Størst i Norge på kurs for profesjonelle webfolk

Praktisk workshop i SEO på egen web, oppstart 19. april 2016

3-dagers kurs der du selv analyserer og optimaliserer egne websider for å få målbart bedre synlighet på Google.

God synlighet på Google gir deg mengder av gratis trafikk – noe som fort blir til økte salgstall.

Klikk her for å delta på Praktisk workshop i SEO på egen web

SEO (search engine optimization, altså søkemotoroptimalisering) handler om å gjøre forbedringer med egne websider som gir bedre rangeringer i det ekte, «organiske» søketreffet på Google.

I dette 3-dagers kurset lærer du hvilke tester du skal ta, stiller «diagnosen» på nettstedet ditt, og gjør selv de nødvendige endringer i praksis. Deretter kan du måle hvilke effekter dette har skjer, og dokumentere at du har skapet målbare resultater for ditt nettsted.

Etter endt kurs skal du ha gjort faktiske endringer på egen web som gir deg bedre rangeringer i det ekte, «organiske» søketreffet på Google.

De tre kursdagene

Kurset går over tre påfølgende tirsdager. Vi arbeider aktivt de tre kursdagene, og i uken mellom kursdagene får tiltakene tid til å virke. Det gir deg også tid til å følge opp tester og endringer over tid mens kurset pågår.

Dag 1 – Analyse (19. april 2016)

Vi går gjennom relevante diagnostikk-verktøy og du bruker disse til selv å finne feilene på egne sider.

  • Hvilke diagnoseverktøy finnes?
  • Hva er SEO-faresignalene i Google Analytics?
  • Hvilke online tester kan du gjøre?
  • Finn ut om du har redirect-feil, duplicate content straff eller lignende
  • Gjennomgang av Google Search Console

Dag 2 – Prioritering og tiltak (26. april 2016)

Vi tar utgangspunkt i feilene som ble funnet sist, gjør en prioritering av de viktigste og iverksetter retting av disse.

  • Hva slags feil er kritiske?
  • Hvilke feil er mulige for webredaktør å rette?
  • Hvilke tiltak må til for å rette opp de forskjellige problemstillingene?
  • Praktisk arbeid med retting og endring (under veiledning)
  • Hvordan kan rettinger/endringer meldes inn til Google?

Dag 3 – Verifisering og optimalisering (3. mai 2016)

Vi tester effekten av tiltakene som ble gjort sist og verifiserer at rettingene fungerer. Deretter ser vi på hvordan den økte trafikken kan gi vesentlig mer salg gjennom å arbeide med landingssideoptimalisering (også kalt CRO eller conversion rate optimization).

  • Hvordan ser vi forbedringene på de forskjellige måleverktøyene?
  • Hvordan dokumentere effekten av SEO?
  • Hvordan lage «perfekte» landingssider?
  • Hvordan jobbe bevisst med forbedring av konverteringsraten på sidene?
  • Hvordan legge opp til testløp eller optimaliseringsløp som skal gå videre fremover?

 

Praktisk workshop-format

Deltagerne må ta med egen laptop til kurset og bør ha installert Google Analytics og Google Search Console (tidl. Google Webmaster Tools) på sitt nettsted. Øvrige tester er nettbaserte, og krever ikke forutgående installering. Vi bruker kun gratisverktøy under kurset.

Kursdagene vil forløpe ved at det er innledninger, oversikter og gjennomganger i plenum, avbrutt av korte sesjoner der du selv arbeider med egne sider under veiledning av kurslederne.

 

Nina Furu
Kursleder : Nina Furu
Nina er en veteran innen norsk webkommunikasjon, Hun har vært nettredaktør for en rekke nettmagasiner og portaler, og startet Nettredaktørskolen i 2003. Hun rådgir flere av landets største nettsteder, sitter i forskjellige nasjonale fagfora, og har skrevet flere av de fagbøkene som brukes i utdannelser innen webkommunikasjon og sosiale medier på norske høyskoler. Til daglig er hun partner i Webgruppen og holder kurs og foredrag i inn- og utland.
Roar Eriksen
Kursleder : Roar Eriksen
Roar har fartstid bl.a. fra Google, og regnes som Norges fremste ekspert og en av de aller beste i Europa på området digital synlighet. I tillegg er han en morsom og lærerik foredragsholder, som er tydelig og forståelig også for tilhørere uten teknisk bakgrunn. Roar Eriksen suppleres av Nina Furu, som også deltar på hele kursdagen.

3 dagers kurs

Kurset går over 3 hele arbeidsdager. Avhengig av kurs kan dette være 3 dager i rekkefølge eller 1 ukedag pr. uke i 3 uker. Denne informasjonen finnes i den øvrige kursomtalen.

Lunsj inkludert

Alle våre heldagskurs inkluderer lunsj. Hva som serveres varierer fra dag til dag.

Skulle du ha matallergier eller andre spesielle behov når det gjelder diett, ber vi om at du opplyser om dette på bestillingsformularet.

Krever datamaskin

Enkelte av våre kurs krever bruk av datamaskin. Denne må medbringes av deltakeren selv.

Det er en fordel om man møter noen minutter før kursstart, slik at man har tid til å koble opp maskinen.

Krever tilgang til tjeneste

Enkelte av våre kurs krever tilgang til tjenester som f. eks. Google Analytics eller Linkedin.

Kursdeltakere må normalt selv sørge for at de har tilgang til den aktuelle tjenesten, oppsett av brukerkontoer m. m. før kurset, med mindre dette inngår i kursopplegget.

Krever internett

Enkelte av våre kurs krever tilgang til internett, enten via laptop, nettbrett eller mobiltelefon.

Vi har trådløs internettilgang i våre lokaler som alle våre kursdeltakere kan benytte seg av. Nettverksnavn og passord finnes oppslått i kurslokalene.

Kurset holdes 19. april, 26. april og 3. mai 2016 kl. 09.00 – 15.30 i Strandgaten 19 rett ved Oslo Sentralstasjon. Prisen er kr 13 850,- inkludert lunsj og kaffe/te. Påmeldingen er bindende.