5 måter å få konkret salg ut av sosiale medier

At sosiale medier er effektive markedsføringskanaler er det ingen tvil om, men du kan også skape direkte salg gjennom sosiale medier. Nina Furu gir deg 5 måter å gjøre dette på i denne videoen. Innholdet følger også i tekst under videoen:

5 konkrete måter å drive salg i sosiale medier

 

1. Lag en kampanje og del den.

Mange glemmer det enkleste og mest likefremme: Å simpelthen finne på et godt tilbud og dele informasjon om dette i sosiale medier. Her er tre eksempler:

Slike poster kan du lage helt gratis, for å nå i hvert fall noen av de som følger siden din. I tillegg kan du betale for at flere/andre enn disse skal se posten.

Vi har laget en sjekkliste for vellykkede Facebook-kampanjer.

2. Inkluder produkter i postingplanen din

Jobber du systematisk med posting til sosiale medier, har du gjerne en fast plan for hva du skal poste og når. Pass på at du inkluderer det å vise fram produkter i denne planen.

Vi har tidligere lager maler for produksjonsplaner og publiseringsplaner for sosiale medier.

Her er noen eksempler:

 

Eksempelet over viser også en produktpost med taggede produkter i, som man kan klikke på og kjøpe inne på Instagram. Dette formatet heter Shoppable Posts og her kan du lese mer om hva som skal til for å lage shoppable posts på Instagram:

3. Bruk calls-to-action

Hvis du vil at kunden skal gjøre noe spesielt, pass på at du ber ham direkte om å gjøre akkurat dette. Her er noen eksempler:

Du bør også utnytte de mulighetene som ligger i å bake inn calls-to-action på selve Facebook-siden og Instagram-profilen din:

 

4. Bruk sosiale medier til å supplere epostlistene

Dette er et gmmelt triks, og ett som vi i Webgruppen har brukt mye, for eksempel ved å dele poster som denne:

Det som er utfordringen etter GDPR, er imidlertid at om du skaffe en epostadresse på denne måten, vil du ikke automatisk kunne bruke den til markedsføring etterpå. Ønsker du å gjøre det, må du ha en separat avkryssning på skjemaet:

Dette er dessverre noe mange bryter, men ifølge Datatilsynet skal alle godkjennelser være eksplisitte og separate. Ønsker du å følge GDPR kan du dermed ikke bruke teknikkene over på samme måte som før.

Imidlertid kan du selvfølgelig godt be om opt-ins på for eksempel produktnyheter eller en gratis konsultasjon, og så kan du jo eventuelt i etterkant jobbe med å få utvidede godkjennelser.

5. Lag et kundearrangement

Sist, men absolutt ikke minst: Sosiale medier egner seg utmerket til å invitere til kundearrangement. Og får du først kunden «inn i huset» er det ofte enkelt å gjøre et salg når de først er der.

Du kan jo også utnytte spesielle kampanjetilbud mm som knyttes opp mot arrangementet.

 

Har du lyst til å lære mer om digital markedsføring? – Vi i Webgruppen har mange kurs!

 

Kommentarene er lukket