Gratis lynkurs i livesendinger til sosiale medier

Å sende livesendinger i sosiale medier er blitt en del av hverdagen i mange bedrifter. Her kan du få en veiledning på hvordan dette gjøres: (Artikkelen fortsetter under videoen)

I det følgende får du noen tips for hele prosessen:

  • Velg kanal
  • Velg verktøy
  • Velg innhold
  • Planlegg
  • Promoter
  • Gjennomfør
  • Lær

1. Velg kanal

Hvilken kanal er det relevant for deg å velge til å sende livesendinger i?

Facebook er førstevalget for de fleste, både fordi Facebook markant er størst, og fordi Facebook har et veldig Med nylanserte Facebook Live Producer er det også blitt mulig å tidsplanlegge Facebook Livesendinger uten tredjepartsverktøy.

Facebook-eide Instagram støtter også livesendinger, og har en litt yngre og «freshere» setting enn eierselskapet Facebook.

For de som jobber business-to-business, kan Linkedin være et alternativ, men på Linkedin trenger man å søke om tillatelse til å sende livesendinger.

Twitter støtter livesendinger, og passer bra for de som driver med mer nyhetsrelatert innhold, eller som ønsker å bidra i samfunnsdebatten.

Livestreaming-plattformen Twitch er jo helt og holdent bygget over streaming, og selv om hovedinnholdet i denne kanalen er strømming av dataspill, finnes det også mange andre former for innhold i kanalen.

2. Velg verktøy

I disse dager er Facebook sitt egen native strømmingsverktøy Facebook Live Producer lansert. Dette tillater tidsplanlegging av livesendinger, men har likevel ikke den funksjonaliteten knyttet til pålegging av bilder, videoer, tekstelementer, skjermdeling osv som andre verktøy tilbyr.

Noen tredjepartsverktøy som hjelper deg å holde livesendinger er:

eCamm Live – den vi i Webgruppen bruker – allment ansett som et av de aller beste verktøyene, men kjører kun på Mac.

Open Broadcaster Sofware (OBS Studio) – fungerer på alle plattformer, og er gratis.

Xsplit – gratis og app-basert.

Microsoft Stream – fullintegrert med andre Microsoft-produkter, og antagelig også beste valg for Microsoft-eide Linkedin.

BlueJeans Streaming – anbefales bl.a. av Facebook-ekspert Mari Smith.

3. Velg innhold

Hva skal være konseptet for dine livesendinger? Her kan man se mye kreativt ute i markedet. Strømming av museumsutstillinger, konserter, arrangementer, severdigheter, turistattraksjoner mm florerer i sosiale medier i disse dager.

Andre muligheter er å strømme treningsøkter, produktdemonstrasjoner, gåturer eller bilturer og mye annet.

Man kan også tenke på om man har grunnlag for et fast konsept som sendes på faste ukedager eller faste klokkeslett.

4. Planlegg

Når man planlegger sin livesending bør man tenke på følgende:

  • Tidspunkt – Hva er beste ukedag og klokkeslett for sendingen ut fra hva som er relevant for bruker?
  • Varighet – Man bør si i starten hvor lenge man tror sendingen varer, slik at man skaper riktige forventninger hos bruker.
  • Digitale plakater, tekster og annet materiell må lages ferdig på forhånd.
  • Bakgrunn – Test nøye hva som finnes i bakgrunnen under sendingen. Bilder og interiører kan skape stemning – eller ødelegge den.
  • Lyssetting – Riktig lys er avgjørende! Om bruker ikke kan se innholdet tydelig, senker det verdien av hele sendingen.
  • Påkledning – Tenk på hva du skal ha på deg under sending. Husk at alt som synes i «talking head»-formatet er øvre del av toppen og eventuelle halskjeder, skjerf og lignende.
  • Makeup – Trengs det for eksempel litt pudder for å dempe en blank panne?

5. Promoter

Selv om livesendinger får en viss drahjelp av algoritmenene i de forskjellige sosiale mediene, er det lurt å markedsføre sendingen i forkant. Her kan man bruke egne kanaler – poste om livesendingen i forkant, sende ut eposter til relevante deltagere og mye annet.

Vi i Webgruppen bruker for eksempel coverbildet vårt på Facebook til å markedsføre ukens oppkommende livesending. Dette skaper jo også en egen post om at forsidebildet er endret. I tillegg publiserer vi sendingen tidsplanlagt et par dager før, slik at man får muligheten til å klikke for å bestille varsling når sendingen starter.

6. Gjennomfør

Noen tips for gjennomføring av livesendingen er:

  • Slapp av! Bruk avspenningsteknikker om nødvendig. Du er bedre når du slapper av og er naturlig
  • Ha godt lys og god lyd
  • Snakk gjennom scenene på forhånd
  • Ha noe å drikke ved siden av deg
  • Ha noen som følger med på chatten hvis du ikke får til dette selv
  • Husk at det er time lag – mottagerne ser ikke det du sier før en del sekunder senere, og det gjør også at tilbakemeldinger i chat kan ligge opptil 40-50 sekunder etter.

7. Lær

Etter gjennomføring er det lurt å ta en evaluering for å se på hva som gikk bra og hva som kan forbedres til neste gang.

  • Hva er det folk liker?
  • Hva er det de reagerer negativt på?
  • Hva syns du er komfortabelt?
  • Hva trenger du for å føle deg trygg
  • Dette er en iterativ prosess!

Har du lyst til å lære mer om digital marketing? – Vi i Webgruppen har mange kurs!