Hva er DAM – Digital Asset Management?

Vi holdt et gratis minikurs på Facebook om temaet Hva er Digital Asset Management og hvorfor er det viktig 7. juni 2019. Opptaket er her:

(Artikkelen fortsetter under videoen.)

Hovedpoenget i kurset er:

DAM er et sett prosesser man må gjennomføre, det er ikke en software som kan anskaffes.

De relevante prosessene er:

  • Innholdsskaping
  • Digital Rights Management (DRM)
  • Arkivering og gjenfinning
  • Innholdsspredning
  • Administrasjon

Prosessene er beskrevet under:

Prosess: Innholdsskaping

Det å lage innhold, er en prosess de fleste av oss er godt vant med fra før.

Prinsippet er gjerne slik:

  • Definer personas
  • Bruk personas til å informere emner
  • Tenk på i hvilke kanaler innholdet skal brukes
  • Tilpass utforming til personas og kanal

Prosess: Digital Rights Management (DRM)

Innhold er selvfølgelig opphavsrettslig beskyttet materiale, og dermed underlaget Loven om opphavsrett til åndsverk («Åndsverkloven»). Åndsverk kan ikke brukes uten etter tillatelse fra to parter:

  • Opphavsmann
  • Modell

Som opphavsmann regnes den som har skrevet teksten/tatt bildet/laget videoen/skrevet koden. Opphavsmannen har retten til åndsverket automatisk og kan ikke overføre denne. Han kan imidlertid gi andre rett til å bruke åndsverket.

I tillegg kan man trenge modellgodkjennelse hvis det er snakk om bilde/video som klart viser en eller noen få personer (ikke er et gruppebilde tatt på offentlig sted). Dette er nærmere beskrevet i Åndsverkslovens paragraf 141.

Det finnes også måter å få gratis bilder/video; dvs ånsdsverk som opphavsmannen har lisensiert etter Creative Commons. Typiske måter å gjøre dette på, er å finne gratis, lovlige bilder på Google eller ved å bruke gratisbaser som Unsplash eller Pixabay.

Prosess: Arkivering og gjenfinning

Her kan man ha god nytte av et DAM-verktøy, som i hovedsak er multimediadatabaser med enkelte mulighet for økt funksjonalitet, som deling til forskjellige sosiale medier. Noen slike programmer er Bynder, Frontify og Swivle

Ellers kan man utmerket godt bruke arkivfunksjonen i sitt eget CMS, man kan bruke delte datadisker, eller man kan (som oss) bruke arkivfunksjonen i Canva, dersom man lager mye kreativt innhold der.

Prosess: Spredning av innhold

Det er først og fremst tre måter å sørge for at innholdet når fram til brukerne. De tre hovedkanalene er:

  • Søk
  • Sosiale medier
  • Dialogkanaler

Søk betyr jo primært Google, der man både kan kjøpe betalte oppføringer gjennom Google Ads eller man kan jobbe bevisst for å få gratis oppføringer, såkalt søkemotoroptimalisering eller SEO.

Sosiale medier betyr en rekke forskjellige kanaler. Hvilke man velger kommer an på hvilke personas man ønsker å nå, hva slags innhold man skal dele, og hvilke formater man har tilgjengelig. Innholdet må tilpasses kravene i de enkelte kanalene.

Dialogkanaler er primært epost og SMS, men direktemeldingskanaler som Facebook Messenger vil også etter hvert bli relevante i denne kategorien. Det vanligste er å sende ut innhold som del av nyhetsbrev.

Prosess: Administrasjon

Det er viktig at alle disse prosessene administreres på en fornuftig måte.

Administrasjonsoppgavene omfatter:

  • Definere mål og strategier
  • Definere ansvarsområder
  • Definere KPI’er
  • Sette rammebudsjetter
  • Ta avrapportering

Et viktig prinsipp er at alle kanaler skal ha en eier, og eieren må ha myndighet til å sette foten ned i forhold til den enkelte kanalen.

En god innholdsleder vet også å vurdere de forskjellige kanalene, kampanjene og innholdselementene etter riktige KPI’er.

I digitale kanaler arbeider vi ofte «slankt»/»lean» – altså at vi jobber iterativt gjennom å prøve med begrensede budsjetter først og så bruke mer penger der vi ser at uttellingen er størst.

Lyst til å lære mer om digital markedsføring? Vi har mange forskjellige kurs!

 

Kommentarene er lukket