Facebook med fokus på grupper

Nye Facebook, også kjent som FB5, dreier seg helt og holdent om dine private communities av forskjellige slag. Her er Facebook’s app-sjef Fidji Simo‘s gjennomgang av det nye, fellesskaps-sentrerte Facebook.

Under lanseringen av FB5-versjonen av Facebook på utvikler-konferansen F8 30. april, presenterte Fidji Simo, leder av Facebook-appen i Facebook, den nye funksjonaliteten.

FB5 har altså fullt fokus på «communities» – det vil si grupper av personer. Grupper av venner, grupper som har et interessefellesskap, grupper som deler nabolag, eller grupper som skal på samme arrangement.

Det blir tydelig i Fidji Simos presentasjon at nettopp communities er bygget inn som selve kjernen i FB5.

Her er en forsmak på hva dette betyr:

Gruppe-feeden er selve hjertet i FB5. Her vil du finne gruppene du allerede er med i, og du vil også finne en egen «Discover»-tab som vil hjelpe deg å oppdage nye grupper Facebook tror du vil ha interesse av.

En egen ny funksjonalitet som rulles ut til gruppene er muligheten for å poste anonymt til grupper, gjennom å sende inn en anmodning til Admin om å poste for deg.

Gjennom utvidet funksjonalitet knyttet til posting og søking på ledige stillinger, akter Facebook å gi Linkedin konkurranse når det gjelder å skape profesjonelle fellesskap.

Spill-entusiaster får sitt eget ikon i FB5, der de kan chatte med andre som er interesserte i samme spill. Her er hensikten antagelig å konkurrere med tjenester som Twitch og Steam, som allerede er etablerte gamer- og esports-communities.

Også de handleglade får sine communities i Facebook sin shopping-feed. Her bygger Facebook ut sin eksisterende Marketplace-funksjonalitet med en innebygget betalingsløsning, som også vil gjøre det enkelt å betale gjennom Facebook.

 

I det som i beta-tjenestene har vært en ren event-feed, samles nå arrangementer og lokale oppføringer. På den måten skal det bli enkelt å finne ting å gjøre der du er gjennom Facebook.

I alle fellesskapene vil det være enkelt å starte en direktemeldingssamtale med andre medlemmer.

Facebook begir seg også inn på dating-arenaen gjennom Facebook Dating. En egen funksjonalitet her er er «Secret Crush» der du hemmelig kan legge inn venner som du er romantisk interessert i. Dersom de også legger til deg på samme måte hos seg, vil dere begge få beskjed om at det er en match.

Du vil også få muligheten til å finne nye venner knyttet til skole, sted, interesse og andre kriterier.

Facebook har også gjennom hele dagens lansering snakket om datasikkerhet, privatliv og end-to-end-kryptering. Hensikten med nye Facebook er altså at du skal kunne være privat når du ønsker, og at ingen – heller ikke Facebook selv – skal kunne se de tingene du selv ønsker å holde private.

 


 

 

Kommentarene er lukket