LHL-redaktør henter inspirasjon fra utlandet

Kristin Næss er webredaktør i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL). Hun har tidligere vært sjefsredaktør i SAS magasinet, og har dessuten jobbet som frilansjournalist, redaktør, pressekontakt og konsumentanalytiker. Denne uken forteller hun oss om sitt fokus  for året som kommer.

Kristin1. Hva er ditt hovedfokus for 2013?
LHL er inne i en spennende og offensiv fase. På web skal vi vurdere bruk av responsiv design og gjennomføre mer generell redesign. Samtidig jobber vi iherdig for å oppdatere og levere godt fagstoff, og for følge opp LHLs aktivitet helhetlig på web, print, i kampanjer, på TV og i sosiale medier. I tillegg bør vel mange webredaktører ha WCAG 2.0 i hodet i år.

2. Hva er ditt beste råd for å skape web-engasjement internt?
Legg frem litt statistikk hvert kvartal, vis hvordan det går på nett og hva som leses mest. Web oppleves ofte som distansert fordi man ikke ser leserne fysisk. Derfor er det supert å trekke frem noen høydepunkter, da er det lettere å danne seg et bilde av hva som fungerer, hvilken vei man bør gå og hva som egentlig er det viktigste på websiden. Grip tak i de interne talentene, inkluder dem for eksempel i arbeidsgrupper og forankre tidsbruken deres hos ledelsen.

3. Hva er de viktigste rådet du vil gi til nye nettredaktører?
Les teori, stol på magefølelsen og bruk mye tid på å analysere andre websider i samme bransje som du selv er. Jobber du i Rimi, kan det jo være greit å se på Rema. Men vel så viktig synes jeg det er å sjekke ut utenlandske konkurrenter, som i dette tilfelle eksempelvis kan være Waitrose og Morrisons. For min del kommer inspirasjonen nesten alltid fra utlandet.

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316