Er Instagram det nye Facebook?

Dette var tema for livesending fredag 8. mars. Her er opptaket: (artikkelen fortsetter etter videoen)

Facebook er fortsatt størst

Det er ikke tvil om at Facebook fremdeles utvilsomt er det største sosiale mediet i Norge. (Tall fra Ipsos sosiale medier-tracker Q4 2018)

Instagram føles yngre og freshere

Samtidig er det også sant at Instagram for de fleste føles yngre og «freshere» enn Facebook, som også for godt voksne kan føles litt satt.

Ser vi på brukertallene ser vi også at hele 68% av Nordmenn over 60 år er på Facebook mens bare 30% av disse er på Instagram – igjen en indikasjon på at brukerprofilen er eldre på Facebook enn på Instagram.

Instagram Stories tar over verden

Selv om Stories-formatet opprinnelig er oppfunnet av Snapchat, er det Instagram Stories som er blitt den største kanalen for stories. Faktisk rundet Instagram over en halv milliard (!!) daglige brukere på Stories i januar 2019, mens Snapchat har under 200 millioner daglige brukere på alle sine tjenester til sammen.

(Tallene under er fra Statista.)

Høydepunkter er en skjult gullgruve

Svakheten (eller kanskje noen mener det er styrken) med Stories er jo at innholdet er eterisk, altså at det forsvinner etter en stund. I dette tilfellet 24 timer.

Ønsker man å få mer ut av sine Stories, kan man lagre Høydepunkter, som igjen kan brukes til å fokusere på produktkolleksjoner, tjenestekategorier eller lignende:

Eksempel fra Instagram-profilen til den amerikanske butikkjeden Crate & Barrel.

Instagram har ikke lenking 🙁

For de som bruker sosiale medier som trafikk-kanal, er det imidlertid en stor svakhet med Instagram: Det er ikke mulig å lenke fra en enkelt post.

Det finnes egentlig bare én redaksjonell lenke på Instagram; lenken på profilen. For å få litt mer ut av de klikkmulighetene som finnes, bør man også fylle ut telefonnummer, epostadresse og gateadresse:


De to kanalene er forskjellige (og utfyller hverandre godt)

Facebook er en strålende kanal for

  • Trafikk til websidene
  • Informasjonsformidling
  • Markedsdføring
  • Kundeservice (Messenger)
  • Hyggelig småprat med kunden

Instagram er mer en kanal for

  • Visuell merkevarebygging (quilten)
  • Kikk bak kulissene (stories)
  • Produktdemonstasjon med produkttagging

(Sistnevnte funksjonalitet finnes forøvrig for Facebook også, og krever at man har en nettbutikk og setter opp en såkalt «produktkatalog», der produkter fra nettbutikken automatisk overføres til Facebook/Instagram via et API.)

Begge er annonseplasseringskanaler

Du kjøper annonser best til de to på ett og samme sted: I Facebook Ads Manager. Denne kommer du til om du går på Facebook med desktop/laptop (ikke mobil), klikker på «Opprett» i den blå toppstripen og deretter velger «Annonse». Når du lager annonser på denne måten, i stedet for å bruke Frem-knappen på Facebook eller Promoter-knappen på Instagram, får du mye mer kontroll.

Da kan du selv styre hvor annonsene kan plasseres, gjennom å legge til eller fjerne plasseringsalternativer på denne listen:

Fra Facebook Ads Manager

Så er Instagram det nye Facebook?

Nei, Facebook er fortsatt Facebook. Men Instagram er et supplement. De to kanalene er ikke enten/eller, men både/og. Instagram er den pene lillesøsteren, mens Facebook er den trauste storebroren. De to er begge med i sosiale medier-familien, og vi er glad i dem begge to! ❤️

Lyst til å lære mer om digital marketing? Sjekk ut våre kurs.

Kommentarene er lukket