Vi holdt et gratis minikurs på Facebook om temaet Hva er Digital Asset Management og hvorfor er det viktig 7. juni 2019. Opptaket er her:
(Artikkelen fortsetter under videoen.)
Hovedpoenget i kurset er:
DAM er et sett prosesser man må gjennomføre, det er ikke en software som kan anskaffes.
De relevante prosessene er:
- Innholdsskaping
- Digital Rights Management (DRM)
- Arkivering og gjenfinning
- Innholdsspredning
- Administrasjon
Prosessene er beskrevet under:
Prosess: Innholdsskaping
Det å lage innhold, er en prosess de fleste av oss er godt vant med fra før.
Prinsippet er gjerne slik:
- Definer personas
- Bruk personas til å informere emner
- Tenk på i hvilke kanaler innholdet skal brukes
- Tilpass utforming til personas og kanal
Prosess: Digital Rights Management (DRM)
Innhold er selvfølgelig opphavsrettslig beskyttet materiale, og dermed underlaget Loven om opphavsrett til åndsverk (“Åndsverkloven”). Åndsverk kan ikke brukes uten etter tillatelse fra to parter:
- Opphavsmann
- Modell
Som opphavsmann regnes den som har skrevet teksten/tatt bildet/laget videoen/skrevet koden. Opphavsmannen har retten til åndsverket automatisk og kan ikke overføre denne. Han kan imidlertid gi andre rett til å bruke åndsverket.
I tillegg kan man trenge modellgodkjennelse hvis det er snakk om bilde/video som klart viser en eller noen få personer (ikke er et gruppebilde tatt på offentlig sted). Dette er nærmere beskrevet i Åndsverkslovens paragraf 141.
Det finnes også måter å få gratis bilder/video; dvs ånsdsverk som opphavsmannen har lisensiert etter Creative Commons. Typiske måter å gjøre dette på, er å finne gratis, lovlige bilder på Google eller ved å bruke gratisbaser som Unsplash eller Pixabay.
Prosess: Arkivering og gjenfinning
Her kan man ha god nytte av et DAM-verktøy, som i hovedsak er multimediadatabaser med enkelte mulighet for økt funksjonalitet, som deling til forskjellige sosiale medier. Noen slike programmer er Bynder, Frontify og Swivle
Ellers kan man utmerket godt bruke arkivfunksjonen i sitt eget CMS, man kan bruke delte datadisker, eller man kan (som oss) bruke arkivfunksjonen i Canva, dersom man lager mye kreativt innhold der.
Prosess: Spredning av innhold
Det er først og fremst tre måter å sørge for at innholdet når fram til brukerne. De tre hovedkanalene er:
- Søk
- Sosiale medier
- Dialogkanaler
Søk betyr jo primært Google, der man både kan kjøpe betalte oppføringer gjennom Google Ads eller man kan jobbe bevisst for å få gratis oppføringer, såkalt søkemotoroptimalisering eller SEO.
Sosiale medier betyr en rekke forskjellige kanaler. Hvilke man velger kommer an på hvilke personas man ønsker å nå, hva slags innhold man skal dele, og hvilke formater man har tilgjengelig. Innholdet må tilpasses kravene i de enkelte kanalene.
Dialogkanaler er primært epost og SMS, men direktemeldingskanaler som Facebook Messenger vil også etter hvert bli relevante i denne kategorien. Det vanligste er å sende ut innhold som del av nyhetsbrev.
Prosess: Administrasjon
Det er viktig at alle disse prosessene administreres på en fornuftig måte.
Administrasjonsoppgavene omfatter:
- Definere mål og strategier
- Definere ansvarsområder
- Definere KPI’er
- Sette rammebudsjetter
- Ta avrapportering
Et viktig prinsipp er at alle kanaler skal ha en eier, og eieren må ha myndighet til å sette foten ned i forhold til den enkelte kanalen.
En god innholdsleder vet også å vurdere de forskjellige kanalene, kampanjene og innholdselementene etter riktige KPI’er.
I digitale kanaler arbeider vi ofte “slankt”/”lean” – altså at vi jobber iterativt gjennom å prøve med begrensede budsjetter først og så bruke mer penger der vi ser at uttellingen er størst.
Lyst til å lære mer om digital markedsføring? Vi har mange forskjellige kurs!