Hvordan holde seg oppdatert på digital marketing?

I denne artikkelen får du mine beste tips for å holde seg orientert om alt som skjer i nettbransjen, og jeg deler de kildene jeg selv bruker for å følge med. 

(Artikkelen fortsetter under videoen, og der får du også klikkbare lenker til ressursene nevnt i videoen.)

Å jobbe med digital markedsføring er å jobbe i et landskap som stadig er i forandring. Det kommer nye teknikker, nye plattformer, ny funksjonalitet og nye muligheter hele tiden. Det betyr også at det ikke er bare-bare å holde seg orientert om alt som skjer. 

Det er først og fremst tre kilder jeg selv bruker til å holde meg orientert:

  • Forskjellige epostlister
  • Forskjellige grupper og profiler i sosiale-medier
  • Forskjellige nettressurser

Her er de jeg liker best å følge med på:

Nyhetsbrev

Kongen av nyhetsbrev her i Norge er Helt.digital, spør du meg! Dette nyhetsbrevet koster penger (og er den eneste av de ressursene jeg nevner som faktisk gjør det), men beløpet er ikke stort (990,- pr år) og det du får er formidabelt!

Marius Karlsen, som står bak nyhetsbrevet, samler opp de viktigste hendelsene i bransjen, og sender to ganger i uken (mandag og fredag) en oppsummering over viktigste ting som kommer og viktigste ting som har skjedd. Han sender også ut nyttige lister over de mest delte sakene i sosiale medier i Norge, de mest virale sidene og mer. Veldig nyttig!

Et annet sted det kan lønne seg å abonnere er på Social Media Examiner. Ikke bare for nyhetsbrevet (som er interessant, bevares!) men også fordi du får med på kjøpet en svært interessant oversikt over teknikker og taktikker som digitale markedsførere over hele verden bruker.

Den tredje jeg vil anbefale i denne kategorien er SearchEngineLand. Dette er en av de store, redaksjonelle mediene innen søkemarkedsføring (Google Ads og SEO), og for alle som jobber med denne siden av digital marketing er dette nyhetsbrevet uunnværlig. Når Google gjør større algoritmeendringer, er dette ofte stedet du får vite om det!

Grupper i sosiale medier

Sosiale medier er selvfølgelig også en rik kilde til informasjon. Jeg regner med at du allerede er med i Facebook-gruppa Stort og Smått om sosiale medier i Norge. Med 30 000 medlemmer er det landets desidert viktigste gruppe om digital marketing.

Internasjonalt, vil jeg trekke fram Mari Smith’s Social Scoop. Mari Smith er verdens kanskje aller fremste Facebook-ekspert utenfor Facebook selv, og hun har bygget opp et community av fagfolk fra en rekke land. Hun er kjent for å være frittalende om alle Meta-saker, både på godt og vondt, og ettersom Facebook selv regisserer strengt alt som kommer ut, er det veldig forfriskende! Hun sender også ofte livestreams i gruppa, og får du opp en slik i nyhetsfeeden er det nesten alltid vel anvendt tid å henge med på den.

For søkemarkedsførerne er SEO og organisk synlighet-gruppa veldig grei å ha. Noen av landets fremste fagfolk er med her, og stiller man spørsmål blir man alltid tatt på alvor og får seriøse svar.

Det samme gjelder den offisielle WordPress-gruppa WordPress Norge. Hvis du driver et nettsted som er bygget på WordPress (noe 43 % av verdens nettsteder er), så er dette en veldig nyttig ressurs. Foruten at du kan spørre om hjelp og få svar, så vil du alltid høre om større endringer i WordPress her.

Profiler i sosiale medier

Det er ikke bare grupper som det er verd å bruke tid på i sosiale medier. Også enkelte profiler poster så nyttig at det er lurt å følge dem!

Er du opptatt av Instagram, vil jeg for eksempel anbefale å følge @stinebustillo på Instagram. Jeg opplever ofte at hennes poster tipser meg om ny funksjonalitet på denne interessante plattfomen.

På Twitter følger jeg Rand Fishkin, som var en av grunnleggerne av SEO-selskapet MOZ (som i dag leverer noen av de nyttigste gratisverktøyene innen SEO, for eksempel Moz Link Explorer). Hans nyeste prosjekt et verktøy for målgruppeanalyse som heter SparkToro, men han twitrer ofte om svært interessante emner innen både søkesynlighet, sosiale medier, tech og startups. 

En annen favoritt er den legendariske informasjonsarkitekten Peter Morville, som blant annet har utviklet Morville-modellen, eller “bikuben”, som er den beste helhetsmodellen for brukeropplevelse på websider noen gang, spør du meg! Han twitrer om stort og smått, og har har klare meninger om faget sitt.

Og når vi snakker om brukeropplevelse og UX/User Experience, kommer vi ikke utenom Nielsen Norman GroupDette selskapet er jo grunnlagt av Jakob Nielsen og Donald Norman, begge formidable skikkelser i UX-miljøene, som står bak mye av grunnforskningen på feltet. NNGroup utgir også den årlige rangeringen av Verdens Beste Intranett, som vi også ofte refererer i vårt kurs om Moderne internkommunikasjon.

Sist, men absolutt ikke minst, i denne kategorien vil jeg nevne Linkedin-spesialist Fredrik Fornes. Han poster ukentlig eller oftere veldig nyttige Linkedin-tips, spesielt for deg som ønsker å bygge din personlige synlighet og merkevare.

Nettressurser

Jeg avslutter med fire viktige nettressurser, som alle er interessante på sine egne måter. De er alle levert av plattformene selv, og det gjør at fremstillingen naturlig nok er ganske redigert. Det er likevel ofte her man kan finne det siste fra plattformene selv.

De fire er:

… og disse kan man selvfølgelig også gjerne følge i sosiale medier.

Hvis du har lyst til å forenkle jobben med å følge med, eller skaffe informasjon, verktøy og ressurser til den daglige jobben, lanserer vi også Webgruppen Pro Pluss – en kompetansedatabase for deg som jobber med digital marketing. Her finner du videodemonstrasjoner, maler, ferdige regneark, ebøker, livesendinger og mye mer. Les mer om Webgruppen Pro Pluss her:

Webgruppen Pro Pluss – en komplett verktøykasse for digitale markedsførere

 


 

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316