Hvordan markedsføre en nettbutikk?

Mange er usikre på hvordan man skal gripe an det å etablere en nettbutikk og få kundegrunnlaget på plass. Her er en liten oppskrift i 10 trinn, for gangen i prosessen slik vi i Webgruppen anbefaler det:

  1. Få opp nettbutikken
  2. Skaff litt trafikk slik at du kan se hva som virker og ikke virker i nettbutikken din.
  3. Start innsamling av epostadresser
  4. Etabler Google Merchant Account og start med Google Ads, med begrenset budsjett
  5. Start annonsering på Facebook og Instagram, med begrenset budsjett
  6. Optimaliser nettbutikken
  7. Øk annonseringen på Google og Facebook/Instagram der du ser det fungerer.
  8. Jobb løpende med epostannonsering, og test gjerne ut marketing automation
  9. Har du fortsatt tid, lyst og budsjetter, så test ut andre sosiale medier, Amazon-distribusjon, YouTube-annonsering mm
  10. Optimalisering er en løpende jobb

Her kommer litt mer “kjøtt på beinet” i forhold til de enkelte punktene:

1. Få opp nettbutikken

Her er det flere veier å gå. Vi anbefaler normalt WordPress med WooCommerce, og har også laget et gratis minikurs i hvordan du setter opp WordPress med WooCommerce på eget domene. Men det finnes andre muligheter. Shopify er en annen mye brukt plattform, og vil du ha en norsk leverandør er Mystore leverandør til mange fornøyde kunder. Har du svært lavt budsjett og kun en eller noen få produkter, kan du også sjekke ut Ecwid selv om den har ikke er en versjon å vokse med.

For søkesynlighet og vekstmuligheter er WordPress/Woocommerce veldig god (og dessuten i utgangspunktet gratis), og også enterprise-løsninger som Episerver eCommerce  og Adobe Magento er gode, selv om prislappen på de siste er deretter.

I forhold til markedsføring er bud 1 uansett altså at du MÅ ha en fungerende butikk oppe og stå. Og nei, en Facebook nettbutikk er ikke nok her. Google og epost kommer til å gi deg mange flere kunder enn Facebook, og da fungerer det ikke med kun en Facebook Shop. Er du smart prioriterer du dessuten å få på plass betaling med Vipps netthandelsintegrering først. Det er kundenes absolutte favoritt! (Vipps står for over 70% av alle betalinger i store nettbutikker vi vet om. Klarna er på andreplass.)

2. Skaff trafikk å teste med

Når butikken er oppe, trenger du å sørge for at så mange som mulig av de som kommer inn til deg faktisk kjøper noe. Denne prosentandelen heter konverteringsraten, og det er det viktigste tallet for deg å følge med på når du skal optimalisere nettbutikken. Og det å optimalisere er noe du absolutt bør gjøre, siden du kan både doble, triple og firedoble inntektene dine med det.

Så det er smart å jobbe med optimalisering av nettbutikken (ja, fine produktbilder er viktig for mange; ja, du bør ha en stor og tydelig kjøpsknapp i en distinkt farge; ja, du må ofte ha mye produktinfo; ja, du bør ha en utsjekking som er så friksjonsfri som mulig og mye mer), men ofte kan du ikke fatte gode optimaliseringsbeslutninger før du har litt trafikk å teste med. Punkt 2 er derfor GJØR NOE ANNONSERING, men ikke brenn av hele budsjettet nå. Butikken din er ikke bra nok enda! Men hvor ikke bra nok den er vet du ikke før du har sett hva du konverterer i dag. En ikke-optimalisert, ny nettbutikk har vanligfvis en konverteringsrate på under 1% så du må ha minimum 100 kunder inn før du gjør et eneste salg.

Derfor: Få noen kunder inn, så du vet hvordan du ligger an med den løsningen og det oppsettet du har valgt

3. Start med å samle inn epostadresser

Det første, og mange vil si viktigste, markedsføringstiltaket er helt gratis: Samle inn epostadresser fra så tidlig som mulig! Det er disse du kommer til å leve av (gratis og daglig) om et år eller to. Så pass på at du har en mekanisme for å melde seg på nyhetsbrevet ditt for alle som kommer inn i nettbutikken, prominent og fristende (gjerne rabatt på 1. kjøp). Dette gjør at du sparer på (i hvert fall en del) av de som kommer inn i nettbutikken, så da er du klar for å «skru på krana» for webtrafikk.

Hvis du ikke allerede har en epostløsning, så er Mailchimp gratis og mye brukt. Siden den har servere i USA, er det strengt tatt ikke lov å oppbevare epostadresser der i forhold til GDPR. Ønsker du ikke å ta sjansen på dette er MailMojo et rimelig, norsk alternativ, og Bring Ida enda bedre. For noen er SMS vel så effektivt som epost for dialogmarkedsføring. Prøv ut hva som fungerer best for deg.

Husk at du kan begynne å sende ut eposter tidlig, selv om du ikke har mer enn en håndfull personer på liste. Det er utrolig lønnsomt å drive med epost- og/eller SMS-markedsføring, og etter hvert vil du se at gode eposter/meldinger trigger direkte salg! Det blir som en “pengemaskin” som du kan bruke når du ønsker – bare pass på at du ikke sender mer enn publikummet tåler. (Vår erfaring for epost er at 2 ganger per uke er akseptabelt på de fleste lister, mens hver dag normalt er alt for mye. For SMS må du sende sjeldnere enn dette.)

4. Google Merchant Account og Google Ads!

Hvis du selger noe som folk vet de trenger og ikke et jippoprodukt, er en av de viktigste markedsføringstiltakene som finnes Google Ads. Da blir du funnet av de som faktisk vil kjøpe det du selger, og du får maksimalt med salg for minimalt av penger. Beste betalte ROI med stor margin!

Når du har nettbutikk bør du lage deg en konto på Google Merchant Center og legge inn feed av produktene dine til Google. En slik feed er på hele tiden, så du får produktene dine inn i Google Shopping også når du ikke kjøper Ads. Men kjøp noen ads! Bruk et komfortabelt lavt budsjett og se hva som skjer når du får kunder inn i nettbutikken.

Som tidligere nevnt vil en ny, ikke-optimalisert nettbutikk normalt konvertere under 1% så du må altså ha over 100 klikk inn for å gjøre et eneste salg. Gjør kalkylen din deretter for hva du har råd til å by pr klikk! Men husk at det du investerer her også er seed-money så du får sett hvordan butikken fungerer. Du skal selvfølgelig ha Google Analytics i butikken din, slik at du kan se hva som skjer med trafikken du får. (Sett opp netthandelssporing av Analytics, det er enkelt med en standard nettbutikk.)

5. Facebook/Instagram Ads

Som supplement til Google Ads, eller førstevalg for produkter som folk ikke søker aktivt etter: Facebook/Instagram Ads. Å lage ads på Facebook krever at du har en Facebook-side og evt en Instagram-profil for firmaet, så dette må settes opp hvis det ikke alt er gjort. Dette betyr at du også må tenke ut hva du skal poste om på disse sidene, og du må sørge for at du poster jevnlig. Dette er del av markedsføringsjobben, så sett av litt tid hver uke til dette (med tidsplanlegging av poster kommer du langt med en halvtime i uka).

Legg inn produktfeeden fra nettbutikken din som produktkatalog i Facebook Business Manager, så kan du tagge produkter, lage produktannonser etc veldig enkelt derfra. Igjen: Ikke brenn hele budsjettet på annonser herfra enda, du trenger bare nok til å «smøre maskineriet» så du kan forbedre nettbutikken før du bruker for mye penger.

6. Gjør CRO (Conversion Rate Optimization), altså optimalisering av nettbutikken din

Jobb konsenterert med å forbedre nettbutikken din i løpet av en uke eller to. Sørg for at du hele tiden følger med på konverteringsraten, så du kan se effekten av det du gjør. En veldrevet optimalisert nettbutikk kan konvertere 3% eller mer. Det betyr 33 klikk inn for hvert salg, i stedet for mer enn 100 klikk inn på en ikke-optimalisert nettbutikk. Med andre ord: Dette arbeidet betaler for seg selv!

Gjør regnestykket for hva du har råd til å betale per klikk fra Google og Facebook/Instagram etter den konverteringsraten du klarer å oppnå! Har du mer tall kan du også beregne livstidsverdi på kunden. (Dette heter CLV – Customer Lifetime Value, hvis du vil Google rundt beregning av dette.) Livstidsberegning gir deg mer rom til annonsering i kalkylen din. Men husk suksessformelen for å lykkes på nett. Å kompensere for dårlig optimalisering med mer betalt trafikk er en veldig dyr måte å drive nettbutikk på!

7. Øk annonsebudsjettet

Når du har en levelig konverteringsrate kan du bruke så mye penger du bare vil på annonsering. Har du gjort regnestykket riktig, går dette uansett i pluss. Vit at du på et punkt kommer til å makse ut etterspørselen i norske søk – vi er et lite land. På Facebook vil klikkprisen øke over tid, etter hvert som du når utover den beste segmenteringen din. Når den bikker lønnsomhetsgrensen er det på tide å stoppe utvidelsen av budsjettet, og holde seg på et nivå litt under dette.

8. Voks med epost/SMS og marketing automation

Herfra kjører du vedlikehold (fast budsjett, faste kampanjer) på Google og Facebook/Instagram. Men du kan ekspandere med mersalg og oppsalg på mailinglistene dine. Du har lov til å sende epost/SMS til eksisterende kunder, men de må kunne melde seg av, og det må du respektere. Epostlisten din (inkludert kundelisten) er noe av det mest verdifulle du har! Jobb med å utnytte den godt! Det lønner seg å følge med på avmeldingsraten. Hvis ingen noen gang melder seg av, utnytter du ikke listen godt nok. Hvis avmeldingsraten blir høyere enn 0,1 % bør du trekke ned på sendefrekvensen.

Vit at Bring Dialog (som sender ut epost for mange av de største epostlistene i Norge) gjorde en undersøkelse om forskjellige konsepter for innhold i mailene, og konkluderte med at det kundene likte best faktisk var rene tilbudsmailer – type “20% på alle jeans kun i dag”. Det kundene likte dårligst var nyhetsbrev, altså her-er-siste-5-artikler-fra-websidene-våre.

Marketing automation er en måte å gå fra å sende rene kampanjemailer (“ukens tilbud”) til å sende mailer som er bedre tilpasset kundens egen, individuelle situasjon. Et stikkord hvis du vil Google er “trigger-baserte eposter”, hvor for eksempel en automatisk utsendelse av epost til de som forlater handlekurven uten å sjekke ut kan være ekstremt lønnsomt! (Vi vet om én stor, norsk nettbutikk som konverterer 29% på en slik mail!)

9. Eksperimenter med nye ting

Har du fortsatt tid, lyst og penger til å utvide kan du se på andre sosiale medier, muligheten for distribusjon via Amazon, YouTube Ads og mye annet. Dette er glasur på kaka. Det du lever av er Google, Facebook/Instagram og epost/SMS. Og direkte gjenbesøk fra gode kunder som liker produktene dine. Bruk tid til å pleie dem i sosiale medier også! Der kan du godt tenke forskjellig rundt pleie av eksisterende kunder og det å skaffe nye kunder.

10. Optimalisering er en løpende jobb

Optimalisering av nettbutikken er en jobb som aldri tar slutt. Kjør en A/B-testrunde til, gjør en friksjonsanalyse, bruk Hotjar o.l. og se hvor kundene faller fra. Tett hullene. Vi vet om enkelte store nettbutikker som konverterer 9% og mer. Med en moden nettbutikk er det nesten alltid på videre optimalisering du kan øke salget.

Vi i Webgruppen ønsker deg riktig lykke til med salget!

Vi har dessuten en rekke kurs i forskjellige ferdigheter som inngår i å jobbe systematisk med din nettbutikk. Se oversikten over alle kurs her.

Handlekurv