Jobb og karrière i nettbransjen

Mange er opptatt av hvordan man kan sikre seg en framtid profesjonelt i nettbransjen. Dette har vi laget en video om, der Nina går gjennom en rekke vinklinger og spesialiseringer som gir deg konkurransefortrinn: (Artikkelen fortsetter etter videoen)

Poteter og enhjørninger

Det er absolutt behov for folk som kan litt om alt innen digitalfeltet. Slike personer kalles ofte «digitale poteter», fordi de kan brukes til alt. I mindre selskaper er digitale poteter svært etterspurt, fordi bedriften får mye kompetanse i en og samme person.

Det finnes imidlertid mange bedrifter som ikke helt forstår hvilken dybdekompetanse som trengs, og som i stedet etterspør folk som kan mye om alt. Vi kaller slike roller «digitale enhjørninger», fordi personen som etterspørres egentlig ikke finnes.

Du kan få en potet, men du kan særdeles sjelden få en enhjørning.

Fagspesialisering

Den mest relevante måten å spesialisere seg på er å ta utgangspunkt i fag. De fagfeltetene som inngår i det digitale feltet er blant annet disse:

Elementer som inngår i en digital strategi

Elementer som inngår i en digital strategi.

Elementene og forholdene mellom dem er grundig beskrevet i denne artikkelen.

I forhold til arbeidssøking, er fagspesialiseringene ofte disse:

En eller flere av markeds-/trafikk-kanalene

Markedsføring på nett generelt (alle elementene under) eller spesialisering innenfor markedsføring med søk, social media mangement eller dialogmarkedsføring. Man kan også spesialisere seg på en enkelt kanal, for eksempel Google Ads eller Instagram.

Markedsføring i digitale kanaler

Markedsførings-/trafikk-kanalene.

En eller flere av produksjonskanalene

Innholdsproduksjon er en nyttig spesialisering man kan ha, og videoproduksjon likeså. Webutviklere trengs alltid, og utviklere som kan tilpasse og sette opp WordPress er spesielt etterspurt, ettersom dette er verdens mest brukte webløsning.

De digitale produksjonskanalene

De digitale produksjonskanalene

Kundebehandling

CRM, kundebehandling og dialogmarkedsføring henger sammen. Dette fagfeltet handler om kundedialog og kundeinnsikt. Her er en ny rolle i ferd med å vokse fram, rollen som UXM – «user experience manager».

Retningsspesialisering

En annen tilnærming er retningsspesialisering. Her er det gjerne din grunnleggende utdanning eller bakgrunn som legger føringer. Vanlige retninger er:

  • Kommunikasjon (bakgrunn fra journalistikk, kommunikasjonsfag, medier, PR)
  • Markedsføring (bakgrunn fra en eller annen form for markedsføringsutdanning)
  • Kundeservice (ofte bakgrunn fra kontor/administrasjon)
  • Netthandel (en kremmersjel, ofte bakgrunn fra retail)

Bransjespesialisering

I noen bransjer ønsker man å ansette «sine egne» og bakgrunn fra bransjen blir dermed en fordel. Noen typiske bransjer dette gjelder er:

  • Offentlig sektor
  • Frivillige organisasjoner
  • Kultursektor
  • Retail
  • Bank og finans
  • Business-to-business

Finn ditt fortrinn

Poenget er at du klarer å formidle ditt eget konkurransefortrinn når du søker jobb i nettbransjen. Ditt fortrinn kan knytte seg til noe av dette:

  • Du kan litt om alt (er en digital «potet»)
  • Du kan mye om et spesielt fagområde, for eksempel søk eller sosiale medier
  • Du kan mye om en bestemt retning, for eksempel informasjonsarbeid eller markedsføring
  • Du kan mye om en spesiell bransje

Har du lyst til å fylle på med sertifiseringer eller kortere kurs, har vi i Webgruppen en rekke tilbud.

Du kan også gjerne kontakte oss om du trenger personlig rådgivning rundt hvilke kurs du bør ta.