Digital innholds- og markedsføringsledelse

44-ukers deltidsstudium som kvalifiserer deg for å administrere arbeid med digitale kanaler i en virksomhet. Kurset følger en fast progresjon, og består av nettkurs, fysiske samlinger, digitale samlinger og nettverk.

Webgruppen i samarbeid med Digital Marketing Institute tilbyr et omfattende, 44-ukers kurs som munner ut i en diplomoppgave. Etter godkjent oppgave er du sertifisert som ekspert i digital marketing, med et fokus på ledelse og strategi.

Dette er elementene i studiet:

  • 44 ukers elæringkurs på egen plattform (engelskspråklig)
  • 2 fysiske samlinger i Oslo, om koronasituasjonen tillater (norskspråklig)
  • 5 digitale samlinger på Zoom (norskspråklig)
  • Mastermind-gruppe i Norge, med tilhørende Facebook-gruppe (norskspråklig)
  • Støtte fra Nina Furu og Hans-Petter Nygård-Hansen etter behov (norskspråklig)
  • Diplomoppgave (engelskspråklig)
  • Eksamensfest i Oslo, fysisk hvis koronasituasjonen tillater (norskspråklig)
  • Inntil 5 operative digitale dagskurs hos Webgruppen etter behov (norskspråklig)

Progresjonen er fast, så du må følge den fastlagte framdriftsplanen i studiet. Anslått tidsforbruk er ca 5 timer per uke.

Hva kommer du til å lære?

1. Strategi og planlegging

Skaff deg alle de sentrale ferdighetene som inngår i å planlegge en vellykket digital strategi. Dette omfatter alt fra kanalkompetanse til automatisering, budsjettering, analyse og digitalt lederskap.

  • Digital kommunikasjon vs tradisjonell kommunikasjon
  • Marketing automation
  • Ressurser og budsjettering
  • Big data og analyse
  • Strategiformulering og planlegging
  • Digital kommunikasjon og kanaler

2. CX, netthandel og CRO

Lær de sentrale prinsippene for nettstedsoptimalisering, CRO (“Conversion Rate Optimization”, altså optimalisering av antallet brukere som gjør ønskede handlinger, for eksempel å kjøpe noe) og netthandel for alle typer virksomheter. Bygg effektiv UX (“User Experience”, altså brukeropplevelser) for dine kunder.

  • Nettstedsoptimalisering
  • UX research og design
  • Netthandelsstrategi
  • Praktisk netthandel
  • Grunnprinsipper i grafisk design for markedsførere
  • Prinsipper for CX (“Customer Experience”, altså kundeopplevelse)

3. Søk og digitale kanaler

Planlegg, implementer, optimaliser og rapporter på søkekampanjer. Driv trafikk på tvers av digitale kanaler.

  • SEO oppsett og innhold
  • SEO workshop
  • Betalt søk og displayannonsering
  • Måling med Google Analytics
  • Strategi for epostmarkedsføring
  • Epostmarkedsføring i praksis

4. Markedsføring i sosiale medier

Lær hvordan du skaper engasjerende innhold på sosiale medier, og hvordan du kan planlegge, gjennomføre, optimalisere og rapportere på betalte kampanjer på tvers av sosiale plattformer.

  • Sosial research
  • Utvikling og spredning av innhold
  • Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn
  • Pinterest, Snapchat og TikTok
  • YouTube og sosial video
  • Kundeservice i sosiale medier
  • Strategi og planlegging

5. Digitalt salg

Lær mer om verdien av sosialt salg,  og bruk digitale kanaler for å få en bedre dialog med kunder, og flere salg.

  • Prinsippene for sosialt salg
  • Slik finner du de rette prospektene
  • Hvordan tiltrekke deg potensielle kunder
  • Closing av salg; mersalg og oppsalg
  • Økende engasjement

6. Sentrale ferdigheter

Skaff deg de sentrale ferdighetene som alle markedsførere, fagfolk og ledere trenger for å jobbe effektivt, produktivt og profesjonelt sammen med andre.

  • Prosjektplanlegging
  • Kreativitet
  • Personlige ferdigheter
  • Samarbeid

7. Lederskap og administrasjon

Utvikle de praktiske ferdighjetene og teknikkene du trenger for å tenke strategisk, bygge effektive team, håndtere kriser og konfliker og påvirke og inspirere andre.

  • Strategisk tankegang
  • Hvordan bygge effektive team
  • Konflikt.- og krisehåndtering
  • Overtalelse og påvirkning

Undervisningen foregår på engelsk, som elæring på Digital Marketing Institute sin plattform. Vi understøtter læringen med fysiske og virtuelle meetups her i Norge, og du studerer også med andre som tar samme pensum på samme tid. I de tilfellene du trenger å styrke din praktiske kompetanse på et emne, kan vi i Webgruppen gi deg tilgang til digitale dagskurs som forklarer operative tiltak i detalj.

I løpet av studiet skriver du to oppgaver, som begge er nyttige for bedriften din. Den avsluttende oppgaven er en konkret, digital strategi for din bedrift (eller en annen bedrift du velger).

Hvem er dette kurset for?

  • Tradisjonelle markedsførere og markedsledere som ønsker å ligge i forkant og være mer på hugget
  • Markedssjefer og senior ledelse
  • Informasjonssjefer, kommunikasjonssjefer og IT-sjefer
  • Markedsførings- og informasjonsmedarbeidere som ønsker å ta en lederrolle
  • Deg som leder en innholdsavdeling i byrå, bedrift eller annen virksomhet
  • Gründere og småbedriftseiere
  • Deg som vil endre karrière
  • Deg som ønsker å utvikle og implementere en digital innholds- og markedsføringsstrategi i en virksomhet

Det er ingen krav til formelle kvalifikasjoner for å følge dette studiet, men det er en fordel med praktisk erfaring med fagområdet. 

Studiet kombinerer det globale elæringsprogrammet digital marketing expert som er utviklet av Digital marketing Institute med egne sesjoner, treff og aktiviteter her i Norge. Du får også et nettverk og en mastermind-gruppe av andre norske deltakere å støtte deg til.

Som del av kursmateriellet får du i tillegg 12 måneder gratis tilgang til Digital Marketing Institute sin globale ressursportal, med maler, regneark, videodemoer av verktøy og mye mer. Mer om ressursportalen.

Kickoff for studiet skjer fredag 25. august 2023 med fysisk treff i Oslo (virtuelt på Zoom om smittesituasjonen krever det).

Prisen for dette programmet er kr 98500 eller kr 29500 ved oppstart og deretter 6 månedlige avdrag a kr 12500. 

Hvorfor investere i kurs? – Noen argumenter som kan være nyttige når du diskuterer dette kurset med arbeidsgiver.

Last ned brosjyren for nettstudie-delen av programmet her.

Kursplan: Detaljert fordeling av emner på uker (.pdf)

Vi holdt et informasjonsmøte på Zoom med presentasjon av studiet den 20. mai 2022. Du kan se videoen fra informasjonsmøtet her.

Hybridkurs

Kurset avholdes som hybridkurs. Hybridkurs er en blanding av nettkurs, webinarer, fysiske samlinger, SoMe-grupper og annet. Faktisk fordeling av elementer står i den enkelte kursinformasjonen. 

Dette studiet setter deg i stand til å ta ansvar for å lede en avdeling eller et team som driver med innhold, informasjonsformidling og/eller markedsføring i forskjellige digitale kanaler. 

Lag din bedrifts digitale strategi som del av kurset!

I løpet av dette studiet arbeider du ut en svært kompetansebasert digital strategi for en valgt bedrift. Dersom du velger din arbeidsgiverbedrift som case, ender du opp med en kvalitetssikret digital strategi etter fullført kurs.

Kursleder

Nina Furu

Nina er en veteran innen digital markedsføring i Norge. Hun har fulgt utviklingen innen web og sosiale medier på nært hold siden 1995; som nettredaktør, fagekspert, kursleder og digital rådgiver for en rekke av landets største bedrifter og etater. Hun har også skrevet flere av de fagbøkene om digital markedsføring som brukes på norske høyskoler. Den nyeste er Digital Markedsføring og Kommunikasjon. Til daglig er hun CEO og fagansvarlig i Webgruppen, og holder kurs og foredrag.

Kursleder

Hans-Petter Nygård-Hansen

Hans-Petter har bakgrunn fra Cisco, Gambit og Geemuyden Kiese, og er en erfaren innholdsmarkedsfører, foredragsholder, konsulent og digitaliseringsekspert. Han er også ofte å se i media som representant for nettbransjen, og deler aktivt kompetanse på blogg, YouTube og podcast.

Lurer du på om DIML er for deg?

Ta en personlig samtale med Nina om hva DIML-programmet kan gjøre for deg, og hvordan dette kan passe inn i både bedriftens og dine fremtidsplaner. Klikk på knappen under for online avtalebooking: 

Interessemelding - DIML

Jeg er interessert i mer informasjon om DIML-programmet. Sett meg på mailinglisten så jeg får beskjed når informasjonen blir oppdatert.

Handlekurv