Størst i Norge på kurs for profesjonelle webfolk

Hvordan nå ut til potensielle kunder gjennom Facebook?

Som en bedrift er det viktig å være synlig på Facebook. God synlighet vil i denne sammenhengen si at de kundene du ønsker å nå ut til, fanger opp det du skriver og forstår ditt budskap.

Sosiale medier blir bare mer og mer viktig for markedsføringen av din bedrift, og da er blant annet Facebook en viktig kanal. Facebook stiller med uendelige muligheter… om man gjør det riktig.

 

Nå ut til potensielle kunder gjennpm Facebook

Det første man må gjøre er å opprette en side for bedriften. Denne siden bør inneholde alt det kunden trenger å vite om din virksomhet. Feltet ”om” bør fylles ut med grunnleggende informasjon, kort og konkret. En grei huskeregel er å tenke at det gir svar på spørsmålene hvem, hva, når, hvor, hvorfor og hvordan.

Bildene på siden spiller også en stor rolle. I likhet med teksten bør de beskrive din virksomhet, være av god kvalitet og fange seernes interesse. Ha logoen på profilbildet, og om bedriften har et slagord eller et motto- ta det gjerne med i forsidebildet!

Når du har opprettet siden og er fornøyd med hvordan den ser ut, kan man begynne å publisere poster. Dette er de postene som kommer opp i kundenes nyhetsfeed. I en nyhetsfeed er det som du helt sikkert vet veldig mange poster, og det er derfor viktig å skape en verdi i posten som gjør at den skiller seg ut fra alle andre oppdateringer.

Noe av det viktigste å huske på er å ikke skrive for langt. Ligg mellom 50-100 tegn, og ha en klar kommunikasjonsverdi i posten. Fortell akkurat hva det gjelder, uten noe mer hokus pokus.
Det kan også være greit å publisere 5-10 innlegg med kort og engasjerende innhold før du offentliggjør siden. Da unngår du at den ser tom og kjedelig ut.

Mange vil si at Facebook fungerer godt som et gratis markedsføringsverktøy, og det er for så vidt sant. Men det er ingen tvil om at det er de betalte annonsene som oppnår best resultater. Og det beste av alt? Det trenger IKKE å koste skjorta! Annonser betyr fremmede poster, som jeg nå skal forklare.

For å få mest mulig igjen for annonsekronene, er fremming av innlegg for et målrettet publikum veldig effektivt. Det vil si at du formidler relevant budskap til bestemte personer innenfor den målgruppen du har valgt. Å målrette annonsene fører til mer salg og mer trafikk på siden din. For å målrette og fremme innlegg trykker du på den blå knappen det står ”Frem innlegg” på nede i høyre hjørne, på et publisert innlegg. Dette kan kun gjøres på sider som ikke er en privatperson.

 

Forklaring Frem.png
Det er flere målrettingsalternativer som er effektive og som man kan benytte seg av. For eksempel er alder, kjønn, yrke/utdanning og interesser kanskje de mest effektive.
La oss for eksempel si at du driver en butikk på Majorstuen med økologiske produkter, og den største målgruppen din er damer over 50 år som er interessert i økologisk mat og som bor i nærheten. Da kan du målrette et innlegg mot damer over 50 år fra Oslo vest som er interessert i økologisk.

 

Målretting
De salgene man får etter denne målrettingen, er relativt mye høyere enn om man ikke gjør det.

Du kan også fremme innlegg til folk som allerede liker siden din, eller venner av de som liker den. Det gir større sannsynlighet for at det publikummet du har valgt ikke går glipp av dine oppdateringer.

Uansett hvilken måte du velger å fremme annonsene dine på, velger du selv hvor mye penger du vil legge i det og varigheten. Mer penger = mer engasjement. Et fremmet innlegg vises oftere i nyhetsoppdateringen, og ligger dessuten høyere opp. Etter at du har valgt en metode, og lagt inn de innstillingene du føler er mest effektive for ditt innlegg, vil det dukke opp et estimert tall på antall personer som innlegget vil nå ut til. Et fremmet innlegg blir merket med ”sponset”.

 

Fremming


Vil du lære mer om sosiale medier? Vi har flere kurs