Størst i Norge på kurs for profesjonelle webfolk

5 utdaterte webteknikker moderne bedrifter må styre unna

Du har sikkert sett dem: De gammeldagse websidene, banale Facebook-oppdateringene og slitsomme epostene. Det er fullt mulig å bomme på nett når man gjør det galt, akkurat som det er mulig å lykkes veldig bra når man gjør det riktig.

Her er noen utdaterte teknikker du bør styre unna:

1. Stockfoto på websiden, i stedet for ekte bilder av ekte mennesker.
Vår kursleder i designfag, Jakob Thyness, kaller det «null-bilder», fordi slike standardbilder faktisk utløser bannerblindhet og gjør at bruker rett og slett ikke ser/legger merke til bildene. Men da går du også glipp av sjansen til å gi god, relevant visuell informasjon. Så bruk heller ekte bilder av ekte mennesker. Og nei, ingen tror faktisk på at denne dama jobber hos deg:

20140720-104953-38993326.jpg

2. Meta keyword stuffing.
Det er fortsatt noen som tror at hvis de bare putter de viktigste søkeordene sine inn i meta keywords-elementet på siden, så får de gratis synlighet på Google. Nei, slik har det ikke fungert på ti år. Du må faktisk bruke de ordene du ønsker synlighet på i overskrifter, lenker og menyer, altså riktig og relevant brukt på siden. Metaelementer alene er ikke nok, og meta keywords har ikke lenger noen effekt på Googles rangering overhodet, ifølge vår SEO-kursleder Roar Eriksen (som bl.a. har arbeidet i Google).

3. Flash
En gang var flash den hotteste måten å lage bevegelige elementer på websider. Alt fra karuseller til hele «opplevelsesnettsteder» laget i flash florerte på nett i 2007. Problemet er bare at Google ikke klarer å indeksere tekst med lenkerelevans inne i flash-elementene, slik at flash-baserte websider vanligvis får svært dårlig søkesynlighet. I tillegg har Apple valgt bort å støtte hele flash-teknologien, så flash-elementer synes simpelthen ikke på iPad og iPhone. Dette betyr at sider som bruker flashelementer vises med tomme felter der flashen skulle ha vært når bruker besøker nettstedet med iPad/iPhone. Dette er en kritisk svakhet nå som mobilsurfing nærmer seg 50 % av all nettbruk. Det er heller ikke noen grunn til å bruke Flash lenger, fordi de samme effektene kan oppnås med HTML5 og CSS3, som både er høyst søkevennlig og støttes på iPad/iPhone. Så kort sagt: Flash? – Just say no!

4. «Rundskriv fra ledelsen» på Facebook
Facebook er en veldig bra kanal for å tipse folk om ting de ikke allerede selv har tenkt på, altså det som kalles «push-kommunikasjon». (Dette i motsetning til «pull-kommunikasjon», der bruker selv aktivt henter inn informasjon, typisk via Google.) Men Facebook er også en veldig uformell, muntlig og personlig kanal, så oppdateringer av typen «Vi har gleden av å kunngjøre en ny serie småbedriftsprodukter …» virker rett og slett bare rare. Det er dessverre mange bedrifter som fintenker for mye rundt Facebook-oppdateringene sine, og resultatet er oppstyltrede og unaturlige formuleringer, for sjeldne oppdateringer og en litt krampaktig tilnærming til hele kanalen. Når trikset veldig ofte er det motsatte: Å slappe av og si det enkelt, muntlig og ofte. Webveteran Nina Furu, som er vår kursleder på Facebook-kurs, sier ofte at Facebook handler om småpraten. Dette betyr at tonen bør være muntlig, tematikken bør være hverdagslig og hyggelig, og du bør ikke ta deg selv for alvorlig. Ord som «heisan», «uff da» og «herlig» gjør seg for eksempel helt utmerket i Facebook-oppdateringer. (Mens de naturligvis vil virke merkelige på bedriftens webside.)

5. Å fase ut epost
Det siste feilgrepet er egentlig ikke gammeldags, det er snarere et forsøk på å være moderne på en litt gal måte. Feilen er å tenke at man bør fase ut epost-markedsføring. Epost er riktig nok en meget gammel digital kanal, som har eksistert i over 30 år. Men det er fortsatt en kanal som gir særdeles høy ROI, og som når den brukes riktig er uslåelig på å skape direkte salg og inntjening.

For eksempel kan det være et kritisk feilgrep å tenke at man skal erstatte epost med Facebook. Epost er en kanal du eier selv, som tillater deg å nå ut til en svært høy prosent av abonnentene igjen og igjen og praktisk talt gratis (litt avhengig av hva slags verktøy du benytter). Dette i motsetning til Facebook, der en oppdatering nå typisk når ut til bare mellom 6 og 10 prosent av de som har likt siden. Man kan riktignok betale for å nå ut til flere, men Facebook er likevel en kanal der du ikke selv kan påvirke mange av de kritiske suksessfaktorene. Det er derfor mange svært proffe, norske Facebook-markedsførere som i stedet går den motsatte veien, og heller bruker Facebook som en kanal for å skaffe flere epost-abonnenter.

Har du lyst til å lære mer om riktige grep og feil du bør unngå? – Vi i Webgruppen arrangerer en rekke kurs om forskjellige emner innen webkommunikasjon og nettmarkedsføring.