Størst i Norge på kurs for profesjonelle webfolk

Hvordan promotere riktig på Facebook

Du har kanskje lagt merke til at Facebook har gjort det veldig enkelt å promotere en post? Hvis du er administrator på en Facebook-side får du dette opp som et alternativ ved siden av postene dine:

Dette virker tilsynelatende enkelt og greit, men så veldig greit er det egentlig ikke.

Det som skjer når du promoterer innlegg direkte fra siden din på Facebook, er at en optimalisert CPM bestemmer hvem som ser det du har postet. Da vi testet dette på vår Facebook-side ble reachen seende slik ut:

Vi har altså nådd ut til  omtrent 11.000 brukere og fått i underkant av 200 likes, noe som er vel og bra. Men når  man ser nærmere på hvor alle likesene komme fra, er nesten alle fra… India! Dette oppleves som spam, og er uønsket på vår side.

Det som skjer når man promoterer direkte fra Facebook-siden, er  at en meget kompleks matematisk algoritme bestemmer hvem som får se innlegget. Algoritmen viser siden til de som mest sannsynlig vil utøve en handling knyttet til posten, og ikke til de som er mest interessert i budskapet ditt. Akkurat hva som fører til spam er vanskelig å si, men denne algoritmen fungerer altså ikke optimalt. Det som skjer er at mesteparten av budsjettet ditt blir spist opp av ikke-fans som skriver spam-kommentarer, og du når ikke ut til dine faktiske av fans.

På bakgrunn av dette anbefaler vi at man lar være å promotere innlegg dirkete fra Facebook-siden. Hvis man ønsker å lage en vellykket annonse på Facebook bør man heller benytte seg av www.facebook.com/ads. På denne siden har man full kontroll over hva man ønsker å segmentere etter. Det tar litt lengre tid enn å bare trykke på ”promoter-knappen”, men det vil føre til en mer vellykket kampanje, og bedre anvendte penger.

 

Etter inspirasjon fra:
http://nordicclick.com/blog/whats-in-a-promoted-post/
http://h2ns.dk/2012/09/pas-pa-med-facebook-promoted-posts.html

Tagger: Faglig, Toppsak, Uncategorized