Annonsering på nett – hvor og hvorfor?

Hvilke kanaler bør du velge når du skal annonsere på nett? Her får du en liten gjennomgang på hvilke kanaler det lønner seg å bruke i hvilke sammenhenger: (Teksten fortsetter under videoen)

 Google for alt folk etterspør

Google er den største kilden til trafikk på nettet, og på Google blir du funnet av de som ønsker å kjøpe nettopp det du selger. Det betyr også at du ofte får en høyere konverteringsrate, altså at prosentandelen av de som kommer inn fra Google som faktisk ender opp med å kjøpe noe av deg er høyere enn i mange andre kanaler.

Med Google Ads bestemmer du selv hvilke søkeord du vil annonsen skal komme opp på, hva det skal stå i annonsen, og hvilken side kunden skal komme til når han klikker på annonsen.

Bestill selv på Google Ads.

Annonsering på Google er typisk etterspørselsmarkedsføring, hvilket betyr at du kan selge kunden alt han aktivt etterspør, men ikke ting som bruker ikke allerede selv søker etter. Hvis du ønsker å foreslå noe nytt for kunden, trenger du en push-kanal, og den største er helt klart Facebook:

Facebook/Instagram når du vil foreslå noe nytt

På Facebook har du muligheten til å putte et hvilket som helst markedsføringsbudskap ut i nyhetsfeeden til en hvilken som helst bruker i hele verden. Du kan bestemme hvem som skal se innholdet/annonsen basert på både geograft, demografi og psykografi.

Vi anbefaler deg sterkt at du bruker Facebook Ads Manager og ikke bruker Frem-knappen på det enkelte innlegget. Gjør du det siste får du bl.a. ikke muligheten til å bestemme hvor annonsen skal plasseres, og du kan ende opp med annonseplasseringer som ikke er så gode og effektive. Den beste annonseplasseringen på Facebook er i nyhetsfeeden på Facebook og eventuelt på Instagram. Instagram som annonseplassering er først og fremst relevant om du har en annonse som er en bildepost, en videopost eller en bildekarusell; ikke lenkeposter.

Du bestiller annonsene selv via Facebook Ads Manager:

Her finner du Facebook Ads Manager

Her finner du Facebook Ads Manager

Linkedin for Business to business

Er du et firma som har andre firmaer som kunder, kan Linkedin vøre en annonsekanal for deg. Dette er særlig relevant for det som heter «business to business content marketing», altså at du lager annonser med info som er nyttig for dine potensielle kunder, og betaler for å få denne vist i nyhetsfeeden til de du ønsker.

På LinkedIn kan du for eksempel segmentere etter hva slags stikking folk har, hva slags firma de jobber i, eller hvilken utdannelse du har. Selger du for eksempel regnskapssystemer, er LinkedIn den eneste kanalen der du spesielt kan nå regnskapssjefer. Dette gjør denne kanalen verdifull, men du bør passe på at du kjører annonsen over lenger tid.

Bestill annonsene selv på Linkedin Ads Manager.

YouTube for unge menn – og folk flest

YouTube er Norges fjerde største nettsted; det er bare google.com, google.no og facebook.com som er større. (VG, Finn o.l. er mindre enn YouTube igjen.) Det betyr at du treffer «alle» der, og du treffer spesielt en målgruppe som kan være vanskelig å nå i andre kanaler, nemlig unge menn.

YouTube har et stort spenn av annonseprodukter, blant annet disse:

Annonseformater på YouTube

Annonseformater på YouTube

Du finner en oversikt over alle formatene og kan bestille selv på YouTube Ads.

Snapchat = billigste trafikken på nett akkurat nå

På Snapchat når du også de unge mpålgruppene, og akkurat nå er faktisk Snapchat en spesielt rimelig annonsekanal som kan gi mye oppmerksomhet og også mye trafikk. Du trenger ikke firmaprofil på Snapchat for å annonsere på Snapchat.

Nina Furu har skrevet et blogginnlegg om annonsering på Snapchat.

Du bestiller annonsene (Snap Ads) selv hos Snapchat.

Bannerannonser for mye (men dyr) oppmerksomhet

Bannerannonser på nettaviser er en måte å få mye oppmerksomhet på, men det er dyrt. Når dette er sagt, får man store rabatter på nettannonseprisene hos de fleste mediehus om dagen.

For å bestille kontakter du den enkelte kanalen.

Native Ads hvis du har råd

Ønsker du trafikk fra mediene, er det imidlertid mer effektivt å kjøpe såkalte native ads i stedet for bannerannonser. Native Ads er annonser som ser ut som innhold  i den kanalen der de fremstår, men som selvfølgelig er merket som annonsering,

Her ser du ett eksempel fra VG:

Eksempel på Native Ads fra DFDS på VG

Eksempel på Native Ads fra DFDS på VG

For å bestille native ads kontakter du det enkelte medier. Her kan du imidlertid ikke påregne noen rabatter – dette er et premium annonsørprodukt.

Remarketing for smart annonsering

Sist, men ikke minst, har du remarketing. Dette er annonser som kun vises for de brukerne som allerede har besøkt annonsørens nettsted eller nettbutikk. Remarketing ads er basert på at det settes en informasjonskapsel på kundens maskin, som gjør at kunden får en individuelt tilpasset annonse neste gang han besøker et medium. Både Facebook og Google tilbyr remarketing ads.

På Google vil da annonsene (som er typiske bannerannonseformater) bli vist i de nettavisene, bloggene og nettstedene som får sine annonser fra Google AdSense som altså er Googles tilbud til nettaviser og bloggere.

Her kan du se et eksempel på en slik annonse vist på en internasjonal nettavis. Denne annonsen vises for seer fordi seer har besøkt annonsørens nettsted tidligere:

Eksempel på remarketing ad i Google Display Network

Eksempel på remarketing ad i Google Display Network

Har du lyst til å lære mer om digital marketing? Vi har en mengde forskjellige kurs.

Kommentarene er lukket