Hvordan jobbe effektivt som SoMe-ansvarlig

Har du ansvar for bedriftens sosiale medier? Da er det mye å hente på å jobbe systematisk.

Dette var tema for vår Facebook Live i dag, der jeg gir deg tre helt konkrete grep for å jobbe effektivt med sosiale medier:

3 grep for deg som er SoMe-ansvarlig

3 sentrale grep for deg som er SoMe-ansvarlig (og noen nyttige maler) 😀

Posted by Webgruppen on Friday, 31 August 2018

De tre grepene er:

1. Planlegg alt du gjør

Det å jobbe med skikkelige planer gjør det vesentlig mer effektivt å legge opp til riktig markedsføring og kommunikasjon. Vi anbefaler i utgangspunktet at du bruker en redaksjonsplan/publiseringsplan, der du skriver inn hva du skal publisere på hvilke datoer. Du kan lage en publiseringsplan for én kanal, eller en publiseringsplan for alle kanaler samlet.

Det beste er når alle avdelinger i bedriften, og alle som skal publisere i kanalene jobber inn i én og samme plan, slik at man får oversikt.

Hvis du har veldig høy aktivitet, kan det hende at det blir vel så effektivt å heller lage en produksjonsplan for hvilket innhold du skal lage (blogginnlegg, videoer, infografikk etc), og så syndikeringsregler for hvilket innhold som skal deles i hvilke kanaler.

Du finner maler for alle disse planene her.

2. Lag standard innholdsformater

Standardformater er faste rammer for hvordan en enkelt post skal se ut. På Instagram er for eksempel «Sitat» et slikt standarformat. Et annet format kan være «produktvisning». Under ser du eksempel fra en Instagram-konto som følger en fast publisering der annen hver post er sitat og produktvisning:

Eksempel på instagram-konto der man alternerer sitater og produktbilder

Noen vanlige standardformater er:

  • «Kattunge» (= post som forutsigbart skaper godfølelse og engasjement)
  • Kikk bak kulissene
  • Produktdemonstrasjon (gjerne video av produkt i bruk)
  • Kundehistorie
  • Testemonial
  • Infografikk
  • Delingsgrafikk

Du kan selvfølgelig finne på dine helt egne standardformater. Poenget er at når du har noen slike standardformater blir det også enkelt å fylle ut publiseringsplan eller produksjonsplan uten at du trenger å ha alt innholdet ferdig når du planlegger.

3. Jobb systematisk

Den tredje nøkkelen til å jobbe effektivt er å være systematisk. Dette betyr blant annet:

Ha klare ansvarsområder

Pass på at én enkelt, navngitt person er kanalredaktør, og har fullmakter til å få siste ord om hva som skal ut i den enkelte kanalen og ikke. Flere kanaler kan selvfølgelig godt ha samme kanalredaktør. Poenget er bare å sørge for at ansvaret finnes, og at mandatet følger med.

Jobb alltid timet

Når jeg holder kurs, sier jeg ofte ”fri deg fra sanntids-tyranniet”. Poenget er jo at man kan bli veldig stresset av å skulle finne på noe på stående fot hele tiden. Da er det mye bedre å jobbe etter en publiseringsplan og faste formater, og simpelthen lage postene ferdig når man har tid.

Du kan bruke verktøy som HootSuite eller Sprout Social til å administrere alt fra ett dashboard, eller du kan bruke verktøyene som ligger i de enkelte kanalene. Instagram har ikke støtte for forhåndspublisering, men det finnes et tredjepartsverktøy som heter ScheduGram som lar deg tidsplanlegge poster i denne kanalen.

Sett av tid i kalender

Det er lurt å sette av litt tid i kalenderen til å jobbe med sosiale medier. Når du har en plan, du har faste formater, du har satt av tid og du har skrevet det inn i kalenderen, er det bare å holde avtalen med deg selv. Dermed har du også gått å drive tilfeldig innfallsarbeid til å kunne jobbe strategisk og systematisk med sosiale medier for å oppnå målbare og dokumenterbare resultater.

Har du lyst til å lære mer om systematisk arbeid i sosiale medier, har vi i Webgruppen mange kurs i sosiale medier på forskjellige nivåer.

Kommentarene er lukket