Hvordan få internett til å jobbe for deg: If This Then That – IFTTT

Sosiale medier er ikke gratis. Tid er en viktig ressurs og sosiale medier krever tid. Nå er det heldigvis kommet et verktøy som gjør det lettere å koordinere kommunikasjon i digitale kanaler, det heter IFTTT (If this then that).

Kort fortalt: Den lar deg automatisere din digitale hverdag.

IFTTT lar deg lage «recipes» eller «oppskrifter» som består av kanaler, triggere og handlinger.

Kanaler, som Facebook, Twitter, Instagram, Dropbox og e-post er byggesteinene.

Triggere er «this» delen av «oppskriften» og kan for eksempel være når jeg liker et bilde på Instagram.

Handlinger er «that» delen i «oppskriften» og kan for eksempel være «lagre i Dropbox»

Det er ikke alle handlinger det er naturlig å automatisere, men noen kan være svært nyttige. Som å dele nye bloggposter til sosiale medier .

Det millioner av muligheter for å tilpasse dine behov og det er nettopp derfor IFTTT kan være et nyttig verktøy. Her er en liten veiledning for å komme i gang.

La oss komme i gang:

join ifttt

 

1) Aktiver de kanalene du ønsker å bruke (det er nå mulig å velge mellom 62 ulike kanaler) ved å trykke på logoen -> aktiver og fyll inn påloggingsinformasjon.

kanaler ifttt2) Finn de oppskriftene som passer deg. Det ligger mange populære «recipes» klare til bruk. Du bare klikker deg inn på den du ønsker og bekrefter ved å trykke «use recipes».

oppskrifter ifttt

3) Om handlingen du ikke ønsker ligger inne er det full mulig å lage egne oppskrifter. Ved å gå inn på «Create a Recipe».

this

  • Trykk på this for å velge triggerkanal
  • Når folk deler bilder av oss på Instagram kan vi for eksempel ønske å dele disse videre og trykker på logoen for å velge kanal.
  • Så kan vi velge hva som skal være den handlingsutløsende aktiviteten. I dette eksempelet ønsker vi å fange opp bilder som er merket med #webgruppen.

 lag trigger

  • Trykk that for å velge kanal for handling.

    trigger

  •  Her kommer igjen alle logoene opp og det er bare å velge å vrake. Et naturlig sted å dele bildene kan være Twitter. Så igjen, bare å trykke på logoen for å velge kanal.
  • Velg handling.

action fields

  • Bekreft ved å trykke create action og create recepie.

Create recipe4) Len deg tilbake og se magien utspille seg i dine digitale kanaler.

 

Vi holder flere kurs i sosiale medier om du ønsker å lære mer .

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316