Google Analytics grunnleggende

Lær å bruke gratisverktøyet Google Analytics til å skape målbare forbedringer på ditt nettsted.

Webanalyse gir svar på konkrete spørsmål om sidene dine, blant annet disse:

  • Hvor gode er sidene egentlig?
  • Hvor fornøyde er brukerne?
  • Hvilke sider fungerer best?
  • Hvor kommer brukerne fra?
  • Hva har brukerne søkt etter på søkemotorer før de kommer til deg?
  • Hvor gir brukerne opp?
  • Hvor godt fungerer kjøpstransaksjoner og overtalelsestrakter?

I dette kurset får du en gjennomgang av verktøyet Google Analytics i praktisk bruk:

Introduksjon til Google Analytics

  • Oppsett av kontoer, områder og filtrerte utvalg
  • Hva er de viktigste tallene å følge med på over tid?
  • Hvordan sette opp automatisk rapportering til andre og deg selv?

Målgruppestatistikk

  • Hvem er det egentlig som besøker ditt nettsted?
  • Hvilke enheter bruker de?
  • Hvor stor andel av brukerne benytter mobil på dine sider?

Trafikktall

  • Hvilke markedsføringstiltak fungerer til å gi deg trafikk?
  • Hvordan ser du hvilke kilder som gir de riktige brukerne?
  • Får du uttelling for investeringer i annonsering, sosiale medier etc.?

Innholdsstatistikk

  • Slik finner du det mest populære innholdet ditt
  • Dette forteller innholdstallene om hvor gode de enkelte artiklene er
  • Hvordan bruke innholdsstatistikk til målrettet forbedring?

Mål og konverteringer

  • Hvordan setter du opp mål på ditt nettsted?
  • Hva er en god konverteringsrate, og hvordan måles den?
  • Hvordan kan du se hvor mye inntekter nettstedet genererer?

Kurset er praktisk, og vi anbefaler at kursdeltagere har tilgang til egen Google Analytics-konto, slik at de får innsikt i egne brukerdata, markedsføring mm ila kurset. Har du ikke slik tilgang, kan vi gi deg tilgang til en testkonto her.

Kurset dekker ikke den nye versjonen Google Analytics 4, som foreløpig ikke er tilstrekkelig utviklet til å være et alternativ i daglig bruk.

Webinar

Kurset avholdes som webinar via Zoom. Les om Gjennomføring av webinarer

Etter kurset skal du kunne bruke webanalyse til å forstå din målgruppe bedre og for å fatte bedre beslutninger.

Kursleder

Nina Furu

Nina er en veteran innen digital markedsføring i Norge. Hun har fulgt utviklingen innen web og sosiale medier på nært hold siden 1995; som nettredaktør, bedriftseier og digital rådgiver for en rekke av landets største bedrifter og etater. Hun har også skrevet flere av de fagbøkene om digital kommunikasjon som brukes på norske høyskoler. Til daglig er hun partner i Webgruppen og holder kurs og foredrag i inn- og utland.

Kursdatoer

Billetter

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Google Analytics grunnleggende kurs
Lær å bruke gratisverktøyet Google Analytics til å skape målbare forbedringer på ditt nettsted.
kr 2.750
Ubegrenset
Bestill kr. 2750

Billetter

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Google Analytics grunnleggende kurs, webinar
Lær å bruke gratisverktøyet Google Analytics til å skape målbare forbedringer på ditt nettsted.
kr 2.750
Ubegrenset
Bestill kr. 2750
Handlekurv