– Etter kurs tok salget helt av!

I idylliske Hølen utenfor Moss ligger skiltprodusenten Merkefabrikken. Bedriften startet som enkeltmannsforetak i garasjen hos gründer og daglig leder Kristian Kolnes, men er i dag et AS med tre ansatte. Ved årsskiftet flyttet bedriften inn i historiske lokaler med egen foss utenfor vinduet, og kunne investere i nye produksjonsmaskiner. Kolnes mener det han lærte på Webgruppen-kurs har æren for fremgangen.

Kristian Kolnes foran pakkedisken der skiltene gjøres klar for utsendelse.

– Jeg var på kurs hos Webgruppen om å lage innhold som Google elsker, forteller Kolnes. – Jeg hadde allerede drevet nettbutikk med skiltene våre en stund, men etter kurset forsto jeg at jeg hadde gjort alt galt. Da måtte jeg sette meg ned og bygge opp nettbutikken fra grunnen igjen, denne gangen «etter boka».

Arbeider systematisk

«Boka» har Kolnes etter hvert nedfelt i konkrete sjekklister som han følger til punkt og prikke hver eneste gang han legger ut et nytt produkt i nettbutikken. Han tilpasser omhyggelig navn på produkter, produkt-tekster, bilder og mye annet, og skriver strategiske artikler som svarer på spørsmål potensielle kunder Googler etter.

Det er et nitidig arbeid, men Kolnes legger ikke skjul på at han egentlig koser seg litt med «nerde-virksomheten». Resultatene har da heller ikke latt vente på seg.

Når Kolnes oppdager en søkefrase Merkefabrikken burde være synlig på, skriver han simpelthen en artikkel (etter Google-vennmlig mal, selvsagt).

– Vi blinket oss ut noen viktige søkefraser som vi så at kundene søkte etter når de lette etter de produktene vi leverer, forklarer Kolnes. – Deretter sørget vi for at vi kom så høyt opp som mulig i Google på disse søkene, slik at det er oss kundene finner når de skal kjøpe.

Stor ordrepågang

Og kjøpe gjør kundene, direkte på nett i Merkefabrikkens etter hvert svært godt optimaliserte nettbutikk. Ordrebetjener Ingrid Nordhagen har sin fulle hyre med å få pakket bestillingene ferdig, selv når resten av Norge har ferie.

Når bestillingene kommer inn, er det Ingrid Nordhagen som holder orden på at alle får sendt det de skal ha

Merkefabrikken produserer skilt for bedriftsmarkedet. Mange av disse er skilt bedriftene er pålagt å ha. Andre er sjablonger for merking og andre skreddersydde skilt.

Mange av skiltene Merkefabrikken produserer er bedriftene lovpålagt å anskaffe.

Det er langt fra bare småbedrifter Merkefabrikken har på kundelisten sin …

Google er forretningskritisk

Kolnes forteller at bedriften prøvde seg på Facebook-annonsering i 2017, men at 30 000 kroner i annonsering kun resulterte i 300 kroner i salg.

– Vi selger need-to-have og ikke nice-to-have-produkter, sier Kolnes. – I denne bransjen er Google er helt sentral i kjøpsprosessen til kundene, enten bedriftene er store eller små. De trenger et skilt, og de søker på Google for å finne det. De kjøper av de leverandørene de finner, så det å komme opp først på Google er forretningskritisk for oss.

Merkefabrikken bruker en blanding av annonser og gratis tiltak (SEO) for å være synlig på Google, og Kolnes forteller at salget fordeler seg circa 50/50 på de to kanalene.

– Vi støtter det lokale fotballaget med noen annonsekroner, men det er mest for lokalpatriotismen, forteller Kolnes. Utover dette er det kun Google vi bruker i markedsføringen nå.

Følger med på tallene

Kolnes har også vært på Google Analytics-kurs hos oss, fordi han er opptatt av å måle effekt løpende, slik at man stadig kan forbedre seg. Oppe under taket i Merkefabrikken henger det en TV-skjerm, der alle kan følge med på hvor mange kunder som er inne i nettbutikken til enhver tid.

Sanntidsvisningen i Google Analytics er alltid oppe på visningsskjem hos Merkefabrikken.

Merkefabrikken har selvfølgelig også satt opp netthandelssporing i Google Analytics, og kan dermed spore hvilke markedsføringstiltak som fører til hvert enkelt salg. Resultatene bekrefter for Kolnes at han har valgt helt riktig strategi.

– Hvis det ikke hadde vært for at jeg klarte å «knekke koden» med å komme godt opp på Google, hadde vi ikke eksistert som firma i dag, innrømmer Kolnes ærlig. – Uten SEO er du simpelthen sjanseløs i vår bransje, avslutter han.

Det gledet selvfølgelig Webgruppen å oppdage vår egen hovedmodell på fast plass i arbeidsbordet på Merkefabrikken

Har du lyst til å lære mer om markedsføring på Google?

Se alle kurs i søkemotoroptimalisering (SEO)

Se alle kurs i annonsering på Google

Se alle kurs i Google Analytics

 

 

Kommentarene er lukket