Hold på kundene dine med CRO!

Vi bruker mye tid, krefter, og ikke minst penger for å skaffe trafikk til nettstedet vårt. Men ofte glemmer vi det siste leddet, nemlig selve nettstedet. Mange nettsteder er ikke optimalt laget for å sikre at brukerne finner frem til det de leter etter, og noen gjør dessverre også konvertering vanskeligere. Men det finnes råd.

Her er hovedpunktene fra videoen:

Nettstedet ditt er en selvbetjeningsmaskin uten bruksanvisning.

Brukerne er kommet til deg av egen fri vilje, er positivt innstilt, og relativt lette å nå gjennom til. Likevel hender det vi mister dem på veien. Hvordan hjelper vi brukeren frem til konvertering? Gjennom CRO – Conversion Rate Optimization, eller konverteringsoptimalisering på norsk.

Vellykket CRO fører til

  • Brukeren tilbringer lenger tid på nettstedet
  • Brukeren har en bedre brukeropplevelse
  • Brukeren kommer oftere tilbake
  • Bruker konverterer oftere

Fjern bremsekosser
Unngå at selve nettstedet gjør det vanskeligere for bruker å konvertere. Noen av de vanligste måtene dette skjer på er:

  • Komplisert eller lite hensiktsmessig design
  • Vanskelig navigasjon
  • Treg innlasting
  • Dårlig mobiltilpassing

Dersom bruker kommer via sosiale medier eller en annonse på nett, vurder å bruke en dedikert landingsside.

Demonstrer verdi for bruker
Vær tydelig med å kommunisere verdien for bruker. Alle vil vite hva som er fordelene med å konvertere, og dersom man ikke er klar på dette vil mange nøle. Gi brukeren en grunn til å konvertere!

Verdiforslagsspørsmålet: Hvis jeg er din ideelle kunde, hvorfor skal jeg kjøpe ditt produkt? Og hvorfor skal jeg kjøpe det av deg, og ikke konkurrenten din?

Bruk Calls to Action!
Alle nettsider skal avsluttes med en lenke eller en knapp, slik at kunden vet hvor han skal gå videre. En call to action skal tydelig oppfordre til den brukerhandlingen du ønsker:

  • Bruk imperativ – oppfordre til handling!
  • Vis fordelene for brukeren!
  • Ha et tilbud – gjerne med en tidsbegrensning
  • Ikke vær redd for å bruke litt flere ord:
  • Ikke «Registrer deg her» – men «Finn din perfekte partner nå!»
  • Ikke «Kjøp nå» – men: «Bestill idag – og spar 50%!»

Forenkle konverteringsprosessen
Dersom konverteringsprosessen er for lang eller for komplisert, er det mer sannsynlig at brukeren ikke fullfører den.

  • Gjør formularutfyllingen enklere – lag formularene korte!
  • Del prosessen opp i biter på en måte som gir mening for brukeren
  • Vis alltid tydelig hvor bruker er i prosessen, og hvor langt som er igjen
  • Når brukeren gjør feil, vis tydelig hvor feilen ligger, og hvordan den kan rettes opp.

CRO handler om å fjerne begrensninger og senke terskelen for at brukeren på nettstedet ditt skal konvertere. Du får mye igjen for en relativt beskjeden innsats!

Kommentarene er lukket