Nå kommer det nytt AdWords-format (og det gamle vil ikke lenger støttes)

Her er det du trenger å vite om de store endringene i Google AdWords.

FB_AdWordsPuzzle2

Utvidede tekstannonser (eng. expanded text ads) er en av de største endringene for Google AdWords siden starten oppstarten av annonseplattformen for 16 år siden. Endringen bør sees i sammenheng med med fjerningen av annonsene på høyresiden som skjedde tidligere i år, og som nå gjør at annonsene nå i enda større grad vil ligne på de organiske treffene.

Større annonser
Den største endringen fra vanlige tekstannonser og utvidede tekstannonser er at overskriften på annonsene nå kan være mer enn dobbelt så stor. Mot tidligere 25 tegn har du nå 30 + 30 tegn til rådighet. Ellers har de to beskrivelsesfeltene gått fra 35 + 35 tegn til ett felt på 80 tegn, som også gir en liten økning.

Noe spesiell har også visnings-URL-en blitt. Mot tidligere ett felt på 35 tegn der du selv kan bestemme sub-domenet, kan domenet ditt nå være av ubegrenset lengde, men du får ikke bestemme sub-domenet selv. Du må også forholde deg til to felt på 15 tegn for å beskrive destinasjonssiden. Dette er det eneste feltet som potensielt kan ha negative konsekvenser for annonsører.

Bildet under viser formatet på de nye utvidede annonsene til venstre og de gamle tekstannonsene til høyre.

Lilla = overskrift
Grønn = visnings-URL
Grå = beskrivelse

eksempel på nye adwords-annonser
Ill: Google Hjelpesider

En endring som har kommet for å bli
Våre kilder i Google sier at de utvidede tekstannonsene er langt forbi teststadiet, og at Google på en ganske kort tidshorisont vil fase ut de gamle annonsene og erstatte de med utvidede tekstannonser. Allerede fra 26. oktober skal det ikke være mulig å opprette annonser i det gamle formatet, og rundt årsskiftet vil gamle annonseformater automatisk konverteres til det nye formatet for å unngå at AdWords-kontoen stopper helt opp.

Dyrere klikkpriser og høyere klikkrate
Google tjener absurd mye penger på Google AdWords, men mye vil ha mer. Google sier at de nye formatene lanseres for å tilpasse seg større mobilskjermer med høyere oppløsning. Men den økte størrelsen fører i all hovedsak til høyere klikkrate, som gir større inntekter til søkegiganten både på mobil, nettbrett og PC. I mange tilfeller får du nå ikke se et eneste organisk treff før du scroller nedover på søkeresultatsiden.

Endringen Google gjorde ved å fjerne annonsene på høyresiden ble begrunnet i å gjøre søkeresultatene på PC og nettbrett mer lik resultatene på mobil. Men igjen fikk endringen den (u)heldige konsekvens at Google tjener mer penger. For når du reduserer antallet annonser som er synlig når folk søker, blir også konkurransen om disse annonseplassene skjerpet, og klikkprisen går opp.

Altså får annonsene både høyere klikkpriser, og de blir oftere klikket på. Disse endringene gir nok et betydelig utslag på inntjeningen til Google per søk.

Kan også være positivt for annonsører
At utvidede tekstannonser får mer oppmerksomhet og blir oftere klikket på er selvfølgelig ikke nødvendigvis negativt for annonsørene. Man bruker jo AdWords for å få mer trafikk til nettsiden. Dessuten får man mer plass i annonsen til å beskrive varene og tjenestene man tilbyr.

Totalt sett bør annonsører være obs på at det kan koste mer å få kvalifiserte leads og konverteringer via AdWords nå, enn det var tidligere. Altså er det viktig å ha god kontroll på AdWords-kontoen, og kanskje bør man stoppe annonseringen på noen ord som tidligere var lønnsomme.


Lyst til å lære mer om AdWords? – Kom på kurs!

 

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316