ChatGPT – hva er det, og hvordan kan det brukes smart?

AI-programmet ChatGPT er den store snakkisen om dagen. Men hvorfor er denne tjenesten så viktig, og hva kan den egentlig brukes til? – Vi ser på noen gode bruksområder.

Dette var tema for vår livesending i uke 2, og hvis du vil se dette på video kan du gjøre det under (artikkelen fortsetter under videoen).

 

Hva er ChatGPT?

Chat GPT er en kunstig intelligens-tjeneste som har et chat-grensesnitt. Dette betyr at du kan stille den spørsmål og gi den oppgaver i vanlig, enkelt språk i chat (ja, gjerne på norsk), og få svar som gir mening. Svarene er hentet fra forskjellige kilder (med veldig store datamengder), og innholdet er forhåndsprogrammert inn. Dette betyr at den foreløpig ikke er sanntidsoppdatert – for eksempel vil den ikke kunne svare på spørsmål om ting i verdensbildet som skjedde for kort tid siden.

For å bruke ChatGPT trenger du bare å gå til chat.openai.com Tjenesten er foreløpig gratis, men kommer etter hvert til å bli slik at bare basic-versjon er gratis, og så vil man kunne betale for oppgraderinger som flere spørsmål, raskere respons osv. Merk også at denne tjenesten har et vanvittig brukstrykk for tiden. OpenAI (selskapet som har laget den) jobber alt de kan med å skalere opp serverpark mm, men klarer ikke å holde tritt med den eksplosive veksten. Du kan derfor komme til å oppleve noe ventetid, eller til og med at du ikke kommer inn.

Hvorfor er ChatGPT kontroversielt?

Man kan bruke ChatGPT til mye nyttig, og også til en del ting som ikke er spesielt etisk forsvarlige – for eksempel å jukse på eksamener. Dette har gjort at lærere er sinte på tjenesten, og også at enkelte universiteter går tilbake til overvåket eksamen med papir og penn.

Samtidig er det også en enorm mengde nyttige bruksområder for ChatGPT, og vi har garantert bare begynt å skimte toppen av isfjellet når det gjelder gode og nyttige måter å bruke den på. Men jeg skal i hvert fall gå gjennom 9 forskjellige use-cases som jeg selv har testet, og så kanskje noe av dette er nyttig for deg også:

1. Lage oppsummeringer og executive briefs

I dette eksempelet ba jeg ChatGPT om å gi meg en kort oppsummering av boken Atomic Habits av James Clear. ChatGPT klarte naturligvis dette med glans:

(Svaret var lenger enn dette – her ser du bare starten.)

Legg merke til at jeg her kun har oppgitt bokens tittel, og ikke har lastet opp noen tekst eller liknende.

En annen bruksmodell i samme gate er at man kan laste opp en lenger tekst – for eksempel en hel rapport – og få ChatGPT til å lage en executive brief av dette.

2. Forklare vanskelige begreper

Er det noe du lurer på hva betyr? – Spør ChatGPT om det, så får du en enkel og grei forklaring:

Du kan til og med spesifisere at du ønsker en spesielt enkel og lett forståelig forklaring:

3. Oversette tekst

Vi har for tiden et kurs der deltakerne skal levere eksamensbesvarelse på engelsk. Her har jeg anbefalt dem å skrive sin besvarelse på norsk, og så få hjelp av ChatGPT til å oversette.

Fram til nå har jo Google Translate vært en tjeneste mange har brukt. Som de fleste har erfart, kan jo dette gi varierende resultater, som for eksempel her:

Spør jeg i stedet ChatGPT får jeg en mye mer omfattende og nyansert forklaring, som gjør det mulig for meg å bruke begrepet på en mye bedre måte:

4. Lage bloggpost-ideer

Her har vi jo tidligere brukt verktøy som Answer the Public og BuzzSumo. Men her kan også ChatGPT gjøre en veldig god jobb.

I eksempelet under har jeg spurt om ChatGPT kan hjelpe meg å finne noen artikkelideer til saker om markedsføring på TikTok. Jeg fikk en lenger liste enn den du ser på bildet her:

– Jeg syns jo også at det er litt hyggelig at ChatGPT syns det er hyggelig at jeg vil skrive blogginnlegg. 🙂

Om jeg hadde ønsket, kunne jeg her også bedt ChatGPT skrive hele artikkelen for en eller flere av ideene. Men spørsmålet er om jeg bør det. – Antakelig ikke.

Hvilket bringer meg til et annet viktig bruksområde:

5. Hjelpe til med SEO

Søkemotoroptimalisering, eller SEO, handler om å jobbe for å få gode rangeringer i søketreffet på Google gratis, og det er en viktig del av arbeidsdagen for mange som jobber med innhold på nett. ChatGPT vet jo en hel del om dette, og kan for eksempel hjelpe meg å skrive både en søkemotoroptimalisert overskrift, og en søkemotoroptimalisert ingress/meta description. (Meta description er et meta-element i artikkelens kildekode som også er viktig for både synlighet og klikkrate. I de fleste webpubliserings-plattformer er denne hentet fra ingressen forfatteren skriver. Meta description kommer også ofte opp som del av søketreffet på Google, under artikkelens overskrift.)

Legg merke til at ChatGPT både forstår meg på tross av en liten skrivefeil i spørsmålet, og at jeg ikke trenger å skrive inn overskriften jeg vil ha en meta description til. Dette forstår chatGPT fordi jeg er i samme chat som listen i spørsmålet over, og den forstår da at “overskrift nr 1” refererer til den første ideen i listen du så i punkt 4.

Men NB! Vær forsiktig med å la ChatGPT skrive hele artikler for deg!

Alt tyder på at Google arbeider veldig hardt med å klare å identifisere tekster som er laget av ChatGPT, slik at Google kan nedrangere disse i sitt søketreff. Google er først og fremst opptatt av å gi den som søker gode treff, og luker allerede ut mye som er laget med “content scraping” (artikler der innholdet er hentet fra andre sider, eller satt sammen av for eksempel en rekke tweets).

ChatGPT innrømmer også selv at de allerede har laget en prototype der innholdet er kryptografisk “vannmerket”, slik at det vil være mulig å identifisere det som AI-generert. Det finnes allerede verktøy som kan avsløre om innhold er laget av AI, men disse klarer i dag først og fremst å avsløre tekster skrevet av den forrige versjonen GPT-2, og ikke enda ChatGPT, som bruker GPT-3. Det er imidlertid bare et spørsmål om tid.

En annen side av denne saken er at Microsoft nylig har investert 1 milliard dollar i OpenAI (non-profit-organisasjonen som står bak ChatGPT), og visstnok planlegger å integrere denne funksjonaliteten i sin egen søkemotor Bing, for å kunne konkurrere bedre med Google. Om dette skjer, gjør det neppe at Google blir mer velvillig innstilt til ChatGPT-tekster …

Så altså: Mitt råd er at du kan bruke ChatGPT til å hjelpe deg med enkelte elementer, men styr unna å lage store mengder søkemotoroptimalisert innhold med ChatGPT. Dette kan vise seg å få motsatt effekt enn den du håpet på, ved å gi deg dårligere heller enn bedre rangering på Google.

6. Forbedre jobbsøknader og CV’er

Er du aktiv i arbeidsmarkedet, kan ChatGPT hjelpe deg på flere måter. En av disse er å gi deg generelle råd, slik som dette:

(Igjen, listen er noe lenger enn skjermskuddet viser.)

En annen måte er ved å forbedre en søknad du allerede har skrevet. I eksempelet under ha jeg brukt en jobbsøknad jeg selv hjalp min sønn å skrive for noen år siden. Her lastet jeg simpelthen opp teksten og ba ChatGPT forbedre teksten. Det gjorde den enkelt:

Dette var min opprinnelige tekst.
Her er ChatGPT sin forbedrede versjon

Å kunne forbedre tekster på denne måten er nyttig for mange, både de som er dyslektiske, de som skriver på et fremmed språk, og de som (i likhet med meg) har en tendens til å uttrykke seg litt vel gammeldags.

7. Forfatte brev og epost

ChatGPT forstår forskjellen på forskjellige valører og stiler innen tekst. Det betyr blant annet at man kan be den skrive brev på forretningsengelsk (eller en tekst i en poetisk stil, om det er det man ønsker.) 

I eksempelet under har jeg bedt den skrive et forretningsbrev om at en last med varer er forsinket:

Nå vil man kanskje heller sende dette på epost enn på papir, men det er jo bare å kutte ut toppen og bunnen av teksten, så kan den limes rett inn.

8. Skrive/rette kode

Dette er en av de virkelig store bruksområdene for ChatGPT. I eksempelet under, har jeg bedt den lage en WordPress-widget for meg, som kan brukes til å legge inn en kalender på en webside:

(Koden var mye lenger enn det du ser her.)

Nå kan jo ikke jeg programmere selv, så om denne koden er god og effektiv vet jeg ikke. Men jeg vet jo at de fleste programmerere allerede kopierer biter av kode herfra og derfra, og en tjeneste som dette blir dermed veldig nyttig. Den kan lage kodeelementer, og den kan også rette foreliggende kode.

I tillegg kan faktisk ChatGPT også lage hele tjenester!

I en av YouTube-videoene om ChatGPT som jeg har sett de siste dagene, forteller innholdsskaperen hvordan han brukte chatGPT til å lage en hel SAAS-tjeneste som han senere solgte.

9. Skrive SoMe-poster

En annen oppgave som tar en del tid, i hvert fall for ooss som jobber med markedsføring eller kommunikasjon, er å skrive forskjellige poster til sosiale medier. Også her kan ChatGPT hjelpe.

I dette eksempelet har jeg bedt tjenesten skrive en Facebook-post om et oppkommende frokostseminar:

Deretter ber jeg den også om å lage en Instagram Reel om det samme.

Siden ChatGPT er en tekst-tjeneste, så får jeg naturligvis verken bilder eller video. Men jeg får et godt fungerende tekst:

Nå vet jeg ikke helt om den tyr til engelsk fordi den mener en engelsk tekst vil gi meg mer rekkevidde på Instagram Reels (noe som sikkert er riktig), eller om den ikke har nok data til å svare på norsk og derfor gir meg engelsk tekst i stedet.

Jeg tror det første er mest sannsynlig. Og som i det foregående eksempelet er hashtaggene også her gode og relevante (og mer enn jeg hadde tenkt meg til selv, forøvrig).

ChatGPT disrupter

ChatGPT er utvilsomt en tjeneste som disrupter en rekke bransjer og virksomheter. Her er noen jeg tror kan forvente å måtte tenke mye nytt:

  • Utdanningssektoren
  • Google
  • Alle former for tekstforfatting (og kanskje også forfatterskap)
  • Programmering
  • Markedsføring
  • … og antakelig det meste annet.

Nå kan man jo si at disrupsjon også er sunt, fordi man får sjansen til å fornye og forbedre det eksisterende, og lærer seg å løse oppgaver på nye og bedre måter.

ChatGPT hjelper

Det er også mange grupper som ChatGPT hjelper. Her er noen jeg umiddelbart kan tenke meg:

  • Dyslektikere
  • De som skal skrive noe på et språk de ikke kan (godt)
  • Skoleelever og studenter
  • Markedsførere og informasjonsfolk
  • Og antakelig de fleste andre også

Selv er jeg en evig optimist. Jeg er alltid mer tilbøyelig til å se på de gode bruksområdene enn de mer negative. Heldigvis er ikke alle som meg, og jeg tenker nok også at både lovgivere og jurister får en del å gjøre framover, i og med at vi helt åpenbart kommer til å trenge lovgivning rundt kunstig intelligens i årene som kommer.

———

Har du lyst til å utstyre deg best mulig for tiden som kommer? Få et løft i karrieren?

Ta en titt på vårt sertifiseringskurs i UX og andre fremtidsrettede kurs og sertifiseringer.

———

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316