Facebook embedded post gir nye muligheter for å engasjere publikum

Sist uke ble Facebook embedded post tilgjengelig for alle Facebookbrukere. Du har dermed et stort utvalg av sosiale medier (Twitter, Pinterest, Instagram, Youtube og nå Facebook) du kan bygge inn poster fra på bloggen eller hjemmesiden din. De innebygde oppdateringene vil bli identiske med originalen. Fra Facebook oppdateringen får du design, bilde, video, kommentarer, likes, hashtags, like- eller følgeknapp.  Dette gir oss mange muligheter, men også noe vi bør være obs på.

 

Det hyggeligste først, hvilke muligheter gir dette oss som jobber med kommunikasjon og markedsføring?

  1. Rekkevidde: Tro det eller ei så er ikke alle på sosiale medier.  Dette betyr at innleggene dine ikke når sitt fulle potensiale. Ved å bygge inn innleggene vil disse bli tilgjengelig for alle, enten de er medlem eller ikke.
  2. Engasjement: Selv om det er over 2,2 millioner nordmenn innom Facebook hver dag, betyr det dessverre ikke at alle liker akkurat din Facebookside. De får dermed ikke opp dine innlegg i feeden sin. Med innebygde innlegg på din hjemmeside eller blogg har du mulighet til å la brukerne engasjere seg på tvers av plattformer, noe som igjen kan føre til økt engasjement.
  3. Brukeropplevelse: Tidligere, når man har ønsket å dele Facebook innhold har man brukt en hyperlink for å ta brukeren til siden eller innlegget man ønsker å dele. Med innebygde innlegg kan du i stedet ta innlegget til brukeren.  Å klikke på en link oppleves som en kostnad for leseren din, men med enbedded post funksjonen vil denne kostnaden forsvinne. Noe som vil øke brukeropplevelsen betraktelig ved å redusere antall interaksjoner for å engasjere seg i din side, merke eller sak.

Offentlige oppdateringer er tilgjengelig for alle

 offentligpost

Koden for å bygge inn innlegg ligger tilgjengelig for alle Facebooks brukere. Det betyr at andre som ikke deler dine interesser kan dele dine oppdateringer til sine lesere for å skape negativ publisitet for deg. Siden det kun er offentlige innlegg man kan bygge inn, bør man ta en vurdering på hvilke innstillinger man har på de ulike innleggene sine. Dette var mulig også før embedded post ble lansert og som en kuriositet på hvor galt det kan gå kan lese et skrekkeksempel her om Amy’s Baking Company Bakery Boutique & Bistro. Nå skal det sies at denne siden også er et stjerneeksempel på hvordan man ikke driver kundeservice i sosiale medier. Men engasjementet rundt siden hadde kanskje ikke vært så stort om det ikke var delt i andre kanaler?

Alt i alt vil jeg si at så lenge man er sitt ansvar bevisst i kundekommunikasjon, har embedded post mange gode muligheter. Du kan dele brukererfaringer og produktdemoer eller vise eventsiden etter påmelding til et arrangement slik at folk har kan bli kjent før de møtes. Mulighetene er mange, det er bare å la kreativiteten blomstre.

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316