Pinterest for bedrifter

Pinterest jobber hardt for å konkurrere med Facebook og Twitter, og de gjør en god jobb. Med nye tilbud tilrettelagt for bedrifter gjennom Pinterest for bedrifter / Pinterest for Business, er det bare å komme i gang med ”pinning”. Pinterest finnes foreløpig ikke på norsk, men kan leses på engelsk, svensk eller en del andre språk om ønskelig.

Dette er Pinterest fra DN.no
Faksimile fra en artikkel om Pinterest på dn.no

Hvem bruker Pinterest

Pinterest vokser raskt, og blir en stadig mer populær sosial medieplattform, også for bedrifter. Det er velkjent at kvinner utgjør hovedandelen av brukere på Pinterest.

Infografikk kvinner målgruppe
Grafikk fra Pinbooster om målgruppen kvinner på Pinterest

Hvilke bedrifter bør være på Pinterest

Pinterest har flere suksesshistorier. Selv om det begynte med mest mote og interiørbilder har det åpnet og utviklet seg veldig.

Under er en oversikt over hvilke type bedrifter som bør ha en konto, og i parentes noen av bedriftene som allerede gjør det bra. Klikk på lenkene dersom du vil lese om bedriftenes strategi og bli inspirert.

Interiør og gjør det selv (Lowe´s)

Media (ELLE)

Mote (Nordstrom)

Skjønnhet (Sephora)

Interiør (The Container Store)

Mat/Restaurant (Kraft Foods)

Bryllupsindustrien (Green Wedding Shoes)

Reiselivsbransjen (Four Seasons)

Elektronikk/Teknologi (Sony)

Shopping (Etsy)

Hvordan komme i gang med Pinterest

Hvis du ikke allerede har en Pinterest for Business konto, lag en. Nå. Og enten du allerede har en eller ikke, forsikre deg om at profilen er komplett og oppdatert. Det er viktig for dine fans/følgere å vite at profilen er ekte.

eksempel Fargerike profil
Fargerike anses som gode på Pinterest i Norge

Oppdater profilbildet, fortrinnsvis med en logo. Profilbilder er nå runde istedenfor firkantet, så her er noen tips fra Pinterest for Business for å forsikre deg om at profilbildet/logoen ser best mulig ut.

  • Last opp en firkant, 200×200 piksler (JPG eller PNG).
  • Ha logoen sentrert og innenfor det som vil vises i en sirkel.
  • Unngå bilder med andre former eller grafikk som går ut til kantene.
Eksempler på riktig logobruk
Rikitg bruk av logo som probilbilde på Pinterest

Utform en god beskrivelse. Fortell hvem dere er som bedrift og hvorfor dere er på Pinterest. Ha med en lenke til bedriften eller en blogg.

Gi klare og kreative titler på tavlene (boards) dine. Navnene bør være beskrivende, men trenger ikke å være kjedelig. Her kan man vise litt personlighet. Det er lurt å navngi tavlene med din SEO strategi i tankene også.

Best strategi

Etter du har laget en Pinterest for Business profil kan du fylle tavlene med relevante, morsomme, kreative og opplysende pins. Den beste strategien:

  • Legg til (minst) en ny pin hver dag. I følge Pinerly er den beste tiden å legge til pins på ettermiddagen mellom 14 og 16, og på kvelden mellom 20 og 01.
  • Sjekk alltid lenker før du pinner. Når en bruker klikker på noe du har pinnet skal de komme til rett side.
  • Selv om du kan og bør re-pinne fra dine følgere/andre, er det smart å få dine egne produkter på Pinterest ved å lage dine egne pins.
  • Bruk kvalitetsbilder, spesielt når du lager egne pins. Folk vil se vakre bilder i god kvalitet.
  • Ha gode beskrivelser. Det er viktig med gode beskrivelser på hver eneste pin. Se eksempler under.
Beskrivelse på Pinterest
Bruk tid på å lage gode beskrivelser på dine tavler og pins

Husk: Hashtags er en bra måte å kategorisere pins, men hold fokus på nøkkelord, og ikke overdriv.

Prøv å pinne forskjellig type innhold. Visste du at du kan pinne videoer fra YouTube og dine følgere kan se dem på Pinterest? Vurder å bruke videoer fra din egen YouTubekanal dersom du har det, eller andre relevante videoer. Å pinne artikler er også en god ide.

Hold profilen din oppdatert. Innimellom kan du vurdere å gi profilen en oppfriskning. Bytt hovedbilde på tavlene dine. En annen ide er å endre rekkefølgen på tavlene dine basert på sesong og relevans. Tenk på hvordan en fysisk butikk endrer vareplassering for å fremheve visse varer.

Navngi pins med SEO i tankene, på samme måte som du navngir Pinteresttavlene, og det er også smart å beskrive dine pins på samme måte.

Hvordan bli engasjert med Pinterest

Når du har en god profil med kvalitetsinnhold trenger å du engasjere nye følgere, andre firmaer og dine eksisterende fans.

Følg andre mennesker og firmaer for å vise engasjement. Det lønner seg også å følge dem som følger deg, i tillegg til relevante tavler for din bedrift, og andre bedrifter. Kommenter og lik deres pins. Dette er også en god måte å lære deg hva ditt publikum er interessert i.

Lag gruppetavler og inviter andre pinnere. Gruppetavler er supre fordi da kan du samarbeide med andre og utveksle ideer. Du kan også tilrettelegge for spesifikke publikum. Når du lager/redigerer en tavle kan du trykke på Learn more under Who can add pins? Så får du mer informasjon om gruppetavler.

Eksempel på Gruppetavle
Lag/rediger en tavle og les mer om Gruppetavler

Pinterest på din webside

Legg til en ´følg´-knapp på din webside eller blogg. Gjør det lett for dine fans å følge deg på Pinterest.

Legg også til ´Pin it`-knappen på innholdet (bilder, tekst, video) på websiden din. Det gir fans muligheten til å dele ditt innhold på sin Pinterest-konto, med en lenke tilbake til din side.

Pinterest på websiden
Gjør dine fans oppmerksom på at du er på Pinterest

Last ned Pin it-knappen her.

pin it knapp
En liten knapp med mye kraft

 

 

 

 

 

 

 Engasjer deg i følgere

Når dine følgere kommenterer, liker eller re-pinner ditt innhold kan du engasjere deg på et personlig plan ved å gjøre det samme og svare dem. Forslag til måter du kan engasjere på:

  • Inviter andre til å bidra på dine tavler (vær selvsagt selektiv dersom de skal representere bedriften).
  • Følg med på hva følgerne vil ha ved hva de re-pinner hos bedriften, og hva de ellers pinner på sine egne tavler. Tilrettelegg for det de vil ha.
  • Ha konkurranser. Vurder en fotokonkurranse hvor du ber kunder sende inn sitt beste bilde av dine produkter. Det kan være en premie, i tillegg til å fortelle dem at de fremheves på bedriftens Pinterestprofil. Dette er en flott måte å få nye følgere på, samt få unike bilder av ekte kunder som bruker dine produkter.
  • Opplys om nye tavler. Bruk andre sosiale medier og epostmarkedsføring rettet mot dine eksisterende kunder. Fortell dem om nye tavler og oppmuntre dem til å engasjere seg.

Sjekk Pinterest for Business Guide for masse gode tips, last ned guiden her.

Hold din Pinterest-profil organisert og bruk tid på å opparbeide god kvalitet på dine pins med kvalitetsfoto, beskrivelser, korrekte lenker og SEO-nøkkelord.

Vil du lære mer om hvordan å lykkes i sosiale medier? Se Webgruppens kurstilbud her.

 

 

 

 

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316