Google Analytics 4 - kurs
Heldagskurs for deg som vil sette deg ordentlig inn i Google Analytics 4, slik at du kan bruke dette som ditt viktigste webanalyse-verktøy heretter.
Google Analytics 4 løser flere problemer med tidligere Google Analytics, ikke minst når det gjelder anonymisering av data, cookie-blokkering og GDPR.
Den vanlige versjonen av Google Analytics, såkalt Universal Analytics, vil slutte å virke 1. juli 2023. De har nå også blitt klart at automatisk omlegging starter allerede fra 28. februar. (Du kan stoppe dette slik.) For å bruke Google Analytics etter dette, må du altså bruke den nye versjonen Google Analytics 4. Denne er imidlertid svært annerledes enn Universal Analytics.
Kurset dekker blant annet:
Prinsippene for Google Analytics 4
- Måling som ikke er cookie-basert, men brukerbasert
- Kunstig intelligens og syntetiske data
- Hendelsesbaserte målinger og hva det innebærer
Standardrapportene i GA4
- Brukerrapportene – demografisk og teknisk informasjon
- Livssyklusrapportene – brukeranskaffelse, engasjement og inntektsgenerering (konvertering)
- Kohort-begrepet og brukerlojalitet
Tilpassede målinger
- Hva kan du lese ut av rapportoversikten?
- De automatisk genererte innsiktene – hvor treffsikre er de og hvordan kan du bruke dem?
- Hvilke konklusjoner kan du trekke fra dine egne tall?
Hendelser og konfigurering
- Hvilke hendelser etableres automatisk i GA4?
- Konfigurering av hendelser gjennom Google Tag Manager
- Bruk av “Tilpassede definisjoner”
Sett opp din måleplan
- Hvilke målinger bør du løpende følge med på?
- Strategisk bruk av målgrupper og analyse av konverterere
- Hvordan jobbe med løpende forbedringer?
Kurset er praktisk orientert, så vi anbefaler at kursdeltagere har tilgang til å se på og klikke rundt i sin egen Google Analytics 4-konto med målinger i. Hvis du ikke alt har lagt om, får du tilgang til en case-konto av kursleder.

Webinar
Kurset avholdes som webinar via Zoom. Les om Gjennomføring av webinarer
Etter kurset skal du kunne bruke Google Analytics 4 som ditt primære webanalyseverktøy i daglige målinger.
Marius Vetaas Thomassen

Ekstra ressurser som følger med dette kurset:
- Tilgang til videoopptak av kurset i 1 mnd.
- Presentasjonen fra kurset
- Trinn-for-trinn-veiledning i omlegging til ny versjon, dersom du ikke alt har gjort dette.
- Digital Marketing Institute’s guide til Google Analytics 4