundechat-løsninger fases ut, til fordel for sosiale medier – og da særlig Facebook Messenger, som kan legges inn som chatløsning i egne websider gratis.

Relevante dialogkanaler er:

  • Epost
  • telefon
  • kundechat (?)
  • Facebook Messenger
  • Instagram Direct Message
  • WhatsApp
  • … og mer

I 2019 bør det egentlig være en selvfølge at kunden velger den kanalen han foretrekker, og du betjener kunden i den kanalen han foretrekker.

4. Utnytt potensialet i videoer (mer/bedre)

Vi trenger nå en mengde video til vår markedsføringsinnsats på nett. Vi bruker primært video på tre måter; som Livestreaming, i nyhetsfeed og som del av Stories:

Bruk av video i markedsføring på nett

Brukere foretrekker ofte innhold i videoform framfor tekstlig innhold, så det gir mening å gi brukerne et valg.

5. Øk konverteringsraten

Det siste målet er å øke konverteringsraten på ditt nettsted. Konverteringsraten er prosentandelen av brukere som gjør det du faktisk ønsker at de skal gjøre på ditt nettsted.

Konverteringer kan for eksempel være:

  • Kjøpe et produkt
  • Fylle ut et kontaktskjema
  • Melde seg på nyhetsbrev
  • Laste ned en brosjyre
  • Melde seg på et frokostseminar
  • Finne forhandler
  • … og mye annet.

Nina har tidligere skrevet mye om suksessformelen for å lykkes på nett, og som det fremgår av denne er konverteringsraten en sentral KPI – ja, kanskje DEN mest sentrale KPI’en for din digitale satsning.

Måter å øke konverteringsraten på omfatter:

  • Forbedre menyer
  • Fokusere forsiden om det kunden kommer for
  • Bygge «persuasive path»; altså lenkestier som fører bruker mot konverteringssidene
  • Forbedre produktinformasjon
  • Forbedre landingssider
  • Lage enklere skjemaer
  • Bygge inn trykkhetselementer
  • Forbedre selgende tekster
  • Lage mer klarspråk
  • .. og veldig mye annet.

Når trafikken øker og konverteringsraten øker, går dialogkanalen fremover og skaper stadig bedre resultater for bedriften.

Lyst til å lære mer? – Vi har mange kurs!

 

 

 

Kommentarene er lukket