Hvordan bør nettstedet utformes for at informasjonen best skal komme til sin rett? Hvordan kan skjermflaten disponeres slik at både hensyn til estetikk og brukskvalitet ivaretas?
Bonus: Rapport om prinsippene for Dirty Design«Dirty design» er en ny tilnærming til fagfeltet utforming og plassering av elementer på web, som er utviklet her i Norge, av sjefsdesigner Jakob Thyness i Webgruppen. Jakob lanserte konseptet Dirty Design på den internasjonale konferansen The Future of Web Design i New York høsten 2010, og tankene fikk umiddelbart stor tilslutning i de internasjonale fagmiljøene.
Bakgrunnen for «Dirty Design» er at tradisjonelle designere ofte «designer bort» informasjonen på web. Man risikerer da at nettstedet blir for overdesignet og «glatt» til at innhold og informasjon kommer til sin rett, og dette går naturlig nok også ut over brukervennligheten.
Ved i stedet å benytte prinsippene for «Dirty Design» kan man utforme elementene slik at bruker forstår hvordan de skal brukes, noe som har en tendens til å øke både salg og effekt av nettstedet.
Påmelding til kurs i Dirty Design
Begrepet «Dirty Design» henger også sammen med begrepet «Lukten av Informasjon«. Litt spissformulert kan man kanskje si det slik at Designet må være skittent nok til at det lukter av informasjon.
Dirty Design i praksis handler om hvordan man utformer enkeltelementer og hvordan man plasserer dem på siden. Det handler også om å designe transaksjoner og interaksjonsflyt slik at bruker opplever nettstedet som intuitivt og enkelt å bruke.
I løpet av kurset får du blant annet svar på følgende:
- Hvordan utformer du websider som både er pene å se på og enkle å finne fram i?
- Hvilke grep gjør at bruker føler seg sett og forstått når han kommer til siden?
- Hvordan sørger du for at bruker finner fram til det innholdet han kommer for?
- Hvordan kan du løse ditt eget markedsføringsbehov på forsiden?
- Hvilke føringer legger hensynet til søkemotorer for utformingen av sidene?
- Hvordan hjelper du brukeren å se forskjell på innhold som er viktig og innhold som ikke er det?
- Hvordan hjelper du brukeren å oppdage interessant innhold han ikke visste at du hadde?
Påmelding til kurs i Dirty Design

Kurset holdes 25. oktober kl 09.00-15.30 i Strandgt. 19 rett ved Oslo Sentralstasjon. Prisen er kr 4980 eks mva, alt inkludert.
Fyll ut skjemaet under for å sikre deg en plass på dette kurset.
Opps, fant ikke skjemaet.
Andre kurs i design:
Nettredaktørskolen, våren 2021
Dette er kurset som over 5 hele dager gir deg alt du trenger for å drive innholdsadministrasjon på en bedrifts- eller etatsweb, effektivt og med målbare resultater.