Størst i Norge på kurs for profesjonelle webfolk

Kurs i dirty design 25. oktober

Hvordan bør nettstedet utformes for at informasjonen best skal komme til sin rett? Hvordan kan skjermflaten disponeres slik at både hensyn til estetikk og brukskvalitet ivaretas?

Bonus: Rapport om prinsippene for Dirty Design

«Dirty design» er en ny tilnærming til fagfeltet utforming og plassering av elementer på web, som er utviklet her i Norge, av sjefsdesigner Jakob Thyness i Webgruppen. Jakob lanserte konseptet Dirty Design på den internasjonale konferansen The Future of Web Design i New York høsten 2010, og tankene fikk umiddelbart stor tilslutning i de internasjonale fagmiljøene. 

Bakgrunnen for «Dirty Design» er at tradisjonelle designere ofte «designer bort» informasjonen på web. Man risikerer da at nettstedet blir for overdesignet og «glatt» til at innhold og informasjon kommer til sin rett, og dette går naturlig nok også ut over brukervennligheten.

Ved i stedet å benytte prinsippene for «Dirty Design» kan man utforme elementene slik at bruker forstår hvordan de skal brukes, noe som har en tendens til å øke både salg og effekt av nettstedet.

Påmelding til kurs i Dirty Design

Begrepet «Dirty Design» henger også sammen med begrepet «Lukten av Informasjon«. Litt spissformulert kan man kanskje si det slik at Designet må være skittent nok til at det lukter av informasjon.

Dirty Design i praksis handler om hvordan man utformer enkeltelementer og hvordan man plasserer dem på siden. Det handler også om å designe transaksjoner og interaksjonsflyt slik at bruker opplever nettstedet som intuitivt og enkelt å bruke.

I løpet av kurset får du blant annet svar på følgende:

  • Hvordan utformer du websider som både er pene å se på og enkle å finne fram i?
  • Hvilke grep gjør at bruker føler seg sett og forstått når han kommer til siden?
  • Hvordan sørger du for at bruker finner fram til det innholdet han kommer for?
  • Hvordan kan du løse ditt eget markedsføringsbehov på forsiden?
  • Hvilke føringer legger hensynet til søkemotorer for utformingen av sidene?
  • Hvordan hjelper du brukeren å se forskjell på innhold som er viktig og innhold som ikke er det?
  • Hvordan hjelper du brukeren å oppdage interessant innhold han ikke visste at du hadde?

Påmelding til kurs i Dirty Design

Bonus: Rapport om prinsippene for Dirty Design
Som deltager på dette kurset mottar du også rapporten om prinsippene for Dirty Design. Rapporten dekker for eksempel disse elementene:Bør sidene være av justerbar bredde, eller bør bredden være fast? Hvor store skjermer kan man nå trygt designe for? Hvor bør menyene plasseres? Hvilke fonter bør man velge til hva, og hvorfor? Hvilke elementer bør være statiske og hvilke dynamiske? ... og mye mer.
Jakob Thyness
Kursleder : Jakob Thyness
Jakob har arbeidet med webdesign og visuell webkommunikasjon siden 1994, først i flere reklamebyråer og senere som frittstående rådgiver. Han har spesialisert seg på visuell webkommunikasjon og transaksjonsdesign, og har utformet flere prisbelønte nettsteder. Med sitt konsept Dirty Design holder han foredrag over hele verden, og høster stor anerkjennelse i de internasjonale fagmiljøene.

Kurset holdes 25. oktober kl 09.00-15.30 i Strandgt. 19 rett ved Oslo Sentralstasjon. Prisen er kr 4980 eks mva, alt inkludert.

Fyll ut skjemaet under for å sikre deg en plass på dette kurset.

Andre kurs i design:

FB_forbedre

Slik forbedrer du din webside, kurs 4. januar 2017

Heldagskurs for deg som ønsker å lage en bedre webside for ditt firma, uten å drive fullstendig redesign eller kjøpe nytt CMS.

FB_nettred

Nettredaktørskolen, våren 2017

Dette er kurset som over 5 hele dager gir deg alt du trenger for å drive innholdsadministrasjon på en bedrifts- eller etatsweb, effektivt og med målbare resultater.

FB_forbedre

Slik forbedrer du din webside, kurs 20. april 2017

Heldagskurs for deg som ønsker å lage en bedre webside for ditt firma, uten å drive fullstendig redesign eller kjøpe nytt CMS.

Nettredaktørskolen

Nettredaktørskolen, sommer 2017

Dette er kurset som over 5 hele dager gir deg alt du trenger for å drive innholdsadministrasjon på en bedrifts- eller etatsweb, effektivt og med målbare resultater.

Praktisk informasjon

Alle kurs holdes i våre kurslokaler i Strandgaten 19, rett ved Oslo Sentralstasjon.

Se kart og veibeskrivelse

Trenger du å få kurs dekket av NAV?

Kommende kurs