Hva er alternativene til Facebook som markedsføringskanal?

Målingene viser at Facebook taper terreng, og at stadig flere brukere trekker seg ut av kanalen. Dersom Facebook mister effekten som markedsføringskanal – hva er i så fall alternativene?

Dette var tema for denne livesendingen fra oss:

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Det viktigste alternativet er selvsagt Google Ads. Google er den største trafikkilden på nettet, men annonsering på Facebook og Google er to forskjellige ting, etter Google er etterspørselsmarkedsføring (du kan selge bruker noe han allerede etterspør) mens Facebook er push-markedsføring (du kan foreslå noe kunden ikke selv har tenkt på).

Alternativene til Facebook som push-kanal er blant annet:

Instagram

New York Times skrev allerede i 2017 om hvordan Instagram is Facebook´s new Facebook og også her hjemme oppfatter vi Instagram som freshere, smartere og rett og slett hyggeligere enn Facebook.

Instagram er dermed også en veldig relevant annonseplasseringskanal for Facebook Ads, bare pass på hvis du bruker mye lenkeposter i annonsering – de ser ofte ikke pene ut på Instagram.

Det gir mening å flytte en del redaksjonelle ressurser dit om du ikke alt har gjort det. Ikke minst er Instagram Stories blitt verdens mest brukte stories-format, og stories er det mest engasjerende og interessante formatet for tiden.

Messenger

Facebook Messenger er en egen app, og et fantastisk verktøy som kundeservicekanal og dialogkanal. Den kan også erstatte egne kundechat-programmer på nettsiden din.

Som markedsføringskanal er Messenger mer problematisk. Kunder er ofte ikke glade for annonser i Messenger; de rene annonseformatene blir lite lest.

En firmaside kan ikke sende Messenger til en kunde om ikke kunden har sendt melding først eller har klikket på en annonse med Messenger som Call-to-action. Det er imidlertid ikke sikkert at kunden selv har oppfattet at han klikket på en Messenger-call-to-action, og når annonsøren da sender direktemeldinger til kunder oppfatter kundene det ofte som forstyrrende. (Dette gjelder selvfølgelig ikke svar på spørsmål.)

Det er nok ikke tvil om at direktemeldingstjenester som Messenger og WhatsApp (begge eid av Facebook) vil overta for epost som dialogkanaler på sikt, men inntil videre kan det være lurt å holde an på dette.

YouTube

YouTube er Norges fjerde største nettsted og verdens nest største søkemotor. Det er derfor all grunn til å se på kanalen.

Lager du videoer (og det bør man jo gjøre i dagens marked), er det naturlig å ha en egen YouTube-kanal for bedriften. I tillegg er YouTube en fin annonseplasseringskanal for Google Ads.

Foruten videoannonser, kan du også plassere bannerannonser og tekstannonser i denne kanalen.

Twitch

Den Amazon-eide gamer-kanalen Twitch er større enn både Netflix, HBO og TV-nettverkene i USA. Mesteparten av innholdet på kanaler er gamere som livestreamer at de spiller spill, og kanalen har også mange muligheter for seerne til å kommentere på sendingene, donere penger og mye annet.

Som innholdskanal er Twitch kanskje i første rekke irrelevant for de fleste (selv om det ikke egentlig er noen grunn til ikke å live-streame arrangementer og lignende på Twitch). Som annonseplasseringskanal er imidlertid kanalen en nøkkel til å nå store segmenter av målgruppen unge menn.

Pinterest

Pinterest er i dag den nest-største sosiale medier-kanalen i USA:

Kilde: Forbes

Kanalen er mye brukt til planlegging, blant annet av reiser, ominnredning, bryllup og mye annet. For de som ønsker å markedsføre seg inn i en slik markedsføringsprosess, er det om å gjøre å sørge for at de relevante bildene (av hoteller, destinasjoner, interiørprodukter mm) blir pinnet til Pinterest. Dette kan godt gjøres av en enkeltbruker; bedriften trenger strengt tatt ikke noe nærvær på Pinterest selv.

Den overveiende delen av brukerne på Pinterest er kvinner. Dette er også tilfellet for de norske brukerne. I Norge er imidlertid Pinterest foreløpig lite brukt.

Kilde: Ipsos

Linkedin

For oss som jobber business-to-business er Linkedin en relevant kanal. Kanalen er vesentlig mindre enn Facebook, og du når nok de samme brukerne på Facebook som du når på Linkedin, men på Linkedin er det mulig å segmentere mot bestemte stillinger, bestemt erfaring, bestemte utdannelser etc.

Pass på at du gir annonsene nok tid til å virke. Kun 12 % av Linkedin-brukerne er på Linkedin hver dag.

Twitter?

Twitter egner seg først og fremst til samfunnsdebatt og påvirkning, og det er ikke vanlig å annonsere på Twitter i Norge. De har imidlertid også en selvbetjeningsløsning for annonser for de som ønsker å prøve.

Twitter var den kanalen som prosentvis gikk mest tilbake i Norge i 3. kvartal 2018.

Snapchat?

Snapchat er den nest-mest brukte sosiale kanalen i Norge (om vi ser bort fra YouTube), og det er dermed fristende å se på kanalen som en mulighet. Den er imidlertid svært vanskelig for bedrifter å gjøre godt i form av redaksjonell bruk, og de fleste som lykkes med dette bruker enten takeovers eller de har ansatte som bruker sine egne profiler på bedriftens vegne.

Snapchat har også en selvbetjeningsløsning for annonser for de som har lyst til å prøve.

Lyst til å lære mer om digital markedsføring? – Vi i Webgruppen har mange kurs!

 

Kommentarene er lukket