Sjekkliste for en selgende annonse på Facebook

Facebook fungerer alldeles utmerket til å drive direkte salg, men det krever som regel at du betaler for å vise annonsen/innlegget for de kundene du ønsker å nå. Vi har laget en sjekkliste for å kvalitetssikre en slik selgende annonse på Facebook, slik at du får mest mulig for pengene. (Du kan også laste ned sjekklisten som .pdf.)

  Sjekkpunkt Sjekk
1 Har du et godt tilbud klart (rabatter, 3-for-2, ta med en venn for halv pris, få med en x når du kjøper y eller lignende)?
2 Hvis man kan bestille eller kjøpe tilbudet på nett, har du laget ferdig en selgende landingsside der det er lett å bestille? (eller:)
2 Hvis du skal drive trafikk til fysisk butikk, har du lagt tilbudsvarene tydelig fram i butikken, skiltet og informert kolleger?
3 Har du laget ferdig posten/innholdet som skal informere om tilbudet?
4 Hvis posten er en videopost, har du tekstet videoen? Og har du passet på at coverbildet/minibildet på videoen ikke har mer enn 20% tekst i seg? (eller:)
4 Hvis posten er en bilde- eller lenkepost, har du passet på at det ikke er mer enn 20% tekst i bildet?
5 Passer du på å bestille annonsen gjennom Facebook Ads Manager i stedet for å bruke Frem-knappen?
6 Har du definert en målgruppe som helst har tre nivåer segmentering; geografi, demografi og psykografi? (Du kan lese mer om prinsippet med trelags-segmentering her: https://www.ninafuru.no/2017/10/06/gode-malgruppe-segmenter-pa-facebook/ ) Tips: Lagre målgruppen med et navn du husker, så har du den ferdig til neste kampanje.
7 Har du bevisst valgt hvor annonsen din skal plasseres? (Den beste plasseringen er i nyhetsfeed på Facebook og eventuelt Instagram – men hvis du bare vil ha denne plasseringen, og ikke alle de mindre effektive variantene, må du velge de andre bort i Ads Manager.)
8 Har du satt opp en kort tidsperiode, 2-7 dager, for å kjøre kampanjen på Facebook?
9 Har du satt opp et tilstrekkelig dagsbudsjett for kampanjeperioden? Tips: Kikk i høyrespalten inne i Ads Manager, så ser du hvor mange du kan forvente å nå for det dagsbudsjettet du har lagt inn, og også hvor mange klikk Facebook estimerer at dette vil gi deg. (Siden folk fort blir lei annonsen din, er det ofte lurt å ha færre dager og en høyere sum pr dag enn lavere pris over lenger tid.)
10 Har du lagt inn alle elementer til utformingen, eller eventuelt valgt et allerede laget innlegg som du er sikker på at formidler verdiforslaget med kampanjen (verdiforslag = svaret på ”what’s in it for me?” for kunden)?
11 Har du sjekket hvordan annonsen/innlegget ser ut på alle annonseplasseringer du har valgt? (Dette ser du inne i Ads Manager ved å klikke deg gjennom alle forhåndsvisningene.)
12 Har du valgt ”se gjennom” før du bestiller, slik at du får dobbeltsjekket at alle innstillingene du har valgt er korrekte?
  Hurra! Da kan du klikke på ”Bestill”-knappen i Ads Manager  

Har du lyst til å få beskjed fra oss om hvilke kurs vi setter opp?

Ja takk, jeg vil vite om alle kurs enkeltvis, etter hvert som de kommer

Ja takk, men jeg vil bare ha en oversiktsmail én gang i måneden

(Hvis du ikke vil ha mail, behøver du ikke å gjøre noe. Du kan uansett laste ned og bruke malene over så mye du vil.)

Har du lyst til å lære mer om Facebook og annen markedsføring? Sjekk ut våre kurs!

sjekkliste for en selgende facebook-annonse

 

Kommentarene er lukket