Markedsføring med Pinterest – noen tips

Pinterest er litt en «glemt gullgruve» når det gjelder digital markedsføring. Vi har laget en video om dette, og du kan også lese innholdet nedenfor, under videoen:

Hva er Pinterest?

Pinterest er en tjeneste der navnet er en kombinasjon av to ord: «pinning» (= sette opp på en oppslagstavle) og «interest» (= interesse). Med andre ord: Jeg bruker Pinterest til å lage oppslagstavler om ting jeg er interessert i.

Slik ser Pinterest ut for en bruker:

Skjermbilde fra Pinterest

Pinterest kan brukes på desktop (som bildet over), eller med app på mobil. Som alle sosiale medier, er appen den bruken som er mest utbredt.

Hvordan skaper Pinterest verdi?

For bruker er verdien ved Pinterest at man får innspill om tips til ting å kjøpe, steder å gå på ferie, matretter å lage, bøker å lese og en mengde andre ting. Skaperne bak tjenesten har da også kalt Pinterest for «en katalog av ideer».

Med andre ord: For brukerne er det viktigste med Pinterest at de får inspirasjon til egne liv.

For oss som er bedrifter, er den viktigste verdien at Pinterest skaper trafikk – den gir oss interessenter og potensielle kunder som besøker bloggene våre, artiklene våre, nettbutikken vår, produktsidene og så videre.

Et annet stikkord er «peer-ro-peer-ecommerce«, altså at Pinterest gjør det mulig for de som ser produktene våre å dele disse på Pinterest slik at andre kan finne dem – og av og til kjøpe. Verken trafikk eller produktdeling på Pinterest krever egentlig at vi har et firmanærvær selv – det holder at vi sørger for at produktene våre blir delt.

Bedriften på Pinterest

Ønsker vi å gjøre mer ut av det, kan vi også etablere en firmaprofil på Pinterest. Dette gir oss mulighet til å lage egne boards som potensielle kunder kan følge, og til å sørge for at pins pinnes til våre egne boards med produkter og tips vi ønsker å fremme. Her er et eksempel på dette, fra interiørforretningen Six Bond Street:

Skjermbilde fra Six Bond Street

Poenget med å lage egne boards er ikke bare å pinne egne varer, men å skape attraktive miljøer for våre ideelle kunder.

Det er vanlig at bedrifters boards ikke bare består av bedriftens egne pins, men også av andres pins som passer inn i samme look-and-feel.

Rich pins og annonsering

Når man har en firmaprofil, kan man også lage spesielle pins som kalles «rich pins» der for eksempel prisen kan komme med på en produkt-pin, eller man kan gjøre så hele matoppskriften kommer med i oppskrifts-pinnen.

Rich pins krever at man bruker metadata på nettstedet sitt, og disse metadataene blir da hentet med og beriker pinnen med informasjon.

Her er et eksempel på en oppskrifts-pin som er «rich pin»:

Oppskrifts-pin

Du kan lese mer om rich pins i Pinterests eget hjelpesenter.

Har du lyst til å lære mer om sosiale medier? – Vi i Webgruppen har en rekke kurs!

Coverbilde Pinterest live