Slik lykkes du på nett i 2020

I 2020 anbefaler vi deg å følge ABC-strategien, der ABC står for:

A – Anerkjenn at kunden har makta

B – Bli en som er med i kundens vurderingssett

C – Close så mye du kan

Litt nærmere om hver av punktene følger. Du kan se video av innholdet eller lese det tekstlig – artikkelen fortsetter under videoen.

A – Anerkjenn at kunden har makta

Dagens kunder lever i en verden av ubegrenset tilgjengelighet. De kan kjøpe det meste fra en rekke forskjellige steder, og de kan enkelt sammenligne forskjellige leverandører, både på pris og kvalitet.

Hvis du vil at kunden skal velge deg, så må du være en som kunden ønsker å velge. Du kan ikke være alt for alle – du må våge å være noe helt bestemt for noen helt konkrete. Våg å være noe for noen!

Og våg å fortelle historien om hvem du er og hvorfor du gjør det du gjør på tydelige måter!

(Vi har for eksempel et kurs i Digital Storytelling som jobber med akkurat dette.)

Husk også at personas er et veldig godt utgangspunkt for å jobbe med kundetilpasning.

B – Bli en som er med i kundens vurderingssett

I sin viktige bok Marketing Rebellion snakker Mark Schaefer om hvordan det ikke lenger finnes noen kundelojalitet i 96 % av alle bedrifter (Kilde: McKinsey) og at kunden i stedet har «a cycle of constant consideration»; altså at han hele tiden vurderer valg av produkter og leverandører.

For å bli valgt er dermed en forutsetning å være med i kundens vurderingssett, altså være en av de leverandørene som kundene vurderer.

Det finnes i hovedsak tre forskjellige måter å gjøre dette på: Gjennom top-of-mind, gjennom adferd/kundereise og gjennom social proof.

B1 – Top of mind

Å være top of mind betyr altså at kunden allerede har hørt om deg og vet om at du finnes. Dette kan være fordi han selv har erfaring med deg, eller det kan være fordi han allerede har sett deg i sine nyhetsfeeds, i pressen eller lignende.

Å jobbe med nærvær i top of mind, er å jobbe med merkevarebygging og kundens kjennskap. Jo mer synlig du er for kunden, jo mer sannsynlig er det at kunden tenker på deg som en aktør i din bransje. MEN: Det er ikke lenger slik at «all omtale er god omtale». Hvis oppmerksomheten du får ikke er positiv, altså at kunden har hørt dårlige ting om deg, så er det nettopp en grunn til å la være å velge deg. At kunden har hørt dårlige ting om deg er altså verre enn at kunden aldri har hørt om deg overhodet. Dette er en viktig grunn til å ta kundeservice i sosiale medier, omdømmebygging i sosiale medier osv. veldig alvorlig.

Vi har for eksempel kurs om hvordan takle negative tilbakemeldinger i sosiale medier, og kurs i community management/social media management hvor dette er del av innholdet.

B2 – Adferd og kundereise

Jobber man med inbound marketing metodikk, så definerer man først personas, og så definerer man en kundereise for hver av sine personas. Det betyr at man for eksempel definerer hva de forskjellige personasene søker etter på Google, hvilke sosiale medier de bruker, hvilke innbokser de har, og så videre. Til sist definerer man så hvilket innhold man selv kan lage for å være til stede på riktig måte i de riktige kanalene for sine personas.

I praksis betyr dette for de fleste å jobbe aktivt i tre kanaler: søk, sosiale medier og dialog.

Søkemarkedsføring omfatter å jobbe med en gratis oppføring i Google My Business, å jobbe med Google Ads og å jobbe med søkemotoroptimalisering (SEO) for å få gratis oppføringer. Vi har jevnlig kurs i Google Ads, kurs i teknisk SEO og kurs i innholdsbasert SEO.

Markedsføring i sosiale medier betyr både å definere relevante kanaler, relevante tiltak og administrere nærværet i forskjellige digitale kanaler. Vi har en rekke forskjellige kurs i sosiale medier og for de som er mest opptatt av betalte tiltak og annonser, kan vi spesielt anbefale kurs i Facebook Ads Manager, som er Facebook sin selvbetjeningsplattform. Her lærer du smarte og datadrevne tiltak for å få mest mulig ut av annonsebudsjettet ditt.

Vi har selvfølgelig også løpende kurs i markedsføring med Facebook, markedsføring med Instagram og Stories, og mye mer.

Dialogmarkedsføring handler for de aller fleste om markedsføring med epost. Dialogmarkedsføring er jo markedsføring som krever et aktivt forhåndssamtykke fra mottager, så det benyttes først og fremst mot eksisterende kunder. Det å samle inn og jobbe med en epostliste eller en SMS-liste er noe av det mest direkte salgsutløsende som en bedrift kan drive med.

Vi har et nettkurs i markedsføring med epost som gir en rask og effektiv innføring i de viktigste elementene av denne prosessen.

B3 – Social proof

Social proof er en veldig viktig komponent for at man faktisk skal bli valgt (og ikke bare oppdaget). Kunder spør gjerne andre kunder om anbefalinger i sosiale medier, og de sjekker ut kundens stjernerangeringer om omtaler i uavhengige kanaler som Tripadvisor, Yelp og andre.

Man kan også tenke at influencer marketing er en måte å skaffe social proof på, men ettersom dette er snakk om betalte samarbeid, vil mange kunder ta det som sies med en stor klype salt.

Den beste måten å forbedre sin social proof er simpelthen å jobbe med å ha så gode produkter som mulig, og så god kundeservice som mulig.

C- Close så mye som mulig

Det tredje hovedelementet i ABC-strategien er å close så mange salg som mulig. Det betyr at du har jobbet hardt for å få bli med i vurderingene til kunden, og når han først kommer inn på din nettside eller inn i din butikk, er det viktig at du ikke kaster bort denne innsatsen.

Vi har jo lenge snakket om den såkalte «suksessformelen» for digital marketing. Den ser slik ut:

Denne formelen beskriver at det er to ting som skal til for å lykkes på nett; de to variablene som betegnes som X og CR. X står for antall mottagere – du må få besøk av så mange besøkende som mulig, både på nettside og eventuelt fysisk (for de som driver fysisk butikk). X-faktoren påvirkes av markedsføring:

Dette i seg selv er imidlertid ikke nok. Man må også sørge for at så mange som mulig av de som kommer faktisk gjør et salg. Dette påvirkes med konverteringsrateoptimalisering, som også kalles CRO.

Landingssideoptimalisering, eller nettstedsoptimalisering, handler om å bruke en rekke tiltak, for eksempel:

  • Forbedre menyer
  • Forbedre forsiden på nettstedet
  • Forbedre lenkestrukturene
  • Bygge persuasive path
  • Lage mer selgende tekster
  • Lage bedre call-to-action-elementer
  • Lage bedre utsjekkingsprosesser
  • … og mye mer

Vi har også kurs i hvordan man kan lage landingssider som selger.

Vi ønsker deg et riktig suksessfullt 2020!