Hvorfor WordPress bør bli ditt neste CMS (og når det ikke bør være det)

Dette var temaet for vår livesending 1. mars. Du kan se opptak fra livesendingen her: (Artikkelen fortsetter under videoen.)

1. WordPress er gratis

Det at WordPress er gratis, er selvfølgelig i seg selv et godt argument for å velge løsningen. Når det er sagt, kan man selvfølgelig velge å få et firma til å gjøre oppsett og tilpasninger, og dette er selvfølgelig ikke gratis. I seg selv er imidlertid løsningen gratis.

Merk at vi her snakker om den varianten av WordPress som du driver på eget domene, det som også kalles WordPress Self Hosted. (Mer om forskjellen på denne og WordPress.com i denne artikkelen.)

2. WordPress er søkemotoroptimalisert

I utgangspunktet er WordPress en løsning som er godt egnet for å sikre deg mye gratis trafikk fra Google, så lenge du setter den opp riktig. Du finner en del konkrete tips om godt oppsett av WordPress for SEO i denne artikkelen.

En mye brukt funksjonsutvidelse i WordPress er Yoast SEO. Dette er et verktøy som hjelper deg å skrive tekstene riktig for Google mens du skriver. Utvidelsen har imidlertid ingen effekt om du ikke aktivt bruker den.

3. WordPress er enkelt (nesten)

Alt er relativt. Det finnes løsninger som er enklere for helt nybegynnere å ta i bruk enn WordPress, men dette er stort sett løsninger som er vesentlig teknisk dårligere enn WordPress.

I forhold til løsninger som er omfattende og gode, er WordPress helt klart den som har lavest terskel for oss som ikke er programmerere eller utviklere. Det er et fåtall av ting du må lære, og når du har lært disse er WordPress både behagelig og effektiv i bruk.

4. WordPress er greit å redesigne

Designet i siden styres i WordPress av hvilket “tema” du har valgt. Det finnes tusenvis av tilgjengelige, gratis temaer å velge mellom inne i WordPress, og du legger dem til med to tastetrykk (ett for å installere, og ett for å aktivere). Med dette har du et nytt design på siden, uten at URL-strukturen endres.

Noen forskjellige tilfeldig valgte eksempler på temaer i WordPress

NB! De fleste temaer trenger imidlertid noen justeringer i oppsett for at de skal fungere slik eksemplene viser. Når man har lagt til et nytt tema går man derfor som regel rett til Utseende / Tilpass for å justere dette. Den såkalte “Tilpasseren” er også direkte tilgjengelig gjennom toppstripen som en pålogget bruker ser over siden i nettleser.

5. WordPress er noe mange kan

Dette betyr at du ikke er låst til en enkelt leverandør, men kan velge mellom en rekke bedrifter og leverandører. I tillegg betyr det at du også kan fortsette å drive siden videre med ny leverandør, om du skulle ønske å bytte samarbeidspartner, eller om leverandørselskapet skulle bli nedlagt.

6. WordPress er verdens mest brukte CMS

Over 20 av alle verdens websider er nå drevet på WordPress; en prosent som stiger til oppskriktsvekkende over 60 % om vi kun ser på løsninger som er drevet på standard CMS’er.

Dette betyr at mange kan utvikle på løsningen, men det betyr også at mange har kompetanse på å jobbe med løsningen. Det gjør det enklere å ansette kvalifiserte innholdsfolk, og mer verdifullt å investere i kompetanse i eget hus. Medarbeidere som kan jobbe med WordPress er attraktive både i dag og i fremtidige jobber senere.

7. WordPress har et stort økosystem

Det finnes en rekke utvidelser til WordPress som er nyttige, og nye utvikles hele tiden. Nesten uansett hva du ønsker å gjøre med løsningen, så finnes det en utvidelse for dette. Ett eksempel er WooCommerce, som gjør din WordPress til en nettbutikk, utvidelser for timebooking, kontakt- og bestillingsskjemaer, webanalyse og ferdige integreringer mot epostsystemer, produktdatabaser og mye annet.

8. WordPress er fremoverkompatibelt og skalerbart

Fordi økosystemet er der, og fordi det finnes enorme internasjonale fagmiljøer som jobber både med kjernen i WordPress og med nye og eksisterende funksjonsutvidelser, vil du med WordPress få en løsning som kan vokse med deg inn i fremtiden.

Det kommer løpende nye oppdateringer til WordPress, og så lenge man passer på å klikke oppdateringsknappene som dukker opp har man alltid en oppdatert og vedlikeholdt webløsning.

På minussiden

Det finnes også noen argumenter MOT å bruke WordPress:

1. Du er overlatt til deg selv

Hvis du velger å bruke WordPress helt gratis, ved å bare be webhosten installere det og sette opp og tilpasse selv, har du heller ingen å ringe om noe skulle skjære seg. Det er derfor viktig å tenke gjennom hva du egentlig trenger av support, og hvor langt du egentlig er selvhjulpen. Det finnes fagfolk på en rekke nivåer som jobber med WordPress, fra store selskaper som kan utvikle omfattende løsninger fra bunnen av til enkeltpersoner som kan hjelpe deg med å tilpasse temaet slik du vil eller redigere stilarket ditt.

2. Du må selv passe på sikkerheten

Hvis du ikke har en leverandør, er du også selv ansvarlig for datasikkerhet og å forhindre hacking. Det finnes en rekke grep du kan gjøre for å øke sikkerheten på din WordPress-løsning, og dersom du ikke har en leverandør som passer på er det desto viktigere at du gjør dette.

3. Du har ikke back-end speiling av struktur

I mange CMS’er har man i pålogget modus en struktur som speiler navigasjonen på siden, slik at det er enkelt å gå inn via menyer til en bestemt underliggende side for å redigere denne. For nettredaktører som er vant med denne arbeidsmetoden virker det litt uvant at WordPress har alle sider og innlegg i “sekker” der alt ligger samlet og man typisk må søke hvis nettstedet er ganske stort.

Det går imidlertid an å i stedet navigere via selve nettsiden, og så klikke “rediger”-knappen på den siden man ønsker å endre, hvis man ikke liker å jobbe med søk.

4. Du har ikke avansert arbeidsflyt

WordPress støtter ikke i stor grad komplekse strukturer med tilgangsnivåer på et nettsted. I utgangspunktet har man et fåtall standardnivåer som “journalist” (kan skrive inn saker, men ikke publisere ut), “redaktør” (kan både skrive inn og publisere ut, men ikke redigere maler og oppsett) og “admin”(kan gjøre alle justeringer og innstillinger).

Har bedriften behov for mer detaljert tilgangsstyring, er ikke WordPress ideell. Eksempler på avansert arbeidsflyt er at en person skal kunne skrive inn på én seksjon, men også publisere ut på en annen seksjon men ikke alle; eller at enkelte skal kunne redigere noen maler, men ikke alle – eller skal kunne opprette brukere i én seksjon og ikke resten av nettstedet.

Noen avsluttende råd

Velger du å bruke WordPress er det noen gode råd å ta med på veien:

1. Velg en god leverandør hvis du ikke setter opp selv

Siden så mange kan WordPress, er det også et stort spenn i kompetansenivå og i hvor omfattende tjenester ham leverer. Spør andre om hvilke erfaringer de har og forhør deg i fagmiljøene for å finne anbefalinger på dyktige enkeltpersoner og bedrifter.

Vær også tydelig overfor potensielle leverandører om hvilket ambisjonsnivå du har og hvilke budsjetter du har til rådighet. Det finnes ofte mange mulige løsningsmodeller å velge mellom, og jo tydeligere du er jo bedre tilbud får du.

2. Vær forberedt på en viss læringskurve

Det krever litt innsats å komme “over kneika” med WordPresskompetanse. Har du aldri rørt WordPress tidligere, og kanskje heller ikke har all verdens erfaring med andre CMS’er, så være forberedt på å måtte sette deg inn i noen grunnleggende prinsipper.

Er du helt blank, kan du starte med denne artikkelen. Ellers finnes det også mengder av forskjellige ressurser på nett, foruten at mange holder kurs.

3. Invester i kompetanse

Det kan fort lønne seg å ta et kurs. Vi i Webgruppen har kurs i WordPress, og det samme har jo også en rekke andre aktører. I tillegg finnes det mengder av videoer på YouTube og lignende.

Det du investerer i kompetanse på WordPress er jo vel anvendte penger, ettersom dette er en løsning som mange bruker og som kommer til å bli brukt i lang tid fremover.

4. Legg inn gode grunninnstillinger i WordPress

I menypunktet Innstillinger i WordPress finnes det en del valg som det er best å ta når siden er ny. Noen av dem har ikke tilbakevirkende kraft om man gjør dem senere, andre er det simpelthen bare enklest å få på plass fra starten. Dette gjelder for eksempel URL-struktur, kommentering på innlegg og avhukingen for eventuelt å blokkere indeksering av søkemotorer som Google.

5. Sørg for at du får admin-tilgang

Det finnes dessverre useriøse aktører som kun gir kunder tilgang på redaktør-nivå, slik at de må kontakte leverandøren og betale om de ønsker mer omfattende endringer. Andre begrenser tilgangen for at kunden ikke skal komme til å gjøre noe galt, men gir kunden fulle tilganger om han spør.

Admin-tilgang er en forutsetning for å endre temaer og en del andre oppsettsmessige ting, så den som ønsker å gjøre slikt selv må ha slik tilgang. Da må jo også vedkommende være nøye med hva han/hun gjør, slik at man ikke gjør endringer som skader løsningen.

6. Skaff deg et nettverk

Uansett er det greit å ha tilgang til et faglig nettverk, slik at man kan rådføre seg med andre og eventuelt spørre om hjelp.

Den offisielle Facebook-siden for WordPress i Norge er et typisk slikt sted der man kan spørre og få svar. Det er lov å stille enkle nybegynnerspørsmål i gruppen, og det finnes en mengde svært kompetente fagfolk der om man trenger mer avansert hjelp.

Det er også ofte morsomt å være med på WordPress Meetups, som er gratis arrangementer som finnes flere steder i landet.

 

 

 

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316