Nettredaktørskolen
Dette er kurset som gir deg kompetansen du trenger for å drive en nettside for en virksomhet, effektivt og med målbare resultater.
Nettredaktørskolen gir deg praktisk kunnskap om nettredaktør-faget, kompetanse på de mest sentrale emnene innen det å drive et nettsted og påfyll av teori og praktiske eksempler til inspirasjon i egen jobb.
Kurset passer for deg som:
- Er nettredaktør
- Har ansvar for en virksomhets nettside eller intranett
- Skal utvikle eller forbedre en nettside eller et inranett
- Har ansvar for informasjon eller kommunikasjon i en virksomhet
- Er innholdsdesigner
- Er informasjonsdesigner
- Er webdesigner eller utvikler
- Er webmaster med teknisk ansvar
- Har fått ansvar for å opprette og/eller drive en nettside
- … eller ønsker å kvalifisere seg for slike oppgaver
Kurset fokuserer mest på informasjonsformidling og digitale tjenester og ikke på markedsføring og salg. For sistnevnte anbefaler vi i stedet Sertifiseringskurs i Digital Marketing.
Kurset består av 5 samlinger som holdes påfølgende onsdager fra kl. 9.00 – 15.30. Samlingene holdes elektronisk via Zoom, så du kan delta på kurset uansett hvor du befinner deg. Du får også tilgang til videoopptak av sesjonene i etterkant, dersom du må gå glipp av noe.
Dette er datoene for høsten 2024:
- 9. oktober
- 16. oktober
- 23. oktober
- 30. oktober
- 6. november
Innholdet er som følger (med forbehold om endring av rekkefølgen):
Dag 1 – Gjør nettsidene mer brukervennlige
- Hva kjennetegner egentlig en god nettside?
- Strukturer og informasjonsdesign
- Interaksjon og utforming
- mer om denne kursdagen
Dag 2 – AI-assistert skriving for nett
- Anbefalt prosess for å skrive med AI
- Hallusinerende AI og faktasjekking
- Slik utvikler du din AI-assisterte, individuelle skrivestil
- mer om denne kursdagen
Dag 3 – Søkemotoroptimalisering (SEO) for nettredaktører
- Hvordan fungerer rangeringen til Google?
- Elementene som påvirker rangeringen
- SEO i en AI-verden – nullklikksoptimalisering mm.
- mer om denne kursdagen
Dag 4 – Reguleringer og policy for webansvar
- Opphavsrett og innholdsbruk
- Universell utforming, GDPR og cookie-policy
- Policy for bruk av AI på nettsider
- mer om denne kursdagen
Dag 5 – Webanalyse og forbedringskultur
- Google Analytics 4 og andre analyse-verktøy
- Kvalitetssikring og tilgjengelighet
- Slik legger du opp til løpende forbedringer
- mer om denne kursdagen
Se også noen av våre referanser.
Webinar
Kurset avholdes som webinar via Zoom.
Les om Gjennomføring av webinarer
Hvem passer Nettredaktørskolen for?
Alle som ønsker å drive en nettside for en virksomhet, effektivt og med målbare resultater.
Forkunnskaper
Ingen spesielle.
Læringsmål
Etter kurset skal du være i stand til å drive et nettsted for en bedrift eller etat på en effektiv og formålstjenlig måte.
Nina Furu
Jakob Thyness
Jakob er sertifisert digital markedsfører, UX-sertifisert, kursleder og partner i KnowHouse. Han har arbeidet med webdesign og visuell webkommunikasjon siden 1994, både i byråsammenheng og som frittstående rådgiver. Han har spesialisert seg på visuell webkommunikasjon og brukeropplevelse, og har bred erfaring fra nettsteder både i privat og offentlig sektor.
Randi Elisabeth Hagen
Randi er lektor i norsk, med utdanning innen spesialpedagogikk og med flere års erfaring som IT-utvikler. Hun har også laget e-læringskurs i universell utforming for ansatte ved norske universiteter og høgskoler, og vant Universellprisen i 2019 for dette arbeidet.
Ekstra ressurser som følger med dette kurset:
- Tilgang til videoopptak av alle kursdagene i 3 mnd.
- Presentasjonen fra alle kursdagene
- Tilgang til elektronisk verktøy for bruk av Kjernemodellen
- Ressurssamlinger fra hver enkelt kursdag