Hva er Tjenestedesign / Google Design Sprint

Tjenestedesign er et stikkord for å utvikle websider og andre digitale tjenester med utgangspunkt i brukers behov. En vanlig brukt metode for å utvikle digitale tjenester er Google Design Sprint. Dette holdt Nina en livesending om, sammen med kursleder Espen Grimnes, som til daglig jobber bl.a. med slike prosesser i Lånekassen:

Tjenestedesign med Google Design Sprint – den nye måten å utvikle websider og digitale tjenester

Posted by Webgruppen on Friday, 19 October 2018

 

Kort oppsummert er Google Design Sprint følgende:

  • 5-dagers prosess for å utvikle en digital tjeneste
  • Et team sitter sammen i 5 dager
  • Deltagerne tas ut av vanlig jobb
  • Trenger ”a big challenge”
  • En beslutningstager må oppnevnes, og må ta de sentrale beslutningene

Den store utfordringen

Sprinten tar utgangspunkt i en stor utfordring, for eksempel:

  • Hvordan lage en effektiv måte for at folk kan få meldt inn feil i veidekket og vi kan få rettet det?
  • Hvordan gjøre det enklest mulig å forstå verdiforslaget vårt?
  • Hvordan skape en drømmemetode for å booke og bestille flyreiser?
  • Hva kan vi gjøre for at kundene skal like nettstedet vårt bedre?

Man bruker så uken til å gå gjennom et fast løp, som også er beskrevet i den offisielle nettsiden til Google Design Sprint.

Kort oppsummert forløper dagene slik:

Mandag: Forstå problemet

  • Ikke gå rett på å skisse løsninger
  • Lag et kart over problemområdet
  • Start med slutten (om 6 måneder når alt er ferdig – hvordan er brukeropplevelsen da?)
  • Beskriv optimistisk – best case
  • Beskriv pessimistisk – worst case
  • Etter lunsj: Spør ekspertene. Få dem til å forbedre kartet
  • ”HMW” – How may we …?
  • Beslutningstager: Velg et konkret mål basert på kartet – en konkret kunde; en konkret løsning

Tirsdag: Skissedag

  • Nå skisser vi løsningen
  • Kom opp med forskjellige ideer
  • ”Lightning demos” – gå gjennom presentasjon av andres eksisterende løsninger
  • Ikke tenk på tegnekvalitet
  • Få noe ned på papiret slik at det kan diskuteres

Onsdag: Beslutninger

  • Beslutningstager er sentral denne dagen
  • Velg de sentrale skissene å gå videre med
  • Fatt ”The sticky decisions” – de som legger føringer videre og som alt annet arbeid baserer på
  • Beslutningstager bestemmer

Torsdag: Prototyper

  • Trekk alle trådene sammen i en prototype
  • Denne trenger ikke å være mer enn en fasade, men den må være mulig å teste på
  • Lag eventuelt storyboards
  • Torsdag ettermiddag skal en realistisk prototype være på plass

Fredag: Testing mot kunder

  • Prototypen testes mot 5 kunder
  • Man tilpasser og itererer
  • Fredag ettermiddag er prototypen ferdig og kan settes i produksjon

 

Kommentarene er lukket