Google Analytics 4 - kurs

Heldagskurs for deg som vil sette deg ordentlig inn i Google Analytics 4, slik at du kan bruke dette som ditt viktigste webanalyse-verktøy heretter.

Google Analytics 4 løser flere problemer med tidligere Google Analytics, ikke minst når det gjelder anonymisering av data, cookie-blokkering og GDPR.

Den vanlige versjonen av Google Analytics, såkalt Universal Analytics, vil slutte å virke 1. juli 2023. De har nå også blitt klart at automatisk omlegging starter allerede fra 28. februar. (Du kan stoppe dette slik.) For å bruke Google Analytics etter dette, må du altså bruke den nye versjonen Google Analytics 4. Denne er imidlertid svært annerledes enn Universal Analytics.

Kurset dekker blant annet:

Prinsippene for Google Analytics 4

  • Måling som ikke er cookie-basert, men brukerbasert
  • Kunstig intelligens og syntetiske data
  • Hendelsesbaserte målinger og hva det innebærer

Standardrapportene i GA4

  • Brukerrapportene – demografisk og teknisk informasjon
  • Livssyklusrapportene – brukeranskaffelse, engasjement og inntektsgenerering (konvertering)
  • Kohort-begrepet og brukerlojalitet

Tilpassede målinger

  • Hva kan du lese ut av rapportoversikten?
  • De automatisk genererte innsiktene – hvor treffsikre er de og hvordan kan du bruke dem?
  • Hvilke konklusjoner kan du trekke fra dine egne tall?

Hendelser og konfigurering

  • Hvilke hendelser etableres automatisk i GA4?
  • Konfigurering av hendelser gjennom Google Tag Manager
  • Bruk av “Tilpassede definisjoner”

Sett opp din måleplan

  • Hvilke målinger bør du løpende følge med på?
  • Strategisk bruk av målgrupper og analyse av konverterere
  • Hvordan jobbe med løpende forbedringer?

Kurset er praktisk orientert, så vi anbefaler at kursdeltagere har tilgang til å se på og klikke rundt i sin egen Google Analytics 4-konto med målinger i. Hvis du ikke alt har lagt om, får du tilgang til en case-konto av kursleder.

Webinar

Kurset avholdes som webinar via Zoom. Les om Gjennomføring av webinarer

Etter kurset skal du kunne bruke Google Analytics 4 som ditt primære webanalyseverktøy i daglige målinger.

Kursleder

Marius Vetaas Thomassen

Marius er Google Analytics-spesialist med fartstid fra bedrifter som Google og Norsk Tipping. Han har vært leder for analyse i RED Performance, og arbeider til daglig som høyskolelektor i digital marketing ved Høyskolen Kristiania.

Ekstra ressurser som følger med dette kurset:

  • Tilgang til videoopptak av kurset i 1 mnd.
  • Presentasjonen fra kurset
  • Trinn-for-trinn-veiledning i omlegging til ny versjon, dersom du ikke alt har gjort dette.
  • Digital Marketing Institute’s guide til Google Analytics 4

Kursdatoer

Billetter

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Google Analytics 4 - kurs (webinar)
Heldagskurs for deg som vil sette deg ordentlig inn i Google Analytics 4, slik at du kan bruke dette som ditt viktigste webanalyse-verktøy heretter.
kr 4.980,00
Ubegrenset
Bestill kr 4.980,00

Billetter

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Google Analytics 4 - kurs (webinar)
Heldagskurs for deg som vil sette deg ordentlig inn i Google Analytics 4, slik at du kan bruke dette som ditt viktigste webanalyse-verktøy heretter.
kr 4.980,00
Ubegrenset
Bestill kr 4.980,00
Handlekurv