Oppgaver i Google Analytics

Målgruppe:

1. Hvor mange økter hadde du på ditt nettsted i mars 2022? Hadde du mer eller mindre trafikk i år enn samme måned i fjor?

2. Hvor mange prosent besøkte siden din med mobil el nettbrett den siste måneden?

3. Hvilke land og byer kommer de største gruppene av brukerne dine fra?

4. Hva er den mest brukte nettleseren blant de som besøker ditt nettsted?

5. Hvor ofte er en gjennomsnittlig bruker inne på ditt nettsted i løpet av et år?

6. Hvor lang tid bruker nye brukere i snitt på ditt nettsted, og hvor lang tid bruker de som er vant til å besøke deg? Hva kan forskjellene skyldes?

Brukeranskaffelse:

7. Hvilke kanaler gir deg flest brukere?

8. Hvor mye trafikk får nettstedet ditt gratis fra Google per måned? Er tendensen økende eller synkende? Se på langtidstrenden. Finnes det noen dramatiske endringer?

9. Hvilke refererende nettsider gir deg mest trafikk?

10. Hvilke sosiale medier gir trafikk til dine sider? Henger dette sammen med hvor aktiv du selv er i de forskjellige mediene?

11. Hva er den største landingssiden du har for trafikk fra sosiale medier?

12. Er det forskjell på kanaler som gir deg norske brukere i forhold til de som gir deg brukere fra andre land? (Hint: Lag segment)

Adferd:

13. Se på dine mest populære sider. Hva forteller dette deg om dine brukerscenarier (= hva dine brukere kommer til dine sider for å gjøre)?

14. Er det forskjell på det innholdet Oslofolk og Bergensere liker på sidene dine? (Hint: Prøv ut sekundær dimensjon – oppgaven kan løses på flere måter)

15. Hvor raskt laster sidene dine i snitt for Google Chrome?

16. Har du enkelte sider som laster spesielt langsomt? Hva kan du gjøre for å forbedre dem?

17. Hvilke byer kommer de brukerne som besøker kontakt-oss siden din fra?

18. Hva er det kunder søker etter på din side?

Konvertering:

19. Hva er hovedmålsettingen for ditt nettsted? (Markedsføre? Drive informasjons-formidling? Generere leads? Formidle trafikk til forhandlere? …)

20. Hvilke konverteringer (= brukerhandlinger) er det som viser at hovedmålsettingen for nettstedet ditt er nådd?

21. Hvilke mål kan du teknisk definere i Google Analytics for å få en konverteringsrate?

22. Hva er eventuelt kroneverdien på dette målet/disse målene, hvis slik(e) verdi(er) kan beregnes?

23. Hvem i din bedrift trenger rapportering jevnlig og på hvilke tall?

24. Sett opp en oversikt med de tallene du selv er mest interessert i å følge med på, og sett opp at denne sendes til deg selv på epost hver måned.

25. Sett opp en oversikt med de viktigste KPI’ene du skal rapportere på, og sett opp automatiske avrapporteringer.

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316