Halvparten av alle søk på Google gir ingen klikk

Nye tall fra Jumpshot viser at over halvparten av alle søk på Google nå ikke resulterer i noen klikk til nettsteder, fordi Google selv svarer på spørsmålene. Dette er temaet for denne livesendingen: (Artikkelen fortsetter under videoen.)

Her er tallene fra Jumpshot – sakset fra denne artikkelen på SparkToro.

Graf som viser antall søk som ikke resulterer i noen klikk

Færre nullklikks-oppføringer / “position zero” på norsk

Det er foreløpig mye mindre utbredt med nullklikk eller “position zero”-oppføringer på norsk. Her er imidlertid to eksempler på nullklikkstreff på norsk:

Forskjellige typer av zero click oppføringer

Her er noen forskjellige former for nullklikkstreff med betegnelse:

Video widget
Video-widget

 

Kalkulator
Kalkulator

 

Kunnskapspanel
Kunnskapspanel

 

Knowledge graph - skuespillere
Knowledge graph – skuespillere

 

Featured snippet
Featured snippet – denne er det mulig å ta

Hvor kommer innholdet til nullklikk fra?

Featured snippets er det absolutt mulig  å bli innholdsleverandør til. Her er fordelingen av kilder til nullklikksoppføringene:

Fordelingen av kilder til nullklikkstreff
Fordelingen av kilder til nullklikkstreff

Som det fremgår er hele 70 % hentet fra websider, hvilket jo betyr at det er mulig å bli informasjonsleverandør til oppføringene.

Hva gjør vi?

Så hva gjør vi?

Det første og viktigste er å ta din egen Google My Business-oppføring. Dette er gratis, og gir deg muligheten til å levere en mengde informasjon om ditt firma direkte inn til Google.

Deretter er det spørsmål om å identifisere muligheter for strukturerte data på ditt nettsted. Let etter sider der du har mange forskjellige sideordnede varianter (for eksempel enkeltprodukter, enkeltkurs, forhandlerbeskrivelser, enkeltfag o.l.) som er presentert på samme måte. Se om du har mulighet til å legge inn mikroformater i malene for disse sidene. Finn oversikten over mikroformater på schema.org.

Let etter muligheter for zero click-oppføringer innen din bransje. NB! Husk at du allerede må ha en førstesiderangering på dette søket hos Google for å bli position zero-treff.

Legg til rette for å komme opp på disse, typisk med en featured snippet:

  • Overskriften bør være søkefrasen
  • Teksten bør gi svaret
  • Gjerne med kulepunkter og numrerte lister,
  • eventuelt med tabeller.

Har du lyst til å lære mer om web? Vi i Webgruppen har mange forskjellige kurs!

 

 

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316